اردوغان تبدیل به "سلطانی" تازه شده است



اخبار بین الملل,خبر های بین الملل,اردوغان

 

تحلیل نشریه "اکونومیست" از ترکیه امروز
اردوغان تبدیل به "سلطانی" تازه شده است

اردوغان از پیش از انتخابات سال 2012 نیز در راستای تحکیم قدرتش گام برداشت. انتصاب اعضای وفادار به خود در کادر مرکزی حزب عدالت و توسعه و حضور راننده پیشین او در کابینه از جمله این اقدامات هستند.

سرویس بین الملل خرداد: نشریه "اکونومیست" با انتشار تحلیلی تازه درباره وضعیت ترکیه و حاکمیت "رجب طیب اردوغان" رییس جمهوری ترکیه و حزب عدالت و توسعه اشاره می کند که او و حزبش به ثروت زیادی دست یافته اند و اکنون اعتماد به نفس بیش تری پیدا کرده اند. با این حال، اکونومیست باور دارد که آنان روند معکوس را طی خواهند کرد و چشم انداز روشنی پیش روی شان نیست.

به گزارش خرداد، اکونومیست با اشاره به تغییر ماهیت ترکیه مدرن از کشوری اروپایی به کشوری اسلامی می نویسد:"زمانی که با کشتی مسیر پر رفت و آمد را به سوی استانبول می پیمایید گمان می کنید که ترکیه هر چه بیش تر از ماهیت اروپایی و غربی دور شده است و مناره های بیش تری را می بینید که از دور به چشم می خورند.

 

در بخش آسیایی استانبول اما روند معکوسی در جریان است. افزایش ساخت مساجد نشان دهنده چشم انداز یک مرد برای اینده ترکیه است: رجب طیب اردوغان. پس از بیش از دو دهه در قدرت بودن از سال 1994 میلادی به این سو که در ابتدا شهردار استانبول بود و از سال 2003به عنوان نخست وزیر و از ماه اوت به عنوان 2014 میلادی در سیاست حضور داشته است نشان داده که چشم انداز سیاسی و اهداف خاص خود را پیش می برد و مخالفانش به او القابی چون سلطان، کینه توز و حیله گر و جاه طلب را داده اند. آنانی که او را تحسین می کنند اما وی را مظهر وحدت ملی، جنگجویی و دفاع جسورانه از ایمان و عقیده قلمداد می کنند".

 

اخبار بین الملل,خبر های بین الملل,اردوغان


این نشریه با اشاره به دستاوردهای اقتصادی دولت عدالت و توسعه می نویسد:"از دهه 90 میلادی نسبت کسانی که زیر خط فقر در ترکیه 78 میلیونی زندگی کرده اند کاهش یافته و سهم طبقه متوسط به بیش از 40 درصد یعنی دو برابر گذشته افزایش یافته است.

 

با این حال، از نظر فرهنگی اردوغان و همراهانش مشغول اسلامیزه کردن ترکیه بوده اند و بعد سنتی هویت ملی ترکیه را برجسته کرده اند در نتیجه، آن تصویر مدرنی که آتاتورک 90 سال پیش از ترکیه ارائه داده بود در حال رنگ باختن است".

این نشریه در ادامه اشاره می کند که علیرغم پیش بینی ها اردوغان در قدرت باقی مانده و در این باره می نویسد:"زمانی که انتخابات پارلمانی ماه ژوئن سال 2012 میلادی برگزار شد کارشناسان شتابزده اعلام کردند که این انتخابات خط پایانی بر پیروزی های متوالی اردوغان است.

 

آنان استدلال کردند که پرونده های فساد نزدیکان او و اقدامات تروریستی داهش در ترکیه و هجوم پناهجویان سوریه به ترکیه همگی عوامل سقوط اردوغان خواهند بود. با این حال، اردوغان باز هم پیروز شد".

این نشریه در ادامه اشاره می کند که تمام ارزوی اردوغان در حال حاضر تجدیدنظر در قانون اساسی سال 1982 میلادی ترکیه و تغییر نظام پارلمانی به نظام ریاستی است تا بتواند قدرت خویش را تحکیم کند.

 

این نشریه در ادامه می افزاید:"از پیش از انتخابات او تلاش کرد تا بی سر و صدا قدرت حزب را تقویت کند. در جلسات حزب عدالت و توسعه در سپتامبر گذشته او با مهندسی خاص او 31 عضو از 50 عضو ارشد دفتر سیاسی را با افرادی جایگزین کرد که شخصا به او وفادار هتند. او اقوام خود را در مناصب بالای اداری قرار داد و یکی از اعضای جدید پارلمان از حزب عدالت و توسعه راننده سابق او بوده است.

این نشریه در ادامه اشاره می کند که امروز حاکم بلامنازع در ترکیه اردوغان است و در این باره می افزاید:"امروز بدون شک او رییس است. دیوانسالاران در آنکارا نتوانستند کوچکترین مخالفی با کاخ ریاست جمهوری 100 اتاقی جدید او داشته باشند که طبق گزارش ها 615 میلیون دلار هزینه ساخت آن بوده است. بسیاری از تحلیلگران می گویند که او تنها تا سال 2019 میلادی در قدرت باقی می ماند بلکه قدرت حزبش تا سال 2023 میلادی سالگرد صدمین سال تاسیس جمهوری ترکیه نیز ادامه خواهد یافت".

این نشریه در ادامه با اشاره به پایگاه حمایتی اردوغان می افزاید:"طبقه کارگر شهری در منطقه آناتولی و تجار کوچک طرفداران او هستند". این نشریه اما اشاره می کند که حمایت از اردوغان در حال کاهش است و در این باره می افزاید:"او با نتیجه شکننده اکثریت آرای 52 درصد در سال 2014 میلادی در انخابات ریاست جمهوری به قدرت رسید. اکنون تنها حمایت نیمی از مردم ترکیه را دارد. سایرین یا با شک و تردید به او سیاست هایش می نگرند و یا مخالفش هستند".

اکونومیست در پایان اشاره می کند که مسئله کردها و شکاف های داخلی می توانند در آینده به مشکلی جدی برای اردوغان تبدیل شوند.

اخبار بین الملل - خرداد

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------