تداوم کابوس ۱۱ سپتامبر برای عربستان/بررسی شکایات همکاری ریاض با عاملان حملات‎



اخبار,اخبار بین الملل,حادثه ۱۱ سپتامبر

عربستان سعودی همچنان گرفتار کابوس حملات ۱۱ سپتامبر است و دادگاههای آمریکا درحال بررسی شکایات علیه این کشور به خاطر همکاری با مجریان حملات هستند.

به گزارش تسنیم به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، بسیاری از مطبوعات آمریکا تاکنون جلسات دادگاه محلی منطقه "منهتن" در جنوب نیویورک درباره بررسی حملات تروریستی 11 سپتامبر سال 2001 میلادی و رسیدگی به شکایت های مطرح شده در آن علیه عربستان را پیگیری و منتشر کرده اند.

 

عربستان برای دفاع از خود دست به دامن وکیل "مایکل کلوگ" شده است.

 

به نوشته خبرگزاری بلومبرگ آمریکا، این وکیل دیروز پنجشنبه از قاضی مسئول پرونده 11 سپتامبر خواست که هرگونه شکایت قضایی درخصوص ارتباط عربستان با حوادث 11 سپتامبر را رد کند زیرا به ادعای وی، هیچ دلیلی در این زمینه وجود ندارد.

 

این درحالی است که گزارش های بیشماری تاکید کرده اند که عربستان به گروه القاعده در اجرای حملات 11 سپتامبر کمک کرده است.

 

وکیل عربستان در آغاز جلسه استماع دیروز پنجشنبه، به ریاست "جورج دانی یلز" قاضی پرونده گفت: قربانیان هیچ دلیلی ارایه نکرده اند که گفته های آنها را تقویت کند. گزارش کمیته 11 سپتامبر، دفتر تحقیقات فدرال، آژانس اطلاعات مرکزی و کمیته بازنگری تحقیقات 11 سپتامبر هیچ دلیلی مبنی بر دست داشتن عربستان در این حملات نیافته اند".

 

وی افزود: "برداشت ها، پیش داوری ها و گفته ها برای طرح شکایت قضایی کفایت نمی کند".

 

این درحالی است که وکلای قربانیان 11 سپتامبر و بستگان آنها تاکید می کنند که عربستان از طریق جمعیت های خیریه برای گروه تروریستی القاعده پول فرستاده است. آنها برای تقویت شکایت خود، به سخنان مسئولان سابق دفتر تحقیقات فدرال، باب گراهام سناتور فلوریدا و رئیس سابق کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان آمریکا استناد کرده اند. این سخنان حکایت از آن دارد که مسئولان عربستان از دو نفر از ربایندگان هواپیماهایی که خود را به برج های دو قلو در یازدهم سپتامبر زدند، حمایت لجستیکی کرده اند.

 

روزنامه ایندیپندنت در گذشته به نقل از رابر جیرو وکیل بستگان قربانیان 11 سپتامبر نوشته بود که "شکایت بستگان قربانیان حاوی 5 هزار صفحه سند از جمله گزارش های دفتر تحقیقات فدرال است و ثابت می کند که سفارت عربستان در واشنگتن از عملیات 11 سپتامبر حمایت مالی کرده است".

 

خانواده های حدود 2500 قربانی و بیش از 20 هزار مجروح حوادث 11سپتامبر و شرکت های مختلف بیمه خواهان دریافت میلیاردها دلار غرامت از عربستان هستند.

 

قاضی دادگاه تاکنون تصمیمی درخصوص از سرگیری شکایت های قضایی علیه عربستان یا رد آن اتخاذ نکرده است اما خبرگزاری آسوشیتدپرس به طور تلویحی اشاره کرد که احتمال دارد قاضی دانی یلز به رسیدگی به شکایت های قضایی اخیر ادامه دهد.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------