گمانه زنی درباره ریشه های جنجال بر سر وزیر افغان تبار زاده ایران در کانادا



اخبارجدید,خبرهای جدید,اخبار جدید

نگاهی تبعیض آمیز و نژادپرستانه درباره این موضوع ایجاد شده است. او می گوید:"اگر منصف، زاده کشوری در ناحیه قفقاز بود تردید دارم کسی معترض می شد و یا خواستار تحقیق درباره محل تولدش"!

به گزارش خرداد، روزنامه کانادایی "گلوب اند میل" در روایتی از زندگی مریم منصف وزیر دولت کانادا گزارش کرده بود که او در ایران متولد شده است. او برای پایان دادن به ابهام‌ها روز پنجشنبه گذشته اعلام کرد که مادرش هرگز نه به او و نه به دو خواهر دیگرش نگفته بود که آن‌ها در ایران متولد شده اند. جوان‌ترین وزیر کابینه جاستین ترودو در این باره گفت: « پس از انتشار مقاله گلوب‌اندمیل من و خواهرانم از مادرمان پرسیدیم که چرا او هیچ‌وقت به ما نگفته که در ایران به‌دنیا آمدیم؟ او هم پاسخ داد که به نظرش این قضیه آنچنان اهمیتی نداشته است. ما شهروندان افغانستان بودیم و از آنجایی که پدر و مادرمان هم افغان بودند، مطابق قوانین ایران نمی‌توانستیم تبعه این کشور محسوب شویم.»

 

 خانم منصف در ۱۱ سالگی به همراه خانوادش از ایران به کانادا مهاجرت کرد. وی گفته است که همیشه فکر می‌کرده در شهر هرات به دنیا آمده اما در واقع وی در مشهد متولد شده است.

 

جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا همواره سرگذشت خانم منصف را به عنوان نمونه‌ای از موفقیت ساختار چند فرهنگی کشورش مثال می‌زند. باراک اوباما، رئیس‌جمهوری ایالات متحده آمریکا هم در جریان یک سخنرانی در پارلمان کانادا به زندگی مریم منصف اشاره کرد.

 

این وزیر کانادایی هم چنین توضیح داده است که او مدتی از زندگی اش را در هرات گذرانده است. پدر او در مرز ایران و افغانستان در سال 1988 میلادی کشته شد و او به همراه مادر و دو خواهرش در سال 1996 میلادی پس از آن که هرات به دست طالبان افتاد به کانادا فرار کرد. منصف زمانی که به عنوان یک پناهنده مهاجرت کرد 11 ساله بود. 

 

سایت دست راستی "دی ربل" منصف را متهم کرده است که او دروغ می گوید و به عنوان یک بانوی "جنگ سالار" قصد حکومت بر افغان ها را دارد. در همین حال، "تونی کلمنت" نامزد رهبری محافظه کاران گفته است که باید تحقیقات بیش تری درباره محل تولد منصف وزیر نهادهای دموکراتیک کانادا صورت گیرد و دولت لیبرال ترودو را متهم به ناکامی در پیگیری این موضوع کرده است. او داستان زندگی منصف را عجیب و غریب خوانده است. 

 

در این میان اما سایت "وایس" به ریشه یابی علت جنجال بر سر این موضوع پرداخته است. "جنیفر هایندمن" رییس مرکز مطالعات پناهندگان در دانشگاه یورک می گوید:"سر و صدای زیادی در مورد هیچ ایجاد شده است. در این موضوع هیچ چیز جدی ای وجود ندارد. اگر شما از نقطه نظر فرهنگی به ماجرا نگاه کنید می توانید ببنید که موضوعی چون محل تولد اهمیت زیادی ندارد چرا که زودگذر است." او اشاره می کند شمار زیادی از پناهجویانی که به کانادا آمده اند تاریخ تولد خود را نیز نمی دانند. او معتقد است که پس از مرگ پدر منصف مادر او با دشواری به افغانستان بازگشته است و او فکر نمی کند که این وزیر عمدا دروغ گفته باشد یا قصد گمراه کردن افکار عمومی کانادا را داشته باشد. 

 

کریستینا کلارک کازاک فعال در امور بشردوستانه در یورک بر این باور است که مادر منصف احتمالا برای تقویت حس و هویت افغان بودن فرزندش موضوع تولد او در ایران را پنهان کرده باشد. او می گوید:"گاهی پدر و مادر دلبستگی هایی به خانه دارند و می خواهند از حس تاریخی شان نسبت به کشور اصلی شان برای کودک شان اسطوره ای بسازند. او هم چنین اشاره می کند که به دلیل مسائل امنیتی موضوع نظارت بر سوابق افراد جنگ زده و پناهجویان کار دشوار است. او اشاره می کند که بدست اوردن تمام اسناد و مدارک کار دشواری است و مانعی برای اشتغال مهاجران در حال حاضر است. 

 

هایندمن