احتمال برکناری متحد مرکل از وزارت دارایی



اخبار,اخبار بین الملل,احتمال برکناری متحد مرکل از وزارت دارایی

محافظه‌کاران ارشد آلمان، ولفگانگ شویبله را تحت فشار قرار دادند تا از وزارت دارایی کنار برود و در عوض ریاست پارلمان آتی آلمان را بر عهده بگیرد که شامل بلوک بزرگی از اعضای راست‌ افراطی خواهد شد. 

به گزارش ایسنا،  ولفگانگ شویبله از سال ۲۰۰۹ در سمت وزیر دارایی آلمان است اما پس از انتخابات یکشنبه که محافظه‌کاران آنگلا مرکل، صدراعظم نتایج چندان مطلوبی به دست نیاوردند، ممکن است اوضاع تغییر کند. اگر مذاکرات برای تشکیل ائتلاف، شویبله را از این وزارتخانه کنار بگذارد، ممکن است او به‌زودی نفوذ خودش را در آلمان و منطقه یورو از دست بدهد.

 

شویبله نقش چشمگیری در مذاکرات ریاضت اقتصادی و برنامه استقراض در سراسر منطقه یورو خصوصا یونان داشت و گاها از او به عنوان "هم-صدراعظم" آنگلا مرکل یاد می‌شود. با این وجود، نتایج انتخابات ۲۴ سپتامبر به گونه‌ای رقم خورد که ممکن است مرکل نتواند این متحد نزدیکش را حفظ کند.    

 

حزب راست‌میانه اتحاد دموکرات مسیحی مرکل (CDU) و حزب متحد آن موسوم به اتحاد سوسیال مسیحی (CSU) ۳۳ درصد رای به دست آوردند و این میزان، نسبت به ۴۱.۵ درصد انتخابات گذشته کاهش نشان می‌دهد. حزب دوستدار اقتصاد موسوم به حزب دموکراتیک آزاد (FDP) که با ۱۰.۷ درصد در جایگاه چهارم قرار گرفت، برای شرکت در مذاکرات ائتلاف با حزب اتحاد دموکرات مسیحی مرکل اعلام آمادگی کرده است. حزب سبزها هم قرار است به مذاکرات ملحق شود و نهایتا اینکه آلمان برای اولین بار در چندین دهه گذشته شاهد روی کار آمدن یک دولت چهار حزبی می‌شود.

 

در سیاست آلمان، معمولا بزرگترین حزب در پارلمان صدراعظم را انتخاب می‌کند و دومین گروه پارلمانی بزرگ پست بعدی را تعیین می‌کند. در چنین شرایطی، تعیین وزیر دارایی به دست FDP می‌افتد که این امر به سلطه هشت ساله شویبله در وزارت دارایی پایان می‌دهد. FDP با احزاب کوچکتر ائتلاف کرده است.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------