آخرین اخبار بین الملل

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

کره شمالی اولین تمرین شبیه‌سازی «ماشه هسته‌ای» را برگزار کرد

رسانه‌های کره شمالی از برگزاری اولین تمرین شبیه‌سازی ماشه هسته‌ای خبر می‌دهند. رسانه‌های کره شمالی از برگزاری اولین تمرین شبیه‌سازی ماشه…

هیل: پول‌های عربستان چشمان کاخ سفید را در انعقاد قرارداد هسته‌ای کور کرده است



اخبار,اخبار بین الملل,عربستان و آمریکا

پایگاه خبری کنگره آمریکا (هیل)، در گزارشی ضمن انتقاد شدید از سیاست‌های دولت ترامپ در مورد قرارداد هسته‌ای با شرایط سست، نوشت: به نظر می‌رسد عطش دستیابی به پول های عربستان نگرانی‌های آمریکا در مورد عدم اشاعه تسلیحات هسته‌ای را از بین برده است.

به گزارش ایسنا، هیل گزارش داد: آخرین چیزی که به آن نیاز است، فناوری هسته‌ای بیشتر در خاورمیانه است. اما جمعی از کارشناسان واشنگتن که به نظر می‌رسد توجه دولت ترامپ را به خود جلب کرده‌اند، عقیده‌ دیگری دارند.

 

ریک پری، وزیر انرژی آمریکا در سفر خود به عربستان در ماه دسامبر یک توافق هسته‌ای اولیه را با این کشور به امضا رساند که بنا بر قانون آمریکا برای فروش راکتورها الزامی است.

 

اما مسئله‌ای که بسیار جای نگرانی دارد آن است که کاخ سفید اعلام کرده اصراری نخواهد کرد تا عربستان استلانداردهای ویژه توافق با ایران از جمله نداشتن حق بازفرآوری سوخت هسته‌ای برای غنی سازی اورانیوم و پلوتونیوم را بپذیرد. اقداماتی که در واقع مسیری هموار برای دستیابی به سلاح هسته‌ای را ایجاد می‌کند.

 

این گزارش تاکید می‌کند که چنین رویکردی از سوی کاخ سفید باعث تضعیف شدید سیاست‌های عدم اشاعه آمریکا می‌شود.

 

برخی کارشناسان مدافع توافق هسته‌ای با عربستان می‌گویند که این کشور متفاوت است و اگر ما با شرایط آسان با عربستان توافق هسته‌ای امضا نکنیم، روسیه و چین این کار را انجام می‌دهند. به عبارتی یعنی اگر آمریکا بخواهد رهبری خود را در بخش فناوری هسته‌ای و صادرات بین‌المللی آن حفظ کند، باید این توافق را امضا کند.

 

به عبارتی دیگر می‌توان گفت کاخ سفید سعی می‌کند برای دور نگه داشتن کشورهای دیگر از امضای توافق هسته‌ای سست بنیان با عربستان، خود با این کشور یک چنین قراردادی را امضا کند.

 

به نظر می‌رسد که پول‌های عربستان باعث شده است تا آمریکایی‌ها نگرانی‌های خود در مورد رژیم عدم اشاعه تسلیحات هسته‌ای را فراموش کند.

 

برخلاف همه اظهاراتی که در مورد ایجاد منافع اقتصادی و ایجاد مشاغل مختلف در آمریکا خواهد شد، حتی یک توافق بسیار مناسب با عربستان سعودی نیز باعث فروش راکتورهای آمریکایی نخواهد شد. چراکه شرکت وستینگ هاوس، اکنون دیگر یک شرکت ژاپنی است و هرگونه فروش راکتورهای آن تنها شامل بخش کوچکی از تجهیزات ساخت آمریکا خواهد بود و نیز شغل‌های بسیار کمی به واسطه آن در آمریکا ایجاد می‌شود.

 

اگر بخواهیم به موضوع واقع‌گرایانه نگاه کنیم در صورتی که شرایط توافق هسته‌ای با عربستان محکم نباشد ما رژیم عدم اشاعه را تضعیف کردیم.

 

در ادامه، این گزارش به قرارداد هسته‌ای دولت جورج بوش و هند اشاره می‌کند.

 

این نخستین بار نیست دولت ما (آمریکا) سابقه طولانی از امضای توافق‌های هسته‌ای سست بنیان را با اهداف سیاسی داشته است که مهمترین نمونه آن هند است.

 

دولت جورج بوش بود که برنامه هسته‌ای هند را که معاهده NPT را نیز امضا نکرده است، قانونی اعلام کرد با این توهم که ما می‌توانیم ده‌ها میلیارد دلار پول فروش راکتورها و نیز هزاران شغل جدید به دست آوریم. ادعایی که بعدها مشخص شد کاملا پوچ بوده است.

 

در مورد عربستان سعودی اکنون همه رسانه‌ها اعلام می‌کنند که قصد این کشور دستیابی به انرژی هسته‌ای برای تولید برق موردنیاز خود است. اما مشخص است که انگیزه اصلی عربستان دستیابی به فناوری ساخت سلاح هسته‌ای برای مصون ماندن در برابر یک ایران هسته‌ای احتمالی در آینده است.

 

همچنین باید به یاد داشته باشیم که دولت‌هایی که توسط مردم انتخاب می‌شوند تا همیشه بر مسند قدرت نمی‌مانند و دولت‌های بعدی می‌توانند فناوری‌ها و قابلیت‌های هسته‌ای به جامانده را به همراه داشته باشند. بنا بر این باید در بررسی‌های خود در مورد آینده یک حکومت کاملا سلطنتی دقت کنیم.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------