ایلدیریم: محدودیت زمانی و مکانی برای عفرین وجود ندارد



اخبار,اخبار بین الملل,ایلدیریم

نخست وزیر ترکیه با بیان اینکه محدودیت زمانی و مکانی برای عملیات شاخه زیتون وجود ندارد گفت هر جایی که تهدید تروریستی علیه ترکیه وجود داشته باشد، به آن مکان حمله می‌کنند.

به گزارش فارس، «بینالی ایلدیریم» نخست وزیر ترکیه امروز (جمعه) گفت محدودیت زمانی و مکانی برای عملیات شاخه زیتون در شمال سوریه وجود ندارد.

 

ایلدیریم طی سخنرانی در مراسم فارغ التحصیلی دانشگاه دفاع ملی استانبول گفت: «نبرد ما در منطقه عفرین نه تنها برای تامین امنیت مرزهای کشور ما بلکه برای محافظت از جان شهروندان خود و نجات مردم ستم‌دیده عراق و سوریه است.»

 

به نوشته روزنامه «ینی شفق» وی با بیان اینکه شاخه زیتون محدود به شهر عفرین نخواهد بود، تاکید کرد در هر جایی که تهدید تروریستی علیه ترکیه وجود داشته باشد، به آن مکان حمله خواهند کرد.

 

نخست وزیر ترکیه ضمن اشاره به اینکه عملیات شاخه زیتون با توجه به قوانین بین‌المللی و نگرانی‌های مشروع امنیتی آنکارا تا پایان ادامه خواهد داشت، اما افزود: «مشخص کردن روز یا تاریخ برای پایان آن، مطرح نیست.»

 

این در حالی است که روز پنجشنبه یکی دیگر از روزهای مرگبار شاخه زیتون برای نظامیان ترکیه با ۸ کشته و ۱۳ زخمی بود.

 

اظهارات ایلدیریم همچنین در تناقض با ادعاهای «رجب طیب اردوغان»‌ رئیس‌جمهور ترکیه است که حدود ۳ هفته پیش گفته بود شاخه زیتون به روزهای پایانی خود نزدیک می‌شود.

 

هفته گذشته گفته بود تا کنون ۴۱۵ کیلومتر مربع از منطقه عفرین به کنترل نیروهای ترکیه و همپیمانان آن درآمده و ۱۰۰۰ روستا را از کنترل کُردها خارج کرده‌اند.

 

آنکارا که از چندین ماه قبل تهدید به اجرای عملیات نظامی جدید در شمال سوریه علیه شبه‌نظامیان کُرد در این منطقه می‌کرد، بعد از اعلام تصمیم آمریکا برای ایجاد ارتش کُردی ۳۰هزار نفری در سوریه، مجاب به آغاز آن شد.

 

ترکیه، حمله به عفرین در حلب در شمال غرب سوریه را از ۲۰ ژانویه آغاز کرد؛ زمانی که با توپخانه مواضع نیروهای کُرد در ریف حلب شمالی و غربی را هدف گرفت. 

 

ترکیه شاخه زیتون را از جهت امنیت خود و تاثیر در ژئوپلتیک منطقه حیاتی می‌داند. اما این تفکر برای این کشور هزینه نیز داشته است. شلیک شدن بیش از ۹۰ راکت توسط ی.پ.گ طی دو هفته به جنوب ترکیه باعث کشته و زخمی شدن بیش از ۱۲۰ نفر شده است. همچنین تا کنون ۴۱ نظامی ترکیه کشته و نزدیک به ۲۰۰ نفر زخمی شدند.

 

در عرصه میدانی ترکیه عملا تا کنون به غیر از حملات هوایی و توپخانه‌ای نتوانسته موفقیت چندانی در جبهه عفرین به دست بیاورد و فعلا در حد اشغال چند تپه و روستا پیشرفت داشته است. حملاتی که به گفته مقامات کُرد، علاوه بر آوارگی چند هزار نفر، حدود ۲۰۰ غیرنظامی را به کام مرگ کشانده و بیش از ۵۵۰ مجروح برجای گذاشته است.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------