ظلم داعش زیر موج مظلومیت کودک سوری



اخبار,اخبار بین الملل,داعش

تصویر دردناک مرگ آیلان در سواحل ترکیه، می‌تواند نقش بوعزیزی در بهار عربی را در نابودی داعش تکرار کنند. امروز مردم جهان به ویژه کشورهای عربی می‌توانند دولت‌های خود را تحت فشار قرار دهند.

گاهی برخی تصاویر فقط ظلم را نشان می‌دهد مانند جنایت‌های بی‌شمار داعش در عراق و سوریه. مردم وفتی این تصاویر را می‌بینند از ظلم‌های این گروه تروریستی تاسف می‌خورند اما برخی تصاویر مظلومیت را نشان می‌دهد مانند مرگ پسربچه سه ساله سوری در سواحل ترکیه که جهان را تحت تاثیر خود قرار داده است.

  آیلان در سال ۲۰۱۲ در دوران جنگ داخلی سوریه به دنیا آمد. او و خانواده اش اهل کوبانی بودند. آیلان سه ساله با برادر پنج ساله و با پدر و مادرش از سوریه جنگ‌زده رهسپار جزیره کوس در یونان بود. در این سفر آیلان به همراه برادر ۵ ساله‌اش (گالیپ) و مادرش غرق شدند. و تنها پدر خانواده زنده ماند.

 

پدر آیلان برای خانواده اش از کشور کانادا درخواست پناهندگی کرده بود. خواهرش از بیست سال پیش در ونکوور زندگی می کرد. اما درخواست خانواده آیلان ماه ژوئن رد شد. مشکلات اداری در ترکیه باعث نقص مدارک‌شان شده بود و علت رد درخواست‌شان این بود.

  در نهایت، پدر خانواده از سفر به کانادا منصرف شد. به فکر رفتن به اروپا افتاد: اول یونان و بعد هم احتمالاً به کشورهای شرق اروپا مثل صربستان، مقدونیه و مجارستان، و بعدتر به کشورهای غرب اروپا مثل آلمان و اتریش و سوئد که برخورد بهتری با پناه‌جویان، یا امکانات بهتری برای پذیرایی از آنان دارند. پدر آیلان از دوستان و خویشاوندانش کمک گرفت.

 

پولی برای سفر فراهم کرد، و خانواده‌اش را در قایق کوچکی نشاند. قایقشان در هم شکست و نقشه او در اولین قدم شکست خورد: هرسه عضو خانواده اش مردند، خانواده ای که آرزو داشت آنها را برای زندگی به جای بهتری ببرد.

 

قایق آیلان و خانواده اش بیست و سه نفر سرنشین داشت. نه نفر نجات پیدا کردند، نه نفر دیگر همراه آیلان و مادر و برادرش غرق شدند، و دو نفر هم ناپدید شده اند. سه کودک دیگر در میان غرق شدگان بودند

  مظلومیت می‌تواند یک جوشش بزرگ جهانی را علیه ظلم بوجود بیاورد. تا به امروز هیچ یک از ظلم‌های گروه تروریستی داعش نتوانسته بود، چنین واکنش‌هایی را در جهان برانگیزد اما صحنه دلخراش مرگ این کودک در سواحل ترکیه، زلزله‌ای را در جهان ایجاد کرده است. همین تصویر جان سوز می‌تواند زمینه ساز نابودی گروهک تروریستی داعش را بوجود بیاورد.

  مردم جهان معمولا در برابر ظلم سکوت می‌کنند اما نمی‌توانند مظلومیت را هضم کنند، به خاطر همین سعی می‌کنند در برابر آن واکنش نشان دهند. واکنش‌های نخست وزیران انگلستان و فرانسه به این حادثه خود بیانگر مظلومیت این کودک سه ساله است.

  دیوید کامرون نخست وزیر بریتانیا درجریان بازدید از یک کارخانه ساخت قطار در شمال انگلیس گفت : « هرکس این تصاویر را دیده است نمی‌تواند منقلب نشود و من به عنوان یک پدر از دیدن پیکر بی جان این پسربچه در یکی از سواحل ترکیه به شدت منقلب شدم. ما به زودی مسئولیت های اخلاقی خود را برعهده می گیریم .»

  مانوئل والس نخست وزیر فرانسه در توییتی با ابراز ناراحتی از این حادثه نوشت: او اسم داشت: آیلان کردی. باید هر چه سریع تر کاری کرد. اروپا باید تکانی بخورد.

  اگر به یاد داشته باشید ظهور بهار عربی به خاطر ظلم نبود بلکه به خاطر مظلومیت یک جوان سبزی فروش در تونس بود. تظاهرات گسترده اجتماعی در تونس، با خودسوزی یک جوان تونسی به نام محمد بوعزیزی شروع شد و پس از چندی به شورش مردمی انجامید. این جوان تونسی در اعتراض به این که پلیس مانع شده بود، وی بدون جواز سبزی و میوه بفروشد، خود را در خیابان آتش زد و متعاقباً در بیمارستان درگذشت.

 

مردم تونس سال‌ها در برابر ظلم بن‌علی رئیس جمهور سابق تونس، سکوت کرده بودند اما وقتی مظلومیت بوعزیزی را دیدند، کاسه صبرشان لبریز شد و بهار عربی در منطقه خاورمیانه شکل گرفت. بعد از تونس، مصر، لیبی، یمن و بحرین نیز درگیر طوفان مظلومیت بوعزیزی شدند و تغییرات گسترده‌ای در خاورمیانه ایجاد شد.

  تصویر دردناک مرگ آیلان در سواحل ترکیه، می‌تواند نقش بوعزیزی در بهار عربی را در نابودی داعش بازی کند. امروز مردم جهان به ویژه کشورهای مسلمان و عربی می‌توانند دولت‌های خود را تحت فشار قرار دهند تا ظلم داعش از طریق یک اتحاد جهانی به پایان برسد. مرگ سه ساله سوری، می‌تواند مردم کشورهای عربستان، قطر، امارات و ... را علیه حکومت‌های پادشاهی بشوراند.

  مظلومیت در ساحل ترکیه می‌تواند زمینه ساز یک اتفاق بزرگ در منطقه باشد و این بار بهار عربی به جای خیابان‌های تونس از سواحل ترکیه به منطقه و جهان صادر شود.

اخبار بین الملل - عصر ایران

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------