سازمان ملل مدعی است مدارک کافی برای محکوم کردن بشار اسد را دارد



  اخباربین الملل ,خبرهای بین الملل ,کارلا دل پونته

کارلا دل پونته، عضو برجسته کمیته تحقیقات سازمان ملل درباره سوریه امروز (یکشنبه) مدعی شد: این کمیته مدارک کافی برای محکومیت بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه از بابت جرائم جنگی گردآوری کرده است.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، دل پونته ۷۰ ساله که پیش از این نیز در پرونده‌های مربوط به جرائم جنگی در روآندا و یوگسلاوی سابق دخیل بوده چند روز پیش اعلام کرد: به سبب شکست شورای امنیت سازمان ملل در ایجاد یک دادگاه ویژه جرائم جنگی برای سوریه از سمتش کناره‌گیری می‌کند.

 

او هنوز نگفته که چه زمان تصمیمش برای کناره‌گیری را عملی خواهد کرد.

 

دل پونته در مصاحبه با نشریه سوئیسی "زونتاگس زایتونگ" ادعا کرد: مدارک کافی برای محکوم کردن بشار اسد به جرائم جنگی وجود دارد.

 

او اظهار کرد: من از این بابت متقاعد شده‌ام به همین دلیل است که وضعیت بسیار ناامید کننده است. کارهای مقدماتی انجام شده اما می‌بینیم که به رغم این مساله هیچ دادستان یا دادگاهی ایجاد نشده است.

 

دل پونته که دادستان کل سابق سوئیس بوده در سپتامبر ۲۰۱۲ به کمیته تحقیقات سه نفره سوریه پیوست تا به وقایع نگاری اتفاقاتی مثل حملات با سلاح‌های شیمیایی، نسل کشی ایزدی‌های عراق، تاکتیک‌های محاصره و بمباران کاروان‌های امدادرسانی بپردازد.

 

این کمیته در اوت ۲۰۱۱ ایجاد شد و در موارد متعددی درباره نقض حقوق بشر در سوریه گزارش داده اما تقاضاهایش برای رعایت قوانین بین‌المللی در ارتباط با سوریه مورد بی‌اعتنایی قرار گرفته است.

 

دل پونته اظهار داشت: کمیته ما برای مدت شش سال تحقیقات انجام داده است اکنون یک دادستان باید کار ما را ادامه دهد و مجرمان جنگی را وارد یک دادگاه ویژه کند. این دقیقا همان چیزی است که روسیه با وتوی خود در شورای امنیت جلوی آن را می‌گیرد.

 

دل پونته در پاسخ به اینکه کمیته مذکور عمدتا درباره کدام یک از طرف‌های جنگ در سوریه تحقیقات کرده، گفت: همه آنها جرائم جنگی مرتکب شده‌اند بنابراین ما درباره همه آنها تحقیقات کردیم.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------