آمریکا از مادورو خواست از قدرت کناره گیری کند/ ونزوئلا روابط دیپلماتیک با آمریکا را قطع کرد



اخبار,اخبار بین الملل,مقامات آمریکایی و نیکولاس مادورو

مقامات دولت آمریکا از رئیس جمهور قانونی ونزوئلا خواستند از قدرت کناره گیری کند و گرنه با گزینه نظامی مواجه خواهد شد.

به گزارش مهر به نقل از راشاتودی، «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا در پی به رسمیت شناختن رئیس کنگره ملی ونزئلا به عنوان رئیس جمهور این کشور، از «نیکلاس مادورو» رئیس جمهور قانونی خواست کناره گیری کند.

 

وی همچنین دولت ونزوئلا را تهدید کرد در صورتی که از این کار سر باز بزند، آمریکا همه گزینه ها را روی میز دارد.

 

همچنین «مایک پمپئو» وزیر خارجه آمریکا خواستار کناره گیری مادورو از ریاست جمهوری ونزوئلا و کمک ارتش این کشور به تلاش هایی شد که به ادعای وی برای بازسازی دموکراسی در حال انجام است.

 

پمپئو در ادامه اظهاراتش گفت اگر مادورو از قدرت کناره گیری نکند و دست به هر گونه اقدام علیه اعضای کنگره ملی ونزوئلا بزند، تمام گزینه ها از جمله گزینه نظامی روی میز است.

 

در همین حال برخی کشورهای آمریکای لاتین از جمله برزیل با به رسمیت شناختن «خوان گوایدو» به عنوان رئیس جمهور قانونی ونزوئلا، موضع آمریکا را در خصوص تحولات اخیر این کشور اتخاذ کرده اند.

 

روز چهارشنبه دقایقی پس از آنکه رئیس پارلمان ونزوئلا خود را رئیس جمهور این کشور خواند؛ آمریکا اعلام کرد که وی را به عنوان رئیس جمهور موقت ونزوئلا به رسمیت می‌شناسد.

 

گفتنی است پیش از آغاز اعتراضات امروز نیز «مایک پنس» معاون رئیس‌جمهوری آمریکا به صراحت از مخالفان حمایت کرده و در یادداشتی در وال‌استریت ژورنال نوشت: آمریکا قویا از پارلمان و گوایدو رئیس آن حمایت می‌کند.

 

مادورو دیپلمات‌های آمریکایی را اخراج کرد/ گوآیدو: نروید!

نیکلاس مادورو، رئیس‌جمهور ونزوئلا بعد از اقدام رهبر مخالفان این کشور در معرفی خود به عنوان رئیس‌جمهور خودخوانده در جمع هوادارانش گفت که تسلیم نخواهد شد.

 

مادورو به دیپلمات‌های آمریکایی ۷۲ ساعت فرصت داده تا از خاک ونزوئلا خارج شوند. مادورو از دیپلمات‌های دیگر کشورهایی که تصمیم مشابه آمریکا اتخاذ کرده‌اند، خواسته که از ونزوئلا بروند. این در حالی است که رهبر مخالفان ونزوئلا از دیپلمات‌ها درخواست کرده که به این دستور توجهی نکنند و در ونزوئلا بمانند.

 

خوآن گوآیدو، رهبر جناح مخالف در بیانیه‌ای که در سربرگ مجمع ملی ونزوئلا منتشر شد، خطاب به «تمامی سفارت‌های فعال در ونزوئلا» نوشت: به واسطه اختیاراتی که قانون اساسی به من می‌دهد، می‌خواهم با تمامی رهبران مقرهای دیپلماتیک و کارمندانشان در ونزوئلا ارتباط برقرار کنم. دولت ونزوئلا اکیداً از شما می‌خواهد که فعالیت دیپلماتیک خود را در کشور ما حفظ کنید. هر گونه پیامی بر خلاف این، فاقد اعتبار است زیرا از جانب افراد یا نهادهایی منتشر می‌شود که غاصب تلقی می‌شوند.

 

از سوی دیگر، مادورو در جمع حامیان خود که در مقابل کاخ ریاست‌جمهوری ونزوئلا گرد هم آمده بودند، اظهار کرد: در مقابل مردم ونزوئلا و ملت‌های جهان و به عنوان رئیس‌جمهوری قانونی اعلام می‌کنم که تصمیم گرفته‌ام روابط سیاسی و دیپلماتیک کشور را با دولت امپریالیست ایالات متحده قطع کنم.

 

او متعهد شد که در راستای حق مردم ونزوئلا برای داشتن صلح و دولت مستقلی که انتخاب کرده‌اند، مبارزه کند.

 

رییس‌جمهوری ونزوئلا از ارتش کشورش خواست متحد و وفادار بماند و گفت: ما این بار هم پیروز خواهیم شد.

 

اظهارات مادورو در حالی مطرح شده که خوآن گوآیدو، رهبر جناح مخالف ساعاتی پیش، خود را به عنوان رئیس‌جمهوری موقت ونزوئلا معرفی کرد.

 

این اقدام گوآیدو بلافاصله مورد پشتیبانی دولت واشنگتن و دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا قرار گرفت.

 

مادورو در سخنرانی خود در این باره گفت: آمریکا با تلاش برای تحمیل یک رئیس‌جمهور به ونزوئلا اشتباه بزرگی مرتکب می‌شود.

 

او به کشورهایی نظیر شیلی، آرژانتین، برزیل و گوآتمالا اشاره کرد که دولت‌های چپ‌گرایشان در دوران جنگ سرد با حمایت آمریکا سرنگون شده یا با کودتای نظامی مواجه شدند.

 


کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------