فهرست اختلافات ترامپ با وزیر دفاع امریکا



اخبار,اخبار بین الملل,جیمز متیس و ترامپ

مجله هفتگی تایم آمریکا به دنبال خبر کناره گیری وزیر دفاع این کشور عنوان کرد، جیمز متیس در عمده نظرات خود از جمله مسائل مرز مکزیک، افغانستان، کره جنوبی، نیروی فضایی و ناتو با دونالد ترامپ دارای اختلاف نظر بود.

به گزارش ایرنا به نقل از مجله تایم، دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در پیامی توییتری اعلام کرد که جیمز متیس وزیر دفاع این کشور تا پایان ماه فوریه (اوایل اسفند) بازنشسته شده و از سمت خود کناره گیری می‌کند.

 

ترامپ در این پیام همچنین از متیس به دلیل کمک او برای اجبار متحدان آمریکا و دیگر کشورها برای پرداخت سهمشان از هزینه‌های نظامی مشترک تشکر و اعلام کرد که جایگزین وی به‌ زودی معرفی می‌شود.

 

در همین زمینه مجله هفتگی تایم آمریکا به برخی از موارد اختلافی جیمز متیس با دونالد ترامپ پرداخت.

 

سوریه

جیمز متیس بارها در سخنان خود به حضور نظامی آمریکا در سوریه تأکید داشته و در سپتامبر سال جاری در سخنانی گفت، ما برای شکست داعش در سوریه هستیم و به‌ زودی نفوذ نیروهای تروریستی در داعش را ویران خواهیم کرد و به جهانیان چنین اطمینانی می‌دهیم که داعش هرگز باز نخواهد گشت.

 

در مقابل چنین موضع‌گیری‌های دونالد ترامپ در روز پنجشنبه در توییتی گفت، چه لزومی دارد تا ما با حضور نظامی در سوریه داعش را برای دشمنانمان از بین ببریم در حالی که می‌توانیم این انرژی در داخل کشور خودمان هزینه کنیم.

 

در راستای اختلاف نظر عمده میان ترامپ و متیس در اعزام نیروهای نظامی آمریکا در سوریه وزیر دفاع این کشور 48 ساعت بعد از اعلام خروج نیروهای آمریکا از سوریه اظهار کناره گیری کرد.

 

افغانستان

برخلاف نظر متیس بر اعزام نیروهای بیشتر آمریکا به افغانستان برای تأمین امنیت و ثبات این کشور، اسوشیتد پرس پنجشنبه اعلام کرد، دونالد ترامپ بعد از 17 سال جنگ طولانی مدت دستور خروج نیمی از 14 هزار نیروی نظامی آمریکا در افغانستان گرفته است.

 

پیش از این متیس در نشستی عنوان کرد، ما به همراه 41 کشور دیگر جهان در بزرگ‌ترین ائتلاف جنگی به رهبری ناتو برای شکست دشمنان در افغانستان ایستاده‌ایم. طالبان در عملیات خود نشان داده که هیچ ارزشی برای جان مردم بی‌گناه افغانستان قائل نیست. آنان به ‌خوبی می‌دانند که هیچ پیروزی در صندوق‌های رأی سال آینده ندارند.

 

وزیر دفاع امریکا در ادامه تصریح کرد، در صورت خروج ما از افغانستان تنها بیست گروه بزرگ تروریستی در جهان برای قوت گرفتن در منطقه در کشور افغانستان ائتلاف بزرگی تشکیل خواهند داد.

 

نیروهای اعزامی در مرز میان مکزیک و آمریکا

درست در زمانی که کاخ سفید طی اعلامیه‌ای عنوان کرد، نیروهای اعزامی در مرز آمریکا و مکزیک در صورت نیاز می‌توانند در مقابل هجوم مهاجران دست به خشونت زده، متیس بلافاصله در مقابل اعلامیه کاخ سفید گفت، نیروهای اعزامی حتی حق داشتن سلاح‌های گرم علیه مهاجران را ندارند.

 

وی گفت، به خاطر مسیح آنان حق داشتن سلاح را نخواهند داشت.

