حضور ناو آمریکا در دریای چین جنوبی ناقض حاکمیت ملی چین است



  اخباربین الملل ,خبرهای  بین الملل,ناوشکن آمریکا

وزارت امور خارجه چین اعلام کرد که کشتیرانی ناوشکن نیروی دریایی آمریکا در مجاورت جزیره مورد ادعای پکن در دریای چین جنوبی، ناقض حقوق بین الملل است و امنیت ملی چین را به خطر می اندازد.

به گزارش  مهر به نقل از راشاتودی، «گنگ شوآنگ» سخنگوی وزارت امور خارجه چین روز پنج شنبه در بیانیه ای اعلام کرد: «اقدامات ناوشکن آمریکا [در دریای چین جنوبی] قوانین چین و قوانین بین الملل را نقض کرده و به شدت به حاکمیت و امنیت چین خدشه وارد کرده است».

 

در ادامه این بیانیه آمده است: «چین از این موضوع بسیار ناخشنود است و آن را با طرف آمریکایی در میان خواهد گذاشت».

 

وزارت امور خارجه چین به این نکته اشاره کرد که مأموریت به اصطلاح «آزادی دریانوردی» آمریکا بدون کسب اجازه از پکن که «از حاکمیت مسلم بر جزایر نانشا (سپراتلی) و آبهای مجاور آن برخوردار است»، صورت گرفته است.

 

سخنگوی وزارت امور خارجه چین در ادامه متذکر شد که «ارتش چین بنابر قانون اجرای عملیات شناسایی ناو آمریکایی و ممانعت از [کشتیرانی] آن، فوراً ناوهای جنگی خود را (به محل) اعزام کرد».

 

پکن همچنین از واشنگتن خواست تا «تلاشهای مشترک کشورهای منطقه برای حفظ صلح و ثبات در دریای چین جنوبی» را محترم شمارد.

 

وزارت امور خارجه چین در ادامه اعلام کرد که «اقدامات تحریک آمیز آمریکا طرف چینی را به اتخاذ تدابیری در جهت ارتقای ظرفیت و امکانات پدافند ملی خود وادار می سازد».

 

مقامات آمریکا نیز در گفتگو با رسانه ها اعلام کردند که اوایل روز پنج شنبه، ناو جنگی «یو اِس اِس جان اِس. مک کین» آمریکا در فاصله ۱۲ مایلی از تپه دریایی «میسشِف» در مجمع الجزایر مورد مناقشه سپراتلی در دریای چین جنوبی کشتیرانی کرد.

 

گفتنی است که این سومین مأموریت دریایی ناوهای آمریکا برای به چالش کشیدن ادعاهای ارضی چین در دوره ریاست جمهوری ترامپ است. دو ناو دیگر آمریکا نیز در ماههای ژوئیه و مه به جزایر مورد ادعای ارضی چین در دریای چین جنوبی نزدیک شدند.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------