آسمان اقتصاد قطر ابری می شود



  اخباربین الملل ,خبرهای  بین الملل ,قطر

پایگاه خبری بی بی سی انگلیسی نوشت: قطع روابط دیپلماتیک کشورهای عربستان، امارات، بحرین و مصربا قطر، چالش های اقتصادی فراوانی را برای این کشور به همراه خواهد داشت.

 به گزارش ایرنا، این پایگاه خبری روز دوشنبه افزود: کشور کوچک قطر که تنها با 24 میلیون جمعیت در ساحل شمال شرقی شبه جزیره عربستان واقع شده است، به یمن خطوط هوایی ملی این کشور،خبرگزاری الجزیره و ورزش (اسپانسری تیم فوتبال بارسلونا، میزبان رقایت های جام جهانی 2022 فوتبال) ‌شناخته می شود.

 

این پایگاه خبری نوشت: درپی قطع روابط دیپلماتیک با قطر، کشورهای امارات، بحرین و مصر به پیروی از عربستان تمامی پروازهای خود را به مقصد دوحه لغو کرده و اعلام کردند که به هواپیماهای خطوط هوایی قطر نیز اجازه فرود نخواهند داد.امری که بیش از هرچیزی به هواپیمایی دولتی قطر ضربه خواهد زد.

 

از طرفی تمامی پروازهای این خط به مقصد دوبی، ابوظبی، ریاض و قاهره متوقف خواهند شد و از طرف دیگر این تحریم ها این شرکت هواپیمایی را برآن خواهد داشت تا مسیرهای متفاوتی را برای پرواز های خود برگزیند: امری که هم مصرف سوخت این شرکت را افزایش داده و هم با نارضایتی مسافران از پروازهای طولانی همراه خواهد بود.

 

بی بی سی با اشاره به این امر که رشد خطوط هوایی قطر در گرو پیوند دادن اروپا به آسیا است، به نقل از غانم نصیبه از شرکت مشاوره کورنراستون، ادامه داد:'با توجه به اینکه سفری که سابق بر این تنها 6 ساعت طول می کشید اکنون 8 یا 9 ساعت زمان می برد، مسافران شرکت های هوایی دیگری را برای رسیدن به مقصد خود انتخاب خواهند کرد.'‌

 

این خبرگزاری انگلیسی درادامه نوشت: کشورهای بیابانی به طور طبیعی با معضل تامین غذا همراه هستند و از آن جایی که مرز عربستان تنها مرز قطر با خشکی است ، تأمین امنیت غذایی از چالش ها برسر راه این کشور به شمار می آید.

 

این رسانه نوشت:روزانه 100 ها فروند کامیون از مرز عربستان وارد قطر می شوند که محموله های غذایی، اصلی ترین باراین کامیون ها هستند. گفته می شود که حدود 40 درصد از نیاز غذایی قطر از راه این محموله ها برطرف می شود. با مسدود شدن این راه ارتباطی به دست عربستان، نیاز غذایی تنها از راه هوایی و دریایی تأمین خواهد شد که افزایش تورم را به همراه خواهد داشت، امری که زندگی مردم عادی در قطر را تحت الشعاع قرار می دهد. افزایش فشارها بر مردم عادی نیز بالطبع موجب افزایش فشارها بر خاندان سلطنتی قطر برای تغییر در ساختار سیاسی ویاتغییردرمواضع کنونی این کشور می شود.

 

بی بی سی در ادامه به نقل از نصیبه افزود: بسیاری از خانواده های کم توان قطری برای تأمین مایحتاج خود به طور روزانه و یا هفتگی به عربستان سعودی سفر می کردند .بسته شدن این راه ارتباطی بیش از هر چیز به ضرر این قشر کم توان خواهد بود.

 

این خبرگزاری ادامه داد: کمبود مصالح برای پیشبرد طرح های عمرانی همواره دشواری هایی را برای صنعت ساخت و ساز قطر به همراه داشته است.اما محدودیت های کنونی بیش از پیش بر وخامت این بحران افزوده اند. در حال حاضر طرح های عمرانی بسیاری در قطر در دست احداث قرار دارند که ازآن میان می توان به یک مرکز پزشکی، یک بندرگاه و 8 استادیوم برای میزبانی رقابت های جام جهانی 2022 اشاره کرد.

 

پایگاه خبری بی بی سی ادامه داد: مصالح اصلی برای پیشبرد این طرح ها از جمله بتن و فولاد از راه دریا و یا خشکی ازعربستان سعودی تأمین می شدند، اما بسته شدن مسیر ارتباطی میان قطر و عربستان، به بالا رفتن قیمت ها و ایجاد تأخیر در اجرای این پروژه ها خواهد انجامید.

این رسانه اضافه کرد:‌ بسته شدن مرزهای زمینی و هوایی به روی قطر از سوی این کشور در برنامه میزبانی جام جهانی 2022 نیز از سوی قطر اختلال ایجاد خواهد کرد.

 

بی بی سی انگلیسی در مورد تأثیر این تحریم ها بر مردم قطر ینز نوشت: قطع روابط دیپلماتیک، اتباع عربستان، امارات و بحرین را از سفر به قطر، زندگی در این کشور و یا عبور از آن منع می کند. به گفته مقامات سعودی، افرادی که شامل این قانون می شوند تنها 14 روز فرصت دارند تا قطر را ترک کنند و اتباع قطری نیز زمان مشابهی را در اختیار دارند تا عربستان، امارات و بحرین را ترک کنند.

 

طبق بررسی های اخیر حدود 180 هزار تبعه مصری در قطر حضور دارند که درصد بالایی از این افراد در مشاغلی چون مهندسی، پزشکی و وکالت مشغول به فعالیت هستند و اگر مصر نیز تحریم های مشابهی را بر علیه قطر اعمال کند شرکت های محلی و بین المللی فعال در حوزه ی خلیج (فارس) با مشکل کمبود نیروی کار مواجه خواهد شد.

 

به نوشته ی بی بی سی، ‌معاملات تجاری بین این کشورها به سرعت در حال فسق هستند.به عنوان نمونه، تیم فوتبال عربستانی الاهلی قرارداد اسپانسری خود با خطوط هوایی قطر را فسخ کرده است.

 

این خبرگزاری ادامه داد: شرکت های بین المللی بسیاری به خصوص در حوزه ی خرده فروشی در قطر در حال فعالیت هستند که به احتمال زیاد بسته خواهند شد. 

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------