واکنش‌ها به پرتاب موشک جدید کره شمالی/ نبرد سرنوشت‌ساز ارتش سوریه با معارضین در حلب



اخبار فرهنگی,اخبار هنرمندان,اخبار جدید

واکنش ها به پرتاب موشک جدید کره شمالی، نبرد تعیین کننده در حلب سوریه و تأثیرات آن بر وضعیت جنگ داخلی در این کشور، ادامه انتقادها از طرح عربستان برای اقدام نظامی در سوریه، زیر سوال رفتن نتایج انتخابات مقدماتی دموکرات ها در آیووا و اعلام حمایت وزیر خارجه اسبق آمریکا از وزیر خارجه سابق این کشور، از جمله مهمترین موضوعاتی است که امروز مورد توجه مطبوعات و رسانه های بین المللی قرار گرفته است.

به گزارش «تابناک»، اقدام موشکی جدید کره شمالی و واکنش ها به آن، از جمله مهمترین موضوعاتی است که امروز مورد توجه مطبوعات و رسانه های بین المللی قرار گرفته است. به نوشته خبرگزاری فرانسه، کره شمالی روز یکشنبه یک موشک ماهواره بر دور برد را پرتاب و بدین ترتیب قطعنامه های سازمان ملل متحد را نقض کرد. این اقدام کره شمالی باعث تشدید واکنش های جامعه بین المللی شد که تا پیش از این مصمم بود پیونگ یانگ را بابت آزمایش هسته ای ماه گذشته مجازات کند. انتقادها از این اقدام کره شمالی به سرعت منتشر شد. آمریکا پرتاب این موشک را «بی ثبات کننده» و تحریک آمیز خواند و شینزو آبه، نخست وزیر ژاپن نیز این اقدام را «تحمل ناپذیر» توصیف کرد. جامعه بین المللی عقیده دارد پرتاب موشک توسط کره شمالی، در حقیقت آزمایش موشک های بالستیک توسط این کشور است.

*****

اما مطابق معمول، موضوعات مربوط به سوریه نیز امروز مورد توجه مطبوعات و رسانه های بین المللی قرار دارد. به نوشته «دیلی استار»، تحلیلگران بر این باورند که شورشیان سوری بعد از موفقیت های دولت سوریه و روسیه  در حمله به پایگاه آن ها در حلب (شمال سوریه) که می تواند به عنوان نقطه عطفی در این جنگ بعد از حدود پنج سال به حساب آید، با خطر فروپاشی رو به رو هستند. شورشیان و متحدان بین المللی آن ها بعد از شکست تلاش ها برای برگزاری مذاکرات صلح تحت نظارت سازمان ملل متحد در ژنو، دیگر گزینه ای برای مقابله با پیشروی نیروهای وفادار  به بشار اسد، رئیس جمهور سوریه ندارند. استان حلب، پایگاه شورشیان در شمال سوریه زمینه را برای دسترسی آن ها به ترکیه، حامی اصلی معارضین سوری فراهم می کند.

*****

در همین زمینه، سایت نشریه «دیلی بیست» نیز در گزارشی تحت عنوان «آیا این بازی برای دشمنان اسد به پایان رسیده است»، می نویسد اگر حلب سقوط کند، کار معارضین سوری تمام است و جنگ به سرعت به نفع بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه تغییر می‌کند. دو نفر از مقامات ارتش آمریکا که نخواستند نامشان فاش شود،‌ در گفت‌وگو با «دیلی بیست» اعلام کردند بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه می‌تواند بزرگترین دستاورد در نبرد داخلی درازمدت در این کشور را به دست آورد و ظرف مدت چند هفته، نتایج را به نفع خود برگرداند و این امر با خارج کردن کنترل شهر حلب از دست نیروهای معارض میسر خواهد شد. به گفته یکی از این مقامات ارشد آمریکایی، اگر نیروهای دولت سوریه قادر باشند با موفقیت شهر حلب را آزاد کنند و کنترل آن را به دست بگیرند و کنترل مناطق اطراف حلب را نیز داشته باشند، «جنگ الزاما تمام است».

*****

این در حالی است که طرح عربستان سعودی برای مداخله نظامی در سوریه نیز همچنان در عرصه بین المللی با انتقاد مواجه است. «ایندیپندنت» می نویسد اظهارات مقامات عربستان سعودی در ارتباط با اعزام نیروهای زمینی به جنگ داخلی در سوریه، در حالی مطرح شده است که چشم اندازها برای برقراری صلح در این کشور با شکست مذاکرات صلح سوریه در حال محو شدن است و درگیری با نیروهای دولت سوریه که در تلاش برای محاصره شهر حلب با حمایت های هوایی سنگین جنگنده های روسیه هستند، تشدید شده است. هر یک از نظامیان سعودی که وارد سوریه شود، خود را در کانون شرایط به شدت پیچیده و بغرنجی می بینند. با آن که به ظاهر، استدلال آن ها برای اعزام نیروهای زمینی به سوریه، مبارزه با شورشیان داعش خواهد بود، اما  ممکن است آن ها خود را در جنگ با «داوطلبان» ایرانی و همچنین جنگجویان حزب الله لبنان ببینند.

*****

در میان دیگر موضوعات، اخبار مربوط به فعالیت های انتخاباتی در آمریکا مورد توجه مطبوعات و رسانه ها قرار دارد. روزنامه آمریکایی «یو اس ای تودی» در گزارشی با اشاره به برگزاری انتخابات درون‌حزبی در ایالت آیووا، هرج و مرج و فقدان مدیریت صحیح در این انتخابات را به وضعیت انتخابات در سال 1820 میلادی تشبیه کرده است. در این مطلب آمده: «این گزارش، بازبینی سناریوی کابوس‌وار آیوواست؛ گزارشی از هرج‌ومرج در حوزه‌ها و اشکالات کامپیوتری که ابهامات زیادی را درباره صحت و دقت شمارش آرا و اعلام فرد پیروز ایجاد نموده است. این‌بار نوبت دموکرات‌ها بود و نه جمهوری‌خواهان. زمانی که هیلاری کلینتون در حال پایکوبی در نیوهمپشایر به مناسبت پیروزی در آیووا بود، مشاوران برنی سندرز سوالاتی را در خصوص صحت انتخابات مطرح کرده و خواستار بازبینی آن شدند».

*****


این در حالی است که وزیر خارجه اسبق آمریکا، حمایت خود را از کلینتون در انتخابات ریاست جمهوری اعلام کرده است. بر اساس گزارش «ان بی سی نیوز»، مادلین آلبرایت، وزیر خارجه اسبق آمریکا، با متهم کردن برنی سندرز، یکی از دو نامزد حزب دموکرات در رقابت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری سال 2016 به «بی‌دانشی»، رسماً از هیلاری کلینتون، دیگر نامزد این حزب اعلام حمایت کرد. وی اظهار داشته: «ما باید رئیس‌جمهوری داشته باشیم که از همان روز نخست برای مقابله با مسائل، آمادگی داشته باشد.

 

من هرگز چنین وضعیت پیچیده‌ای را در عرصه بین‌الملل شاهد نبوده‌ام و اکنون به هیچ وجه زمان آن نیست که کسی به هنگام کار، یاد بگیرد». آلبرایت با حمایت از مواضع کلینتون، گفت موضع‌گیری‌های سندرز در مسئله سیاست خارجی، وی را «غافلگیر» کرده است.

اخبار بین الملل - تابناک

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------