وزیر خارجه انگلیس درباره توقف برگزیت هشدار داد



اخبار,اخبار بین الملل,جرمی هانت

چهار روز مانده به رأی‌گیری سرنوشت‌ساز پارلمان انگلیس درباره توافقنامه پیشنهادی خروج این کشور از اتحادیه اروپا، جرمی هانت وزیر امور خارجه انگلیس هشدار داد که رأی مخالفت نمایندگان ممکن است به توقف برگزیت منجر شود.

به گزارش ایرنا، هانت روز جمعه در گفت‌ و گو با بی.بی.سی اظهار داشت: تا امروز مردم نگران احتمال خروج انگلیس بدون دست‌یابی به یک توافق از اتحادیه اروپا بودند اما اینک این احتمال دیده می‌شود که برگزیت اصلاً رخ ندهد. 

 

وزیر خارجه انگلیس هشدار داد که درصورت مخالفت پارلمان با توافقنامه برگزیت، دولت قادر به اجرای رأی مردم برای خروج از اتحادیه اروپا نخواهد بود. او درعین حال تلاش پارلمان برای جلوگیری از خروج بدون توافق انگلیس از اتحادیه اروپا را گامی در جهت فلج کردن سیاسی این کشور توصیف و توصیه کرد که نمایندگان با توافقنامه پیشنهادی دولت «ترزا می» موافقت کنند.

 

هانت این سخنان را پس‌ از آن مطرح کرد که جرمی کوربین رهبر حزب اپوزیسیون دولت انگلیس دیروز بر لزوم برگزاری انتخابات سراسری زودرس برای خروج از بن‌بست برگزیت تأکید کرد. 

 

وی در گفت‌ و گو با یک رسانه انگلیسی پیش‌ بینی کرد که توافقنامه برگزیت در پارلمان رأی نخواهد آورد و او لایحه عدم صلاحیت دولت را فعال خواهد کرد. 

 

کوربین گفت: 'این دولتی است که در پارلمان اکثریت ندارد. ما در زمانی که تشخیص دهیم بهترین موقع است، عدم صلاحیت دولت را به رأی می‌گذاریم'.

 

رهبر حزب کارگر عنوان کرد که حزب او به‌ تنهایی رأی لازم را برای پایین کشیدن دولت ندارد و به همراهی دیگر احزاب نیاز خواهد داشت. وی با این ‌حال تصریح کرد که 'تنها راه خروج از این آشوب سیاسی' برگزاری انتخابات زودرس است.

 

براساس رویه سیاسی، چنانچه صلاحیت دولت به چالش کشیده شود دولت 14 روز فرصت دارد تا نظر نمایندگان مخالف را جلب کند و دوباره برای گرفتن رأی اعتماد تلاش کند؛ درغیر این صورت انتخابات سراسری آغاز خواهد شد و این احتمال وجود دارد که با توجه به نزدیک شدن مهلت قانونی خروج انگلیس از اتحادیه اروپا، برگزیت به تعویق بیفتد.

 

نمایندگان مجلس انگلیس از سه شنبه گذشته مشغول بحث و بررسی توافقنامه پیشنهادی دولت ترزا می برای خروج از اتحادیه اروپا هستند. این توافق سه شنبه آینده به رأی نمایندگان گذاشته خواهد شد. 

 

سند یادشده که رابطه آینده انگلیس و اتحادیه اروپا در دوره پسابرگزیت را ترسیم می‌کند، حاصل نزدیک به دو سال مذاکرات فشرده دو طرف است که دو ماه پیش توسط شورای اروپا به تائید رسید. با این ‌حال تعداد قابل‌توجهی از نمایندگان مجلس از جمله 90 تن از هم‌حزبی‌های نخست‌وزیر با بخش‌هایی از این توافق مخالفند و شانس زیادی برای کسب رأی موافق پارلمان ندارد.

 

شبکه خبری اسکای دیروز نامه‌ای را منتشر کرد که در آن مدیر پیشین دستگاه جاسوسی انگلیس درباره خطر توافقنامه دولت «می» برای امنیت ملی این کشور هشدار داده است.

 

در این نامه «ریچارد دیرلاو» رئیس پیشین سازمان ام.آی.6 خطاب به دبیر حزب حاکم (محافظه‌کار) هشدار داده است که توافقنامه برگزیت امنیت ملی انگلیس را «به‌صورت بنیادین» به خطر انداخته و بخش‌هایی از آن را به دست‌های خارجی واگذار می‌کند. 

 

وی در این نامه که به امضای رئیس پیشین ستاد مشترک ارتش انگلیس نیز رسیده است از محافظه‌کاران می‌خواهد تا به‌جای حمایت از توافقنامه اروپایی‌مآب دولت «می» به سندی رأی دهند که انگلیس را به تبعیت از قوانین سازمان تجارت جهانی بازگرداند.

 

وزیر امور خارجه انگلیس امروز در گفت‌وگو با بی.بی.سی عنوان کرد که آرایش پارلمان در روزهای اخیر تغییر کرده و این احتمال وجود دارد که توافقنامه دولت رأی بیاورد. «شینزو آبه» نخست‌ وزیر ژاپن نیز که به انگلیس سفر کرده است دیروز در نشست خبری مشترک با «ترزا می» تصریح کرد که تمام دنیا امیدوار است که انگلیس بدون دست‌یابی به یک توافق از اتحادیه اروپا خارج نشود. وی همچنین عنوان کرد که کشورش از توافق به‌دست‌آمده «می» با اتحادیه اروپا حمایت می‌کند.

 

اگرچه دولت انگلیس به لحاظ قانونی برای اجرای توافقنامه برگزیت به رأی نمایندگان پارلمان نیازی ندارد، اما موافقت آن‌ها می‌تواند پشتوانه محکمی را برای پیکر ناتوان دولت در ادامه روند خروج از اتحادیه اروپا ایجاد کند. درعین‌حال مخالفت پارلمان، مشروعیت دولت را زیر سؤال برده و به نظر می‌رسد که فشار افکارعمومی «ترزا می» را ناچار به کناره‌گیری از قدرت کند.

 


کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------