آخرین اخبار بین الملل

حمله تروریستی به مسکو،اخبار بین الملل،خبرهای بین الملل

مقام روسی: مهاجمان حمله تروریستی مسکو تا آخر عمر در محفظه‌ای شبیه به تابوت با ابعاد ۴ در ۶ متر خواهند بود

دبیر اجرایی کمیسیون نظارت عمومی روسیه از مجازاتی بسیار سخت برای عاملان حمله تروریستی به حومه مسکو خبر داد. به گزارش مهر به نقل از تاس،…

برگزیت تصویب شد



اخبار,اخبار بین الملل,برگزیت

در نشست امروز سران اتحادیه اروپا و انگلیس پیش‌نویس «برگزیت» به تصویب رسید.

به گزارش ایسنا به نقل از رویترز، پایتخت بلژیک امروز شاهد برگزاری اجلاس سران ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا برای تایید توافق خروج انگلیس از اتحادیه اروپا بود. البته این تاییدیه هنوز پایان راه نیست و نیاز به موافقت پارلمان انگلیس دارد که در آنجا مخالفان جزئیات توافق بریگزیت به مقابله با آن خواهند پرداخت.

 

رهبران اتحادیه اروپا در عین حال هشدار دادند که هیچ مذاکرات مجددی درباره این توافق بریگزیت وجود نخواهد داشت حتی اگر پارلمان انگلیس آن را رد کند.

 

این توافق که طی ۱۷ ماه مذاکرات بسیار پرتنش شکل گرفته، مسائل مالی، حقوق شهروندان، ایرلند شمالی و مرحله گذار را پوشش می‌دهد و همچنین امیدهایی را برای روابط تجاری و امنیتی آتی مطرح می‌سازد.

 

ژان کلود یونکر، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا در نشست ویژه شورای اروپا گفت: توافق روی میز محصول یک سال و نیم مذاکرات پیچیده و گاهی اوقات متشنج است و بهترین گزینه محسوب می‌شود و اتحادیه اروپا مواضع اساسی خود را تغییر نخواهد داد.

 

وی افزود: به نظر من پارلمان انگلیس از آنجایی که یک پارلمان معقول و عاقل است این توافق را تصویب خواهد کرد. بریگزیت یک تراژدی است اما در صورتی که پارلمان انگلیس با این توافق مخالفت کند، اتحادیه اروپا موضع اساسی خود را تغییر نخواهد داد.

 

یونکر تاکید کرد: امروز یک روز غم‌انگیز است. دیدن اینکه کشوری چون بریتانیای کبیر از اتحادیه اروپا خارج می‌شود لحظه خوشایندی محسوب نمی‌شود.

 

در همین حال میشل بارنیه، مذاکره کننده ارشد بریگزیت اتحادیه اروپا در این نشست در بروکسل به نمایندگان مجلس عوام اتحادیه اروپا هشدار داد تا به این توافق رای مثبت دهند و گفت: رای منفی، مذاکرات در خصوص روابط آتی را خدشه‌دار خواهد کرد.

 

وی افزود: الان زمان آن فرا رسیده که همگان مسؤولیت خود را انجام دهند. این توافق یک گام ضروری برای برقراری اعتماد میان انگلیس و اتحادیه اروپا و ایجاد یک روابط دوستانه بی‌سابقه و بلندپروازانه در آینده میان این دو طرف است.

 

این مقام اتحادیه اروپا ادامه داد: اما به نظر من اتحادیه اروپا و انگلیس پس از بریگزیت نیز ائتلاف و شراکت و دوستی‌های خود را حفظ خواهند کرد.

 

سباستین کورتز، صدراعظم اتریش در خصوص این توافق گفت: قطعا در رابطه با این توافق مذاکرات مجددی برگزار نخواهد شد و هیچ گزینه دومی در این خصوص وجود نخواهد داشت.

 

مارک روت، نخست وزیر هلند نیز گفت: این توافق‌نامه بیانگر حداکثر چیزی است که مذاکره‌کنندگان می‌توانستند به آن دست یابند و من از قانونگذاران انگلیسی می‌خواهم تا این توافق را تصویب کنند.

 

نخست وزیر هلند گفت: همانطور که می‌دانید من از بریگزیت متنفرم اما این یک موقعیت به دست آمده محسوب می‌شود. امروز در اینجا هیچ کس پیروز نیست و همه ما بازنده محسوب می‌شویم.

