آسه‌آن و چین روی چارچوب یک "مرام‌نامه" در دریای چین جنوبی توافق کردند



  اخباربین الملل ,خبرهای بین الملل,دریای چین جنوبی

وزرای خارجه کشورهای جنوب‌ شرق آسیا و چین امروز (یکشنبه) روی چارچوب یک "مرام‌نامه" در دریای چین جنوبی به توافق رسیدند؛ گرچه آنها این حرکت را پیشرفت دانستند اما بسیاری از منتقدان آن را تاکتیکی برای تقویت توان دریایی چین در نظر گرفتند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، این توافق به دنبال ارتقای "اعلامیه رفتار طرفین" در دریای چین جنوبی مصوب سال ۲۰۰۲ بود؛ توافقی که عمدتا از سوی کشورهای مدعی خصوصا چین که هفت جزیره در آب‌های مورد مناقشه ساخته و سه مورد از این جزایر را به باند پرواز، موشک‌های زمین به هوا و رادار مجهز کرده، نادیده گرفته شد.

 

گرچه تمام طرفین می‌گویند، چارچوب مذکور تنها طرحی کلی از قوانینی است که باید اجرا شود اما منتقدان تاکید دارند که ناتوانی در الزام‌آور کردن آنها و یا ایجاد مکانیزمی برای حل مناقشات تردیدهایی را درباره اثر گذار بودن آن ایجاد می‌کند.

 

وانگ یی،‌ وزیر امور خارجه چین می‌گوید، تصویب این چارچوب بنیاد محکمی برای مذاکراتی ایجاد می‌کند که امسال آغاز می‌شود اما این در صورتی است که اوضاع در دریای چین جنوبی به صورت کلی ثابت بماند و هیچ فشاری از خارج از کشورهای عضو وارد نشود.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------