ماکرون در حمله‌ای تند به معترضان: شرم کنید!



اخبار,اخبار بین الملل,تظاهرات در فرانسه

امانوئل ماکرون در واکنشی شدیداللحن به اعتراضات خشن در کشورش گفته معترضان باید "خجالت بکشند و خشونت در فرانسه جایی ندارد".

به گزارش ایسنا، پلیس فرانسه روز شنبه برای متفرق کردن معترضان به افزایش قیمت سوخت در پاریس از گاز اشک‌آور و ماشین آب‌پاش استفاده کرد.

 

معترضان تلاش داشتند تا با عبور از صف نیروهای امنیتی به برخی ساختمان‌های حساس دولتی نزدیک شوند که این مساله باعث ایجاد درگیری متعدد و گسترده در اطراف خیابان شانزه لیزه پاریس شد.

 

در نخستین واکنش به این اعتراضات امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه در توییتر نوشت: "شرم بر آنانی که به ماموران پلیس حمله کردند."

 

براساس گزارش‌ها دست ک ۸۰۰۰ نفر در اعتراضات شهر پاریس شرکت کردند و حداقل ۱۳ نفر به علت درگیری با پلیس دستگیر شدند.

 

هماهنگ کنندگان این اعتراضات که خود را براساس رنگ جلیقه‌های مخصوص دید در شب "جلیقه زرد" می‌نامند، برنامه امروز را "فاز دوم" جنبش خود اعلام کردند.

 

آن طور که گزارش شده در این اعتراضات که به طور سراسری در فرانسه برگزار شد در مجموع حدود ۱۰۰ هزار نفر شرکت کرده‌اند و در پاریس جمع متعرضان به ۸۰۰۰ نفر رسیده بوده است.

 

معترضان در خیابان شانزه لیزه پاریس با بالا رفتن از موانع فلزی و عبور از محدوده‌هایی که پلیس برای توقف آنان ایجاد کرده بود سعی داشتند به برخی ساختمان‌های اصلی دولتی از جمله محل اقامت نخست وزیر برسند.

 

تظاهرات کنندگان نماهای سنگی شهر را تخریب و مواد آتش‌زا به سمت پلیس پرتاب کردند و در شعارهایشان خواستار استعفای امانوئل ماکرونه شدند.

 

به گزارش بی‌بی‌سی، کریستوفر کاستانر، وزیر کشور فرانسه معترضان را تحت تاثیر مارین لوپن، رهبر حزب دست راستی جبهه ملی خواند و خانم لوپن در توییتر به او پاسخ داد که وی قصد "گمراه کردن" افراد را دارد.

 

اعتراضات جلیقه زردها به دیگر بخش‌های خاک فرانسه خارج از سرزمین اصلی نیز گسترش پیدا کرده است. در جریان اعتراضات جلیقه زردها در جزیره رئونیون فرانسه واقع در اقیانوس هند، چند خودرو به آتش کشیده شدند.

 

دلیل این اعتراضات چیست؟

 

قیمت گازوئیل که عمومی‌ترین سوخت مصرفی در خودروهای فرانسه است در ۱۲ ماه گذشته حدود ۲۳ درصد افزایش داشته و به طور متوسط به ۱،۵۱ یورو در هر لیتر رسیده است.

 

دلیل این افزایش بالا رفتن قیمت جهانی نفت در ۱۲ ماه گذشته پیش از سقوط اخیر و همچنین مالیات مازادی است که دولت امانوئل ماکرون برای حمایت از کمپین خودروی سالم و سوخت سالم بر مواد هیدروکربن در سال جاری میلادی قرار داده که به ازای هر لیتر گازوئیل حدود هفت و نیم و برای هر لیتر بنزین حدود چهار سنت بر قیمت عادی سوخت افزوده است.

 

ماکرون افزایش سه چهارمی قیمت نفت را دلیل اصلی افزایش هزینه سوخت اعلام کرده و افزایش مالیات سوخت‌های فسیلی را فشاری برای سرمایه‌گذاری جهت رسیدن به سوخت‌های جدید و سالم‌تر اعلام کرده است.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------