آژانس بین‌المللی انرژی اتمی: کره شمالی هنوز هم در سایت اتمی‌اش فعالیت دارد



اخبار,اخبار بین الملل,سیات هسته ای کره شمالی

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد، به نظر می‌رسد که کره شمالی هنوز هم در سایت اصلی آزمایش اتمی خود فعالیت‌هایی دارد.

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری رویترز، در بیانیه این آژانس آمده که نشانه‌هایی از این مساله وجود دارد که کره شمالی در سایت آزمایش اتمی خود هنوز هم فعالیت دارد و این با وجود فشارها از سوی آمریکا برای توقف برنامه‌های تسلیحات اتمی این کشور است.

 

در نشست رهبران آمریکا و کره شمالی دو طرف بر همکاری برای تکمیل خلع سلاح اتمی شبه جزیره کره متعهد شدند اما از آن زمان تاکنون گام‌های کمی در جهت این تعهد برداشته شده است.

 

یوکیا آمانو، دبیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت، در "یانگ‌بیون" که سایت اصلی اقدامات نظامی اتمی کره شمالی است،‌ فعالیت‌هایی در جهت ساخت راکتور آب سبک در این مکان در جریان است. در کنار این مساله باید گفت که آژانس همچنین فعالیت‌هایی را که شامل ساخت اجزای راکتور و احتمال انتقال آنها به داخل ساختمان است، رصد کرده است.

 

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از ۲۰۰۹ به کره شمالی دسترسی نداشته است و اکثر فعالیت‌های آن را از طریق تصاویر ماهواره‌ای رصد می‌کند و به همین دلیل نمی‌تواند مشاهداتش را تایید کند.

 

همچنین به نظر می‌رسد کره شمالی در حال ادامه فعالیت خود در نزدیکی رودخانه کوریونگ است که سال گذشته میلادی سدی بر روی آن احداث کرد تا آب مورد نیاز برای خنک کردن راکتور را تامین کند.

 

آمانو افزود: فعالیت‌های دیگری در نزدیکی این رودخانه مشاهده شده است که شاید به تغییرات در زیرساخت خنک سازی راکتور ۵ مگاواتی و راکتور آب سبک باشد.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------