رئیس‌جمهوری هائیتی کناره‌گیری کرد



اخبار,خبر های بین الملل,رئیس‌جمهوری هائیتی

رئیس‌جمهوری هائیتی در حالی از قدرت کناره‌گیری کرد که این کشور فقیر کارائیب دستخوش موج جدیدی از خشونت‌ها شده و هنوز هیچ جانشینی برای رهبری این کشور وجود ندارد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، انتخابات ریاست جمهوری هائیتی بارها به تعویق افتاده است و آخرین بار هم 26 اکتبر بود که رای‌گیری انجام شد و به دور دوم کشید اما نامزد اپوزیسیون میشل مارتلی، رئیس‌جمهوری وقت هائیتی را به جانبداری از نامزد مورد نظرش متهم و از رقابت‌ها کنار کشید. همین امر موجب شد تا دولت از ترس ادامه اعتراضات انتخابات را به زمان دیگری موکول کند.

شورای امنیت سازمان ملل متحد ماه گذشته نگرانی خود را از تعویق در زمان برگزاری دور نهایی انتخابات ریاست جمهوری هائیتی اعلام کرد و از تمام احزاب خواست تا هفتم فوریه (یکشنبه) توافق کنند.

در آستانه کناره‌گیری رئیس‌جمهوری هائیتی و تهدید خلاء قدرت، سیاستمداران هائیتی شنبه شب در دقیقه نود توافقی را برای تشکیل دولت انتقالی به امضا رساندند. میشل مارتلی در حالی از رهبری هائیتی کنار رفت که هیچ جانشینی وجود ندارد.

توافق مذکور به امضای روسای مجلس ملی رسید و منجر شد تا موقتا این کشور با خروج میشل مارتلی از قدرت دچار خلاء قدرت نشود. این تحولات پس از آن به وجود آمد که انتخابات ریاست جمهوری برای تعیین جانشین مارتلی به دلیل ترس از بروز خشونت به تعویق افتاد.

مارتلی روز یکشنبه در حالی قدرت را پس از حدود پنج سال ترک کرد که دوران وی دستاورد چندانی به همراه نداشت و میراث جدید سیاسی بر جای گذاشته و کشورش را دچار بحران سیاسی جدیدی کرد.

 

مارتلی در مراسم امضای توافق دولت انتقالی آن هم چند ساعت پیش از کناره‌گیری‌اش گفته بود:‌ «در سه هفته گذشته به سختی تلاش کردیم و همانطور که قبلا گفتم کشور را در بی‌ثباتی رها نخواهم کرد.»

در شرایطی که رای‌گیری 24 ژانویه ملغی شده و فرصت انتخاب رهبر جدید از دست رفته است، پارلمان هائیتی رئیس‌جمهوری موقت انتخاب می‌کند و به وی فرصت 120 روزه می‌دهد.

 

گرچه کناره‌گیری مارتلی می‌تواند به شایعات اپوزیسیون هائیتی مبنی بر اینکه وی در انتخابات ژانویه به نفع نامزد مورد نظرش تلاش می‌کرد، خنثی کند اما این کناره‌گیری در این کشور فقیر و ناآرام کارائیب تبعاتی به دنبال خواهد داشت.

اخبار بین الملل - ایسنا

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------