 

ممنوعیت استفاده از نیروهای دوجنسیتی در ارتش آمریکا

متیس برخلاف نظر دونالد ترامپ هرگز مخالف ممنوعیت استفاده از نیروهای دو جنسیتی در ارتش آمریکا نبود و با نادیده گرفتن نظرات ترامپ طی دستوری به کارشناسان وزارت دفاع آمریکا از آنان خواست تا هر چه زودتر تحقق این موضوع را مورد بررسی و نتایج آن را اعلام کنند.

 

مانورهای نظامی کره جنوبی

تنها یک روز بعد از آنکه متیس به خبرنگاران گفت، هیچ برنامه‌ای برای متوقف کردن هرگونه مانور نظامی با کره جنوبی در این زمان نداریم، دونالد ترامپ در توییتی عنوان کرد، آنان مانورهای نظامی را متوقف خواهند کرد.

 

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در پیامی توییتی گفت، روابط میان آمریکا و کره جنوبی به ‌خوبی پیش می‌رود پس دلیلی وجود ندارد تا بودجه بسیار برای برگزاری بازی‌های جنگی میان امریکا و کره جنوبی هزینه شود.

 

نیروی فضایی آمریکا

متیس برخلاف ترامپ به ‌شدت مخالف تشکیل نیروی فضایی آمریکا بود اما سرانجام به اصرار وی با این تصمیم به‌ عنوان شاخه جدا شده از ارتش آمریکا موافقت کرد.

 

متیس در نامه‌ای به نمایندگان در سال 2017 نوشت، من به‌شدت از نماینده کنگره می‌خواهم تا تجدید نظری جدی بر طرح تشکیل شاخه جدا نیروی فضای آمریکا داشته باشند. من براین باورم که در این زمان اضافه کردن هزینه اضافی به وزارت دفاع آمریکا اقدامی غیرمنطقی است.

 

نیروی فضایی آمریکا شاخه ششم پیشنهادی برای نیروهای مسلح ایالات متحده است که قصد کنترل عملیات نظامی در فضای بیرونی دارد.

 

اول خرداد ماه بود که دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا دستور تشکیل نیروی فضایی آمریکا را داد. ترامپ گفته نمی‌خواهد شاهد سلطه چین و روسیه بر فضا باشد.

 

ناتو و متحدان آمریکا

متیس یکی از مقامات آمریکایی بود که همیشه بر اهمیت قدرت ناتو برای حفظ صلح جهانی تأکید داشت. بر اساس نظر وی، در نبود ناتو ما باید آن را تشکیل دهیم.

 

به گفته باب وودوارد کهنه سرباز آمریکایی، باوجود آنکه ترامپ مخالف نظر متیس در حوزه ناتو بود سرانجام در مقابل نظرات وی کوتاه آمد اما به وی گفت، تو می‌توانی ناتو خود را داشته باشی اما مسئولیت جمع آوری هزینه‌های آن نیز با خودت است.

 

متیس در نامه استعفای خود می‌نویسد، در حالی ‌که آمریکا به ‌عنوان کشوری مؤثر در جهان شناخته شده است اما ما همچنان در حمایت از منافع خود بدون همیاری متحدان خود در جهان موفق نیستیم.

 

موضوع کناره گیری متیس از وزارت دفاع آمریکا از مدت‌ها پیش مطرح شده بود اما تاکنون به گفته کارشناسان به دلیل انتخابات کنگره در این کشور و محبوبیت متیس به تعویق افتاده بود.

 

متیس در نامه استعفای خود اختلاف نظرش با ترامپ را علت کناره گیری از این سمت عنوان کرد و خطاب به وی افزود: شما حق دارید وزیری داشته باشید که نظراتش بیشتر با شما همخوان باشد.

 

متیس در موضوعات بسیاری با ترامپ اختلاف نظر داشت که از مهم‌ترین آن‌ها موضوع خروج آمریکا از برجام و بازگشت تحریم‌های واشنگتن علیه ایران بود.

 


کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------