گروه گولن عامل ترور سفیر سابق روسیه در ترکیه معرفی شد



اخبار,اخبار بین الملل,آندری کارلوف

دادستانی کل شهر آنکارا پس از تکمیل تحقیقات مربوط به پرونده ترور آندری کارلوف سفیر سابق روسیه در ترکیه، با صدور کیفر خواستی گروه فتح الله گولن را عامل این اقدام معرفی کرد.

به گزارش ایرنا، اواخر سال 2016 میلادی کارلوف سفیر وقت روسیه در ترکیه از سوی مولود مرت آلتین تاش مامور پلیس امنیت ترکیه، هدف گلوله قرار گرفت و کشته شد.

 

در کیفر خواست صادر شده که از سوی دادستانی آنکارا به دادگاه ارسال شده، گروه گولن عامل طراحی این اقدام تروریستی با هدف تخریب روابط ترکیه و روسیه عنوان شده است.

 

در این کیفر خواست، نام 28 نفر از جمله شخص فتح الله گولن روحانی ترک ساکن آمریکا که رهبر گروه موسوم به گولن (فتو) محسوب می شود، به عنوان عامیلن این اقدام تروریستی معرفی شده است.

 

دادستانی کل آنکارا در کیفر خواست تنظیم شده این 28 نفر را به 'نقض قانون اساسی'، 'عضویت در گروه تروریستی' و 'قتل برنامه ریزی شده' از طریق ترور کارلوف متهم کرده است.

 

سفیر سابق روسیه در آنکارا 19 دسامبر سال 2016 (شامگاه 29 آذرماه 1395) در مراسم افتتاحیه نمایشگاه عکس از سوی مامور پلیس ترکیه هدف گلوله قرار گرفت و کشته شد.

 

مقامات سیاسی ترکیه بلافاصله پس از این حادثه، ضمن محکوم کردن این اقدام تروریستی، ابتدا گروه تروریستی داعش و در ادامه عناصر گروه گولن را مسئول این جنایت معرفی کردند و در ادامه تحقیقات امنیتی ـ قضایی مشترکی با همکاری ماموران و کارشناسان روس آغاز شد که بنا بر ادعای رسانه های ترک، با بازیابی اطلاعات حافظه رایانه مولود مرت آلتین تاش قاتل سفیر روسیه توسط دو تیم از متخصصان روس و ترک، ارتباط مولود آلتین تاش با گروه گولن آشکار شد.

 

اوایل سال جاری میلادی، روزنامه استار با انتشار خبری اعلام کرد که تحقیقات قضایی دادستان کل آنکارا به نتایج قابل توجهی رسیده است به طوری که پس از دستگیری هفت نفر از جمله سه پلیس در ارتباط با این ترور، مسیر تحقیقات قضایی روند جدی تری به خود گرفت و در پی اعترافات دستگیر شدگان، مشخص شد که رهبر گروه گولن دستور ترور سفیر سابق روسیه در آنکارا را صادر کرده است.

 

فرآیند تحقیقات قضایی درباره ترور کارلوف پس از گذشت 2 سال پایان یافت و کیفرخواستی 600 صفحه ای از سوی آدم آکینجی دادستان کل آنکارا تنظیم شد که در آن، 28 نفر (9 نفر زندانی) با اتهام 'نقض قانون اساسی و قتل عمد' مواجه و به عنوان طراح و مجریان عملیات ترور سفیر سابق روسیه معرفی شدند.

 

گولن در کیفرخواست دادستانی کل آنکارا به عنوان متهم ردیف اول سازماندهی عملیات قتل کارلوف معرفی شده و نام 28 نفر دیگر از جمله تیمور اوزکان، خیر الدین آیدین باش، امره اسلو، جمال کارتا، مراد توکای و مولود مرت آلتین تاش (قاتل) نیز آمده است.

 

بنا بر اعلام روزنامه خبر.تورک، دادستان کل آنکارا در این کیفر خواست، هدف گروه گولن از این اقدام تروریستی را ایجاد تنش در روابط بین آنکارا و مسکو اعلام کرده و خواستار مجازات حبس ابد برای وی و سایر عوامل مرتبط با سازماندهی این جنایت شده است.

 


کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------