چرا ترک‌ها طناب‌دار خودشان را هم فروختند؟



اخبار,اخبار بین الملل,پرچم ترکیه

"سرمایه دار طناب‌ دار خودش را هم می فروشد" این جمله معروفی است که به ولادیمیر ایلیچ اولیانوف معروف به لنین‏ تئوریسین و انقلابی کمونیست روسی، رهبر انقلاب ۱۹۱۷ روسیه، و بنیانگذار دولت اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی نسبت داده می شود اما این روزها ترکها در کشورها همسایه هم به این رویکرد خو گرفته اند..

ترکیه یکی از مهمترین کشورهایی است که از گذشته ای دور به رشد اقتصادی و کسب دلار به هر قیمتی دست می زده است. این کشور پیش از روی کار آمدن اسلام گرایان با ترویج مراکز فساد اقدام به کسب پترو دلارهای کشورهای عربی منطقه می کرد اما پس از روی کار آمدن دولت به اصطلاح اسلام گرایان وضعیت کمی متفاوت تر شد و این رویکرد با تغییراتی ظاهری البته ابعاد جدیدتری به خود گرفت.

این روزها ترکیه به هر بهایی در تلاش است تا هژمونی منطقه ای خود را حفظ کند و همین مسئله سبب شده تا در چند سال اخیر این کشور با پشت کردن به همپیمانان منطقه ای خود نائره جنگ های خانمان سوز را بر افروزد اما در این بین زمامداران ترکیه با تفکرات "نئوعثمانی" یک اشتباه استراتژیک نیز داشتند و آن حمایت از گروههای تروریستی وهابی- صهیونیستی برای ضربه زدن به کشورهای منطقه بود.

محله سلطان محمد فاتح در استانبول جایی است که خانه به خانه اش محل سکونت عربهای مهاجر و مسافرانی است که از آسیای میانه، همین طور از اروپا و نقاط دیگر به هوای وصل شدن به داعش به آنجا می آیند. ترکها با چشمان خود می دیدند که پولهای سعودی و قطر چطور در اینجا هزینه می شود. اما هرچه بود، دلار بود و دلار که برای ترکیه امری ضروری است.


هیچ شکی نیست که تا امروز ترکیه سیاست حمایت از داعش را داشت اما این روزها کمی اوضاع تغییر کرده و خطر در کمین داعش است.

ساعاتی پیش وزارت خارجه این کشور در بیانیه ای با اشاره به "تهدید رو به رشد" علیه امنیت این کشور توسط داعش اعلام کرد، آنکارا به ائتلاف آمریکایی ضد داعش می پیوندد و در بخشی از توافق با آمریکا، پایگاه های هوایی و جنگنده های خود را به کار می گیرد.

به گزارش راشاتودی، وزارت امور خارجه ترکیه در این بیانیه آورده است: ترکیه و آمریکا تصمیم گرفته اند تا همکاری خود را در مقابله با داعش تقویت کنند.

در همین حال رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه روز جمعه این مساله را تایید کرد که آنکارا توافق کرده تا به آمریکا اجازه دهد از پایگاه هوایی اینجرلیک در شهر آدانا در جنوب ترکیه برای انجام عملیات نظامی علیه داعش استفاده کند.

این کشور در دو مرحله و طی یک هفته یک بار چهارصد نفر و بار دیگر 260 نفر عضو داعش را دستگیر می کند، اعضایی که روشن است همه زیر نظر سیستم اطلاعاتی ترکیه کار می کردند.
آنکارا همچنین دست به حمله به مواضع همپیمان خود یعنی داعش در سوریه نیز می زند.

برخی انفجارهای اخیر در شهرهای مرزی این کشور که از سوی عناصر داعش صورت گرفته ترکیه را در وضعیت بسیار بحرانی قرار داده و در واقع نشان می دهد که این کشور با حمایت از تروریستها به خاطر جذب پترو دلارهای عربستان و قطر به مصداق این جمله معروف لنین تبدیل شده که سرمایه دار طناب‎دار خود را می فروشد.

 

هم اکنون این طناب گلوی سیاستمداران حزب به اصطلاح عدالت و توسعه را می فشارد و آنها چاره ای ندارند جز آنکه با آن چیزی که خود ساخته اند مقابله کنند وخود کرده را تدبیر نیست.


اخبار بین الملل - جام جم آنلاین

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------