مرکل: مسئله اوکراین راه‌حل نظامی ندارد



اخبار,اخبار بین الملل,آنگلا مرکل

صدر اعظم آلمان با تأکید بر اینکه تنش‌های بوجود آمده در منطقه راه‌حل نظامی ندارد، از روسیه خواسته تا کشتی‌های توقیف شده اوکراین را آزاد کند.

به گزارش فارس، «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان امروز (پنجشنبه) ضمن درخواست از مسکو برای آزادی کشتی‌های اوکراین، تأکید کرد تنش‌های به وجود آمده میان روسیه و اوکراین راه‌حل نظامی ندارد.

 

بنا بر گزارش خبرگزاری «آسوشیتدپرس»، مرکل گفته در نظر دارد تا «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه را در اجلاس گروه 20 که فردا در آرژانتین آغاز به کار می‌کند، در رابطه با اتفاق اخیر در تنگه «کرچ» تحت فشار بگذارد.

 

صدراعظم آلمان که در یک اجلاس اقتصادی در برلین سخنرانی می‌کرد، گفت، آلمان خواستار آزادی کشتی‌های اوکراین و خدمه آنهاست و در نظر دارد با پوتین در اجلاس آرژانتین مقابله کند.

 

وی همچنین تأکید کرد: «ما صرفا از طریق گفت‌وگو با یکدیگر می‌توانیم این مسئله را حل کنیم چرا که هیچ یک از این درگیری‌ها راه حل نظامی ندارد».

 

مرکل علاوه بر این مدعی شده است که روسیه علاوه بر اوکراین در چندین کشور دیگر رفتار تهاجمی داشته و «کمربندی از کشورها را ایجاد کرده که نمی‌توانند آنچنان که مد نظر دارند توسعه یابند و ما نیز به عنوان آلمان‌ها نمی‌توانیم چشمانمان را به روی این قضیه ببندیم».

 

صدراعظم آلمان در بخش دیگری از اظهاراتش گفت که غرب تحریم‌ها علیه روسیه را به خاطر اجرای قوانین بین‌المللی وضع کرده است.

 

وی تأکید کرد: «ما روسیه را صرفا به خاطر خود تحریم‌ها تحریم نمی‌کنیم بلکه تحریم‌ها را علیه روسیه وضع می‌کنیم تا این مسئله را روشن سازیم که کشورها حتی اگر موضعیت جغرافیایی‌شان به گونه ای باشد که با روسیه نزدیکی زیادی داشته باشند، از حل توسعه مملکت خودشان برخوردارند. اینها اصول قوانین بین‌المللی است».

 

در روزهای اخیر که تنش‌ها میان روسیه و اوکراین پس از ورود کشتی‌های اوکراینی به آب‌های منطقه‌ای روسیه افزایش یافته، برخی از مقامات اتحادیه اروپا خواستار وضع تحریم‌های بیشتر علیه روسیه شده‌اند اما منابع دیپلماتیک اروپا اعلام کرده‌اند که این اتحادیه قصد ندارد واکنش عجولانه داشته باشد.

 

سه کشتی نیروی دریایی اوکراین روز یکشنبه 25 نوامبر (4 آذرماه) با عبور از مرز دریایی روسیه وارد آب‌های منطقه‌ای روسیه شدند و بدون توجه به هشدارهای نیروهای امنیتی روسیه به مسیر خود ادامه دادند که در ادامه نیروهای روس مجبور به استفاده از سلاح‌ برای متوقف کردن این کشتی‌ها شدند. در تبادل آتش صورت گرفته سه نفر از نیروهای اوکراین اندکی زخمی می‌شوند.

 

نیروهای امنیتی روسیه در ادامه این سه کشتی را تا بندر کرچ کریمه هدایت کرده و آنها را توقیف‌ می‌کنند و این سه نظامی اوکراینی نیز تحت مراقبت‌های پزشکی قرار می‌گیرند. در حال حاضر پرونده‌ای جنایی با اتهامات نقض حریم مرزی روسیه به جریان افتاده است.

 

وزارت خارجه روسیه این اقدام نیروی دریایی اوکراین را از پیش‌طراحی‌شده و اقدامی تحریک آمیز توصیف کرده است. این در شرایطی است که کی‌یف گفته کشتی‌های اوکراین هیچ اقدام اشتباهی صورت نداده‌اند و روسیه به تهاجم نظامی متهم کرده است.

 

یک دادگاه در کریمه حکمی را برای 12 نفر از ملوانان کشتی‌های توقیف شده اوکراین صادر کرد مبنی بر اینکه به مدت دو ماه زندانی باشند.

 

«پترو پروشنکو» رئیس‌جمهور اوکراین با  استناد به برخی گزارش‌های اطلاعاتی روز گذشته تأکید کرد، از آنجایی که روسیه قوای نظامی خود در مرز با اوکراین را به میزان چشمگیری تقویت کرده و دادگاه کریمه نیز حکم حبس برای ملوانان اوکراینی صادر کرده، نباید این مسئله کم اهمیت جلوه داده شود و به همین دلیل نیز تأکید کرد که «اوکراین در آستانه جنگ با روسیه قرار گرفته است».

 

رئیس‌جمهور اوکراین علاوه بر این در مصاحبه با رسانه‌های آلمانی ادعا کرد که رئیس‌جمهور روسیه در تلاش است تا کل این کشور را تصرف کند. وی در ادامه از کشورهای عضو ناتو و به ویژه آلمان خواسته بود تا به کمک اوکراین بیایند.

 


کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------