روزهای پایانی حکومت نتانیاهو



اخبار,اخبار بین الملل,نتانیاهو

همان زمانی که نتانیاهو در مونیخ آهن‌پاره‌ای به دست گرفته و برای ایران خط و نشان می‌کشید، در تل‌آویو شماری از نزدیک‌ترین افراد به او به اتهام فساد بازداشت شدند.

به گزارش فارس، همزمان با افزایش ماجراجویی‌های رژیم صهیونیستی در خارج از مرزهای فلسطین اشغالی، به نظر می‌رسد جایگاه «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر این رژیم در داخل بیش از هر زمان دیگر متزلزل شده است.

 

روز یکشنبه زمانی که نتانیاهو در کنفرانس امنیتی «مونیخ» تکه‌ای آهن را بالای دست برده و ایران را به ارسال پهپاد به «آسمان اسرائیل» متهم می‌کرد و برای تهران خط و نشان می‌کشید، در تل‌آویو چندین نفر از نزدیکان او در ارتباط با یک پرونده فساد دیگر موسوم به «پرونده ۴۰۰۰» بازداشت شدند.

 

در این پرونده، گروهی از نزدیک‌ترین یاران نتانیاهو در مظان اتهام سوءاستفاده از جایگاهشان برای ارتقا تصویر رسانه‌ای نخست‌وزیر و همسرش قرار گرفته‌اند.

 

به نوشته رسانه‌های اسرائیلی، این افراد متهم هستند که به یک شرکت مخابراتی به نام «بزک» که متعلق به یکی از دوستان نتانیاهوست، پیشنهاد داده‌اند که در ازای اعطای برخی امتیازات از سوی نهادهای نظارتی اسرائیل، رسانه متعلق به این شرکت اخبار مثبتی درباره نتانیاهو و همسرش منتشر کند.

 

اسامی مطرح در این پرونده رسما اعلام نشده، اما روزنامه «هاآرتص» گزارش داده است که «نیر هفتز» از دوستان نزدیک و سخنگوی سابق خانواده نتانیاهو و «شلومو فیلبر» از نزدیکان نتانیاهو که مدتی مدیر کل وزارت ارتباطات اسرائیل بود، از جمله بازداشت‌شدگان هستند.

 

«شائول آلوویچ» مدیر شرکت بزک هم به همراه همسر و پسرش بازداشت شده است. دستکم دو نفر از مدیران ارشد بزک هم دستگیر شده‌اند. آلوویچ مالک پایگاه خبری «واللا» است که در سال‌های گذشته همواره تلاش کرده نمایی مثبت از نتانیاهو و همسرش به تصویر بکشد.

 

هرچند در این پرونده از نتانیاهو به عنوان متهم نام برده نشده، اما رسانه‌های اسرائیلی نوشته‌اند که او احتمالا به عنوان یکی از مظنون‌های پرونده مورد بازجویی قرار می‌گیرد.

اخبار,اخبار بین الملل,نتانیاهو

 

بازداشت‌های اخیر کمتر از یک هفته پس از آن صورت گرفت که رییس پلیس اسرائیل به دادستان کل این رژیم توصیه کرد نتانیاهو را در دو پرونده موسوم به «پرونده ۱۰۰۰» و «پرونده ۲۰۰۰» تحت تعقیب قرار دهد. او در این دو پرونده به دریافت رشوه و سوءاستفاده از اعتماد عمومی متهم شده و ساعت‌ها تحت بازجویی قرار گرفته است.

 

«آنشل ففر» خبرنگار هاآرتص نوشته است که به نظر می‌رسد پرونده ۴۰۰۰ بیش از دو پرونده دیگر نتانیاهو را در معرض خطر قرار دهد، چراکه مدارک گسترده‌ای برای اثبات اتهامات وی وجود دارد.

 

با این وجود نتانیاهو در کنفرانس مونیخ آنطور که «تال اشنایدر» تحلیلگر سیاسی پایگاه «گلوبز» اسرائیل می‌گوید، تلاش کرد تا اینطور نشان دهد که «اوضاع کاملا عادی» است.

 

او در این نشست ایران را به ارسال پهپاد به جولان متهم کرد و گفت اگر جهان با ایران مقابله نکند، «اسرائیل خود علیه ایران اقدام خواهد کرد.»

 

اما به نظر می‌رسد حتی در داخل فلسطین اشغالی هم حرف‌های نتانیاهو چندان جدی گرفته نشده و مخاطبان داخلی‌اش توضیحات وی درباره پرونده‌های فساد مالی‌اش را قبول نکرده‌اند.

 

روزنامه «لس آنجلس تایمز» نوشته نظرسنجی‌ای که اخیرا شبکه «رِشِت» انجام داده، نشان می‌دهد که ۴۹% اسرائیلی‌ها معتقدند که بر خلاف ادعای نتانیاهو، توطئه‌ای در کار نیست و او واقعا مرتکب جرم شده است. تنها ۲۵% شرکت‌کنندگان در نظرسنجی اظهارات نتانیاهو را صادقانه دانسته‌اند و ۲۶% هم گفته‌اند نمی‌دانند حق با کیست.

 

در نظرسنجی کانال ۲ تلویزیون اسرائیل هم ۴۵% شرکت‌کنندگان گفته‌اند نتانیاهو باید حتی پیش از اعلام نظر دادستان از سمت خود کناره‌گیری کند. ۴۰% شرکت‌کنندگان گفته‌اند که او فعلا باید در سمت خود باقی بماند.

اخبار,اخبار بین الملل,نتانیاهو

 

هرچند نتانیاهو گفته قصد ندارد از نخست‌وزیری کناره‌گیری کند، اما به نظر می‌رسد رقابت‌های غیررسمی انتخاباتی میان رقبای او از حالا آغاز شده است.

 

«یعیر لاپید» رهبر حزب «یش عاتید» و «نفتالی بنت» رهبر حزب «هبیت هیهودی» که هر دو کابینه‌های ائتلافی نتانیاهو حضور داشته‌اند، حالا عملا وارد کارزار با او شده‌اند.

 

لاپید در جریان تحقیقات علیه نتانیاهو یکی از شاهدهای اصلی بوده که ضد او شهادت داده است. بنت هم هرچند این هفته گفت هنوز از نتانیاهو حمایت می‌کند، اما در عمل علیه او موضع گرفت و گفت نخست‌وزیر اسرائیل نباید از میلیاردرها هدیه دریافت کند.

 

تحقیقات درباره نتانیاهو ادامه دارد و هر روز ابعاد تازه‌ای از پرونده‌های مطرح علیه او روشن می‌شود. باید در ماه‌های آینده او می‌تواند جایگاهش را حفظ کند یا نهایتا او هم به سرنوشتی مانند «ایهود اولمرت» دچار می‌شود.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------