 

وی ضمن آنکه از قانونگذاران انگلیسی خواست تا این توافق را تصویب کنند، گفت: هیچ پیشنهاد بهتری وجود ندارد. این حداکثر چیزی است که ما می‌توانیم انجام دهیم. اگر من در انگلیس زندگی می‌کردم، به این توافق رای مثبت می‌دادم. می‌توانم بگویم که این توافق برای انگلیس بسیار قابل قبول است چرا که این توافق تاثیرات بریگزیت را محدود کرده و در عین حال رای به خروج انگلیس از اتحادیه اروپا را نیز متعادل می‌سازد.

 

استفان لوفن، نخست وزیر سوئد نیز برگزاری هرگونه مذاکرات مجدد بزرگ در صورتی که پارلمان انگلیس با این توافق مخالفت کند را رد کرد.

 

دونالد تاسک رئیس شورای اروپا گفت: اگرچه هیچ کس امروز دلیلی برای خوشحالی ندارد اما موضوعی است که من باید بر آن تاکید کنم و آن این است که در این برهه حساس اتحادیه اروپای ۲۷ عضوی آزمون اتحاد و همبستگی خود را با قبولی پاس کرد.

اخبار,اخبار بین الملل,برگزیت

در همین حال امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه گفت: این نه یک فرصت برای لذت بردن است و نه روز عزاداری، این گزینه یک ملت مستقل است. الان زمان وقار و مسؤولیت است.

 

وی افزود: این نشست یک گام مهم بود اما نشان داد که اتحادیه اروپا یک نقطه ضعف داشته و قطعا جا برای بهبود و بهتر شدن دارد.

 

ماکرون همچنین گفت: راه حل ها از دو سال پیش آسان نبوده و ما به منظور انتخابات آتی اروپا تلاش می‌کنیم تا قدرتی مشترک و یکپارچه بمانیم.

 

وی افزود: من از میشل بارنیه به خاطر تلاش‌هایش تشکر می‌کنم و باید قوانین ویژه مشترکی بین ما و انگلیس تصویب شوند.

 

این در حالی است که آنگلا مرکل صدراعظم آلمان بدون صحبت با خبرنگاران وارد نشست شد و هیچ اظهارنظری مطرح نکرد.

 

دالیا گریبوسکیاته، رئیس جمهوری لیتوانی، نیز گفت: رهبران این توافق را تحسین می‌کنند. ما نشستی با رهبران اتحادیه اروپا داریم نه پارلمان انگلیس و با این توافق خروج موافقت کردیم و سپس انگلیس باید در رابطه با گام بعدی تصمیم بگیرد.

 

وی افزود: این چیز خوبی برای هیچ یک از طرفین محسوب نمی‌شود، چرا که این توافق خروج از اتحادیه اروپا محسوب می‌شود.

 

آنتونیو تایانی، رئیس پارلمان اروپا نیز گفت، پارلمان اروپا دسامبر یا ژانویه دقیقا نمی‌دانم به این توافق رای می‌دهد و اکثر اعضای پارلمان اروپا به نفع خروج انگلیس از اتحادیه اروپا رای خواهند داد.

 

تایانی افزود: رای گیری ما به نفع بریگزیت پیامی به اعضای پارلمان انگلیس خواهد بود مبنی بر اینکه این توافق بهترین توافق است و من خوشبین‌ هستم که پارلمان اروپا نیز به نفع بریگزیت رای دهد.

 

وی خاطرنشان کرد: تلاش مهم بعد از بریگزیت این است که ما چه گونه با هم تعامل خواهیم داشت. باید با یکدیگر در آینده و در زمینه اقتصاد و مبارزه با ترویسم و غیره همکاری کنیم.

 

با تصویب شرایط مندرج در اعلامیه خروج بریتانیا (بریگزیت) این متن برای بررسی و تصویب در پارلمان این کشور مطرح خواهد شد. برخی از نمایندگان پارلمان از حزب حاکم محافظه‌کار و برخی احزاب دیگر هشدار داده‌اند که به این اعلامیه رای منفی خواهند داد.

 

در صورتی که شرایط مورد قبول اتحادیه اروپا به تصویب پارلمان انگلیس نرسد، لازم است مذاکره برای دستیابی به شرایط دیگر از نو آغاز شود یا خروج این کشور بدون دستیابی به توافق بر سر روابط آتی با اتحادیه اروپا صورت گیرد.

 

فرصت نهایی برای خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا روز ٢٩ مارس سال آینده میلادی- حدود چهار ماه دیگر- است.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------