دی‌میستورا: در مذاکرات ژنو ۸ به مساله حضور بشار اسد در قدرت پرداخته نشد



اخبار,اخبار بین الملل,دی‌میستورا

فرستاده سازمان ملل به سوریه پنج شنبه شب اعلام کرد که در مذاکرات ژنو ۸ به مساله حضور بشار اسد در قدرت پرداخته نشد.

به گزارش ایسنا، به نقل از الجزیره، استفان دی‌میستورا، فرستاده سازمان ملل به سوریه در کنفرانس خبری که پنج شنبه شب برگزار شد، خاطرنشان کرد که نشست‌های همزمان غیرمستقیمی را با هیات‌های مخالفان و دولت سوریه ظرف دو روز گذشته برگزار کرده است که در جریان این مذاکرات به مساله سرنوشت ریاست جمهوری در سوریه پرداخته نشده است و این دور از مذاکرات تا نیمه دسامبر جاری ادامه خواهد یافت.

 

دو هیات در این دیدارهای جداگانه نظرات خود را نسبت به طرح اصول اساسی که دی‌میستورا درخصوص راهکار سیاسی در سوریه داده بود، مطرح کردند.

 

مخالفان در سندی ۱۲ بندی که شبکه الجزیره نسخه‌ای از این سند را منتشر کرده است، اعلام کردند: فقط مردم آینده کشور خود را با راهکارهای دموکراتیک از طریق صندوق‌های رای‌گیری تعیین می‌کنند.

 

در این سند همچنین قید شده است که دولت باید به وحدت ملی و تمرکززدایی اداری بر اساس توسعه فراگیر پایبند باشد و قانون اساسی تضمین کند که ارتش سوریه اصلاح گردد تا یک ارتش واحدی شود که به بی طرفی سیاسی پایبند باشد.

 

در بند هشتم این سند آمده است که بر اساس قانون اساسی اجازه تبعیض علیه هیچ گروه نژادی یا دینی یا فرهنگی داده نشود و قانون اساسی باید ضامن حقوق قومی تمامی عرب‌ها، کردها، ترکمان‌ها، سریانی‌ها، آشوری‌ها و دیگران باشد.

 

خبرنگار الجزیره گزارش داد که دی‌میستورا برگه اصلاح شده‌ای را به مخالفان تحویل داد که در آن، بند هشتم را از سند ارائه شده توسط مخالفان خط زد.

 

وی گزارش داد که دی‌میستورا عبارت جمهوری عربی سوریه را در کنار عبارت جمهوری سوریه افزود و اصطلاح ادارات محلی را جایگزین عبارت تمرکززدایی اداری کرد.

 

دی‌میستورا نیز در کنفرانس خبری خود در پنج شنبه شب تصریح کرد که دستورکارهای مذاکرات طی دو هفته آینده بر روند قانون اساسی و انتخابات با نظارت سازمان ملل متمرکز خواهد شد.

 

وی افزود: ما همچنین درمورد قواعد بازی صحبت کرده و مجدداً بر مطرح نکردن پیش شرط‌ها تاکید کردیم.

 

ممکن است که هیات دولت سوریه به منظور انجام رایزنی‌هایی ظرف چندین روز به دمشق بازگردد.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------