بورکینافاسو: سرنگونی رئیس جمهور بعد از تلاش برای تمدید 27 سال ریاست جمهوری



اخبار,اخبار بین الملل, بورکینافاسو

 

اخبار بین الملل - بورکینافاسو: سرنگونی رئیس جمهور بعد از تلاش برای تمدید 27 سال ریاست جمهوری

وی چندی پیش لایحه ای را به پارلمان این کشور ارائه کرد که براساس آن با تغییر قانون اساسی بتواند در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده مشارکت کند.

رئیس جمهور بورکینافاسو بعد از 27 سال ریاست جمهوری،‌ با کودتای ارتش و فشار اعتراضات مردمی،‌ مجبور به استعفا و کناره گیری از سمتش شد.

"بلز کومپائوره" رئیس جمهور مستعفی بورکینافاسو تلاش می کرد با تغییر قانون اساسی،‌ در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده دوباره کاندیدا شود و یک دوره دیگر در قدرت بماند اما همین اقدام،‌ خشم مردم را برانگیخت و آنها را به اعتراضات خیابانی کشاند تا ارتش هم با استفاده از فرصت،‌ دست به کودتا بزند.

 "بلز کومپائوره"  دوره قبل هم با تغییر قانون اساسی توانسته بود در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کند و پیروز شود.

رویترز نوشت:‌ فرمانده نیروهای مسلح بورکینافاسو قدرت را در این کشور به دست گرفت و خود را رئیس جمهور بورکینافاسو اعلام کرد. این اتفاق پس از آن روی داد که "بلز کومپائوره" رئیس جمهور بورکینافاسو مجبور به استعفا و کناره گیری از قدرت پس از 27 سال ریاست جمهوری شد.

استعفای "بلز کومپائوره"  با اعمال فشار ارتش و به دنبال ادامه اعتراضات خیابانی صورت گرفت.

در برخورد پلیس با معترضین در روز پنجشنبه حداقل 3 نفر کشته و دهها نفر دیگر زخمی شدند.
رویترز تعداد معترضین در خیابان های پایتخت بورکینافاسو را صدها هزار نفر توصیف کرد.

ارتش بورکینافاسو به دنبال شدت گرفتن اعتراضات خیابانی در این کشور علیه رئیس جمهور  "بلز کومپائوره" ، دست به کودتا زد و کابینه و پارلمان را منحل کرد. ارتش در ابتدا درباره رئیس جمهور اقدامی نکرد. با این حال به دنبال اعتراضات مردمی و درخواست آنها برای کناره گیری رئیس جمهور از قدرت، در نهایت ارتش اعلام کرد وی از این پس رئیس جمهور نخواهد بود.

تنها با گذشت چند ساعت از این رویداد، رئیس جمهور ر  با قرائت بیانیه ای از تلویزیون دولتی این کشور کناره گیری خود از قدرت را پس از 27 سال ریاست جمهوری اعلام کرد.

وی چندی پیش لایحه ای را به پارلمان این کشور ارائه کرد که براساس آن با تغییر قانون اساسی بتواند در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده مشارکت کند.

این اقدام با اعتراضات خیابانی و گسترده بخشی از مردم بورکینافاسو روبه رو شد.

 "بلز کومپائوره" در برابر تقاضای معترضین مقاومت کرد ولی در نهایت با کودتای ارتش، پذیرفت که لایحه تغییر قانون اساسی برای مشارکت در انتخابات اینده ریاست جمهوری را پس بگیرد اما گفت که از قدرت کنار نمی رود . وی در نهایت روز جمعه تسلیم فشارهای ارتش و اعتراضات خیابانی شد و استعفا کرد.

 "بلز کومپائوره" خود در سال 1987 در کودتایی قدرت را در بورکینافاسو در دست گرفت.

رویترز می نویسد: بورکینافاسو در دوره حکمرانی  "بلز کومپائوره" به عنوان یک بازیگر و میانجی مهم در مناطق ساحل آفریقا نقش ایفا کرد. با کناره گیری وی از قدرت، منطقه آفریقا یک سیاستمدار باتجربه را از دست می دهد گرچه عملکرد وی در زمینه حقوق بشر با انتقادات بسیاری همراه شد.

بورکینافاسو به دریا راه ندارد اما یک هم پیمان مهم غرب در عملیات های نظامی علیه گروه های مرتبط با القاعده در غرب آفریقا بود. فرانسه در بورکینافاسو پایگاه نظامیان ویژه دارد.

منابع دیپلماتیک و رسانه های محلی بورکینافاسو گفتند که کاروانی با همراه افراد مسلح که احتمالا حامل رئیس جمهور سابق باشد به سمت شهر کوچک بو در جنوب این کشور و در نزدیکی مرز غنا در حرکت است. در این منطقه پایگاه نظامی بزرگی وجود دارد.
 
به دنبال کناره گیری  "بلز کومپائوره" از  قدرت، هزاران نفر در خیابان های پایتخت بورکینافاسو به شادی و رقص و پایکوبی روی آوردند.

 "لوسیان ترینو" شهروند بروکینافاسو در حال تحصیل در رشته حقوق می گوید: این بهار منطقه جنوب صحرای بزرگ است و باید علیه همه سران کشورهایی آفریقایی که قصد دارند در قدرت باقی بمانند ادامه یابد. اشاره او به بهار عربی بود که از سال 2011 آغاز و باعث سرنگونی شماری از رهبران کشورهای عربی شد.

با این حال پس از آنکه مشخص شد فرمانده ارتش خود قدرت را به دست گرفته است جوی از ناامیدی و ناخرسندی در میان معترضین به وجود آمد.

براساس قانون اساسی بورکینافاسو در صورت استعفای رئیس جمهور، رئیس پارلمان قدرت را در دست می گیرد اما پارلمان با کودتای ارتش در روز پنجشنبه منحل اعلام شد.

 این برای هفتمین مرتبه است که در بورکینافاسو ارتش کودتا می کند. این کشور در سال 1960 از فرانسه اعلام استقلال کرد.

اخبار بین الملل - عصر ایران

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------