جدال میان دستیاران ارشد ترامپ بر سر سیاست خارجه



 اخباربین الملل ,خبرهای بین الملل,مک مستر

مناقشه طولانی مدت میان دو دستیار ارشد کاخ سفید اکنون تبدیل به یک نزاع علنی بر سر مسیر سیاست خارجی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا شده و گروه‌های محافظه کار اخیرا خواهان برکناری یکی از این دو دستیار یعنی هربرت مک‌مستر، مشاور امنیت ملی ترامپ شدند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، در روزهای اخیر یک وب‌سایت و گروه‌های محافظه کار نزدیک به استیو بنن، مشاور ترامپ از مک‌مستر به عنوان فردی که به اندازه کافی حامی اسرائیل نبوده و به اندازه کافی در مقابل ایران سرسخت نیست، یاد کرده است.

 

در عین حال آنها نسبت به اخراج چند دستیار دیگر حامی دیدگاه‌هایشان نیز اظهار نارضایتی کرده و کمپینی اینترنتی برای اخراج شدن مک‌مستر به راه انداختند.

 

این مناقشه نشان دهنده تنش‌ها در بطن ائتلاف سیاست خارجه دونالد ترامپ است.

 

مک‌مستر یکی از چندین ژنرال قدرتمند نزدیک به ترامپ است که جزء ‌تشکیلات سیاست خارجه جمهوری‌خواهان محسوب می‌شود اما ترامپ به همان اندازه حامی دیدگاه‌های افراد جنجال برانگیزی مثل استیو بنن است که به دنبال رویکردهای جدید انزواطلبانه‌ای مثل رویکرد "اول آمریکا" هستند.

 

بنا به گفته چهار مقام دولت و مشاور خارج از دولت، مک‌مستر و بنن در ماه‌های اخیر در جریان مذاکرات کاخ سفید درباره راهبرد جدید افغانستان به شکلی علنی و چندین بار با هم جدال پیدا کرده‌اند.

 

با این حال افغانستان تنها یکی از مناقشه‌های میان مک‌مستر و بنن بوده است.

 

مک‌مستر که ژنرال نیروی زمینی است اخیرا اقدام به اخراج سه مقام شورای امنیت ملی آمریکا کرد که به عنوان افراد نزدیک به بنن یا مایکل فلن، مشاور امنیت ملی سابق ترامپ تلقی می‌شدند.

 

بنن که مدیر سابق پایگاه خبری بریتبارت بوده به دنبال آن است که ترامپ در تشکیلات سیاست خارجی واشنگتن تغییرات اساسی ایجاد کند و مخالفت شدیدی با افزایش هرچه بیشتر درگیری‌های خارجی آمریکا داشته است اما در عین حال معتقد است که مک‌مستر به دنبال ادامه سیاست‌های دولت اوباما است.

 

اخیرا وب‌سایت بریتبارت که نفوذ زیادی در کاخ سفید تحت رهبری ترامپ پیدا کرده چند مطلب ضد مک‌مستر منتشر کرد.

 

با این حال جنجال‌های اخیر به حدی بود که روز جمعه ترامپ مجبور به واکنش شد و گفت: ژنرال مک‌مستر و من همکاری خیلی خوبی با یکدیگر داریم. او یک مرد خوب و یک حامی اسرائیل است و تشکر می‌کنم از اینکه او برای خدمت به کشور ما کار می‌کند.

 

بنا به گفته افراد نزدیک به رئیس‌جمهور آمریکا ترامپ در محافل خصوصی از مک‌مستر اظهار نارضایتی کرده و نسبت به از دست دادن مایکل فلن نیز پشیمان بوده است.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------