قطر: تنها واشنگتن برای حل بحران شورای همکاری خلیج‌فارس تلاش می‌کند



اخبار,اخبار بین الملل,وزیر امور خارجه قطر

وزیر امور خارجه قطر تاکید کرد: تنها واشنگتن است که برای حل بحران شورای همکاری خلیج‌فارس تلاش می‌کند و در صورتی که مذاکره با کشورهای محاصره کننده به حاکمیت قطر لطمه برساند، ما این مذاکره را نخواهیم پذیرفت.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رسمی قطر (قنا)، محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، وزیر امور خارجه قطر در مقابل پارلمان این کشور گفت: هیچگونه مواضع مثبتی از سوی کشورهای محاصره کننده برای حل بحران وجود ندارد و آنها تنها دنبال تشدید اوضاع هستند. این کشورها امیدوار بودند که قطر از هم فرو بپاشد و نظام دیگری در کشور ما روی کار آید.

 

وی افزود: ما قصد خروج از شورای همکاری خلیج‌فارس را نداریم و تا زمانی که این شورا باقی باشد ما نیز به همکاری با آن خواهیم پرداخت. هیچگونه تلاش جدیدی برای حل بحران شورای همکاری خلیج‌فارس جز از سوی آمریکا صورت نمی‌گیرد. درباره نشست کمپ دیوید هنوز دعوتنامه‌ای برای ما صادر نشده است، اما اگر دعوتنامه دریافت کنیم در این نشست حضور خواهیم یافت.

 

وزیر امور خارجه قطر گفت: هرگونه مذاکره‌ای با کشورهای محاصره کننده نباید به ضرر حاکمیت کشورمان باشد و باید توافقی درباره اصول اصلی مذاکرات حاصل شود.

 

وی گفت: هیچگونه دلایلی برای بحران کنونی وجود ندارد و کشورهای محاصره کننده خواهان این هستند که قطر تحت قیومیت آنها قرار گیرد تا از منابعش سوءاستفاده کنند. معیارهای سیاست خارجی کشور ما بر برقراری روابط دوستانه با کشورهای جهان و دفاع از مسائل عربی و اسلامی و تلاش برای تحکیم امنیت و صلح بین‌المللی متمرکز است.

 

وزیر امور خارجه قطر تاکید کرد: کشورهای محاصره کننده منشور شورای همکاری خلیج‌فارس را نقض کردند. اگر این کشورها دنبال ایجاد یک نهاد دیگر هستند، می‌توانند این نهاد را ایجاد کنند، اما ما از شورای همکاری خلیج‌فارس خارج نمی‌شویم. این کشورها می‌خواهند بحران را به یک مساله عادی تبدیل کرده و برای تضعیف اقتصاد قطر و وادار کردن آن برای امتیازدهی بحران را ادامه دهند.

 

وزیر امور خارجه قطر درباره بحران سوریه گفت: ما همواره از حل سیاسی بحران حمایت کرده و در کنار مردم سوریه هستیم.

 

وی درباره بحران یمن نیز تاکید کرد: جنگ در یمن همچنان ادامه دارد و مردم این کشور با اوضاع انسانی دشواری روبرو هستند. ۲۰ میلیون یمنی زیر خط فقر هستند و بیماری‌های زیادی در میان آنها شیوع پیدا کرده است و شرایطی برای حل سیاسی بحران وجود ندارد.

 

وزیر امور خارجه قطر درباره لیبی نیز گفت: ما از توافقنامه الصخیرات حمایت کردیم و با اینکه برخی کشورها از طرف‌های غیرمشروع حمایت می‌کنند، ما به حمایت از این توافقنامه پایبند بوده‌ایم.

 

وی درباره روابط قطر و ایران گفت: ما و ایران درباره سیاست خارجه اختلاف نظرهایی داریم و با اینکه ایران در جریان محاصره از ما حمایت خواهد کرد اما همچنان درباره برخی مسائل مواضع متفاوتی داریم.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------