آخرین اخبار بین الملل

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

صابرین نیوز: حمله اسرائیل به جنوب سوریه و عراق | وزارت کشور عراق وقوع انفجار در این کشور را تکذیب کرد

کانال تلگرامی صابرین نیوز بامداد جمعه گزارش داد که استان سویدا در جنوب سوریه و منطقه ای در عراق هدف حمله اسرائیل قرار گرفته است. به گزارش…

ان بی سی نیوز: دوری ترکیه از آمریکا، آنکارا را به سوی ایران و روسیه سوق می‌دهد



اخبار,اخبار بین الملل,آمریکا و ترکیه

ان بی سی نیوز در مطلبی، تنش‌ها در روابط ترکیه و آمریکا و احتمال نزدیک شدن این کشور به ایران و روسیه را بررسی کرد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران به نقل از ان بی سی نیوز، روابط میان ترکیه و آمریکا به سبب حمایت واشنگتن از گروه‌های کُرد دچار تنش‌های تازه‌ای شده است. دولت ترکیه، این گروه‌ها را تروریست خطاب می‌کند.

 

تحلیلگران هشدار می‌دهند این بحران در حال دور کردن ترکیه، متحد دیرینه آمریکا و دومین نیروی نظامی بزرگ در ناتو، از غرب و نزدیک کردن آن به ایران و روسیه است.

 

حمایت آمریکا از گروه موسوم به نیروهای دموکراتیک سوریه که از جانب گروه «ی پ گ» هدایت می‌شود، خشم مقامات ترکیه را برانگیخته است. ناظران هشدار می‌دهند نیروهای ترکیه‌ای آماده گذر از مرزهای سوریه و استقرار در این کشور همسایه هستند.

 

بکر بوزداغ، معاون نخست وزیر ترکیه روز چهارشنبه گفت: «نباید انتظار داشت ترکیه بیش از این صبور باشد». رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه نیز نسبت به حمله به منطقه عفرین در شمال غربی سوریه، که نیروهای کُرد کنترل آن را به دست گرفته اند، هشدار داده است.

 

ترکیه گروه ی پ گ را شاخه‌ای از گروه جدایی‌طلب پ ک ک می‌داند. آمریکا این گروه را که از سال ۱۹۸۴ در حال مبارزه مسلحانه با دولت ترکیه بوده است، تروریستی می‌داند. در پی این درگیری‌ها در ۳ دهه گذشته، دست‌کم ۳۵ هزار نفر جان خود را از دست داده اند. با این‌که نزدیک به یک پنجم جمعیت ترکیه را کُردها تشکیل می‌دهند، ترکیه گروه پ ک ک و اقدامات آن را تهدید بزرگی برای خود می‌داند.

 

یک تحلیلگر ترکیه‌ای در این‌باره گفت: «آمریکا به طور مستقیم در حال تحویل تسلیحات به گروهی است که قصد نهایی آن، شکست داعش نیست؛ بلکه رویای نهایی این گروه، جدایی کُردهاست».

 

فادی هاکورا، کارشناس مسائل ترکیه در یک اتاق فکر انگلیسی، گفت همچنان «تفاوت‌های بسیاری در طرز فکر» مقامات ترکیه‌ای و آمریکایی وجود دارد. وی گفت: «آمریکا در حال ارائه حمایت‌های تسلیحاتی به گروهی از کُردهاست که با پ ک ک ارتباط دارد. پ ک ک گروهی جدایی طلب است که برای رسیدن به اهداف خود، از خشونت استفاده می‌کند. به طور طبیعی، ترکیه نیز نگران خواهد شد گروهی که با پ ک ک ارتباط دارد، در حال به دست آوردن کنترل بخش‌هایی از شمال سوریه باشد». هاکورا افزود همانگونه که روابط ترکیه با آمریکا رو به سردی می‌گراید، آنکارا به رقبای واشنگتن نزدیک می‌شود. وی همچنینگفت: «تردیدی وجود ندارد که کاهش روابط ترکیه با آمریکا، این کشور را به آغوش روسیه و ایران سوق می‌دهد».

 

در سال گذشته میلادی، آنکارا اعلام کرد سامانه دفاع هوایی اس-۴۰۰ را از روسیه خریداری کرده است.

 

بر اساس گزارش خبرگزاری آناتولی، روز پنجشنبه، ترکیه اعلام کرد رئیس ستاد مشترک ارتش این کشور برای مشورت پیش از انجام یک حمله احتمالی در سوریه، به روسیه سفر کرده است.

 

نیروهای ترکیه‌ای نزدیک به سه ماه است که در استان ادلب سوریه مستقر شده اند. این اقدام هنگامی صورت گرفت که توافقی میان ایران، روسیه و ترکیه مبنی بر کاهش درگیری‌ها میان نیروهای دولتی سوریه و شورشیان حاصل شد.

 

در این میان، به نظر می‌رسد رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا، شب چهارشنبه در تلاش برای رفع نگرانی‌های مقامات ترکیه بوده است. تیلرسون در اظهاراتی گفت: «ما به هیچ وجه قصد نداریم نیروی امنیتی مرزی ایجاد کنیم. ما در حال تلاش برای حصول اطمینان از این هستیم که عناصر محلی امنیت مناطق آزاد شده را تامین می‌کنند». با این حال، پیش‌تر اعلام شده بود ائتلاف آمریکایی قصد دارد یک نیروی مرزی متشکل از ۳۰ هزار نیرو ایجاد کند که گروه ی پ گ نیز در آن نقش خواهد داشت. تیلرسون گفت مسئله نیروهای مرزی «اشتباه شرح داده شده است». وی در بازگشت به واشنگتن پس از شرکت در یک نشست درباره کره شمالی در کانادا به خبرنگاران مدعی شد: «داعش همچنان در حال حمله به بخش‌هایی در شمال غربی سوریه است ... به این ترتیب این تنها آموزش بیشتر و تلاش برای جلوگیری از خروج نیروهای داعش از مسیرهای فرار آن‌هاست». با این حال، این اظهارات تیلرسون، از نگرانی‌های مقامات ترکیه‌ای نکاسته است.

 

بینالی ییلدریم، نخست وزیر ترکیه، روز پنجشنبه گفت: «متاسفانه اقدامات متحد ما در ناتو (آمریکا) در سوریه اشتباه و مخالف روح اتحاد ماست». وی افزود: «آمریکا باید تردیدها درباره آینده این منطقه را حل کند و موضع خود در قبال صلح و بهبود روابط با ترکیه تغییر دهد».

 

با این حال، یک تحلیلگر مسائل ترکیه افزود در نهایت، تفاوتی وجود ندارد که نیروهای کُرد که آمریکا از آن‌ها پشتیبانی می‌کند قصد ایجاد نیروهای مرزی دارند یا خیر. به باور این تحلیلگر، شرایط کنونی احساس خیانت واشنگتن به آنکارا را در ترکیه تشدید کرده است. وی گفت: «مشکل اینجاست که مبارزه علیه داعش وارد مرحله جدیدی شده است: ارتش آمریکا تمایل به استقرار بلندمدت یک نیروی نظامی در سوریه دارد و آموزش دادن به گروه ی پ گ، چالشی اساسی برای ترکیه به شمار می‌رود».

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------