عطوان: موشک‌های سوریه اعتبار را به امت عربی بازگرداند



اخبار,اخبار بین الملل,عبدالباری عطوان

روزنامه‌نگار برجسته عرب در تازه‌ترین تحلیل خود نوشت که موشک‌های «مبارک» سوریه که جنگنده «اف ۱۶» اسرائیل را ساقط کرد، اعتبار را به امت عربی بازگرداند و روحیه ناامید مردم کشورهای عربی را تقویت کرد.

به گزارش ایلنا، «عبدالباری عطوان» روزنامه‌نگار برجسته عرب در سرمقاله امروز روزنامه «الرای الیوم» به حملات روز گذشته جنگنده اسرائیل به سوریه و پاسخ دمشق به آن پرداخت و نوشت:

 

روزی تاریخی بود..ناوگان دفاعی هوایی سوریه در زمان مناسب پاسخ داد و جنگنده اف ۱۶ اسرائیل را ساقط کرد. 

 

این برای اولین بار نیست که سوریه پاسخ می‌دهد اما این پاسخ می‌تواند عنوانی برای مرحله جدید در این کشور باشد، پاسخی برای انتقال به محور مقاومت و تبدیل شدن آن به بازیگری موثر در این مرحله و هدف قرار دادن عمق اسرائیل.

 

پاسخ سوریه این بار بسیار متفاوت بود که بازتاب‌دهنده تغییرات رادیکالی در قواعد معادله است چرا که آسمان سوریه و لبنان دیگر به صورت گسترده به روی جنگنده‌ها و موشک‌های اسرائیل باز نیست.

 

اگر اسرائیل پناهگاه‌های حیفا و تل‌آویو را باز کند و زمانی که «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر اسرائیل خط تلفن قرمز را با «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهوری روسیه و «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری آمریکا باز می کند و شرایط را برای آنها توضیح می‌دهد و تاکید کند که اسرائیل جنگ گسترده نمی‌خواهد، این یعنی تغییر در معادلاتی که از آن صحبت می‌کنیم و آغازی جدید است.

 

این اقدام سوریه در هدف قرار دادن جنگنده اسرائیلی، پیام قدرتمند و روشنی برای اسرائیل به همراه دارد، این پیام که دوران سرکشی به پایان رسیده است و دیگر بازگشتی به آن دوران نیست و امت عربی در حال اصلاح اشتباهاتش بوده و خواستار کرامت و عزت است.

 

گنبد آهنین اسرائیل در مقابله با موشک‌های سوری شکست خورد، همانطور که در مقابله با موشک‌های مقاومت که از جنوب لبنان و جنوب فلسطین به سمت اراضی اشغالی شلیک می‌شدند، شکست خوردند، این گنبدهای آهنین از ساکنان اراضی اشغالی دفاع نمی‌کند چرا که اراده از آنها قوی‌تر است.

 

این موشک‌های «مبارک» سوریه که جنگنده «اف ۱۶» اسرائیل را ساقط کرد، اعتبار را به امت عربی بازگرداند و روحیه ناامید مردم کشورهای عربی را افزایش داد،  دشمن را در لحظه‌ای بحرانی از تاریخ این کشور هدف قرار داد و تمامی اطلاعات غلط و دروغین امپراطوری‌های رسانه‌ای را ساکت کرد.

 

نتانیاهو پیش‌تر به لبنان (حزب‌الله) و سوریه هشدار می‌داد که هیچ وقت ما و ارتش ما را آزمایش نکنید، اما پاسخ به وی برعکس این اظهارات بود و پاسخ به اسرائیل در جبهه جنگ قدرتمند و نابودکننده بود.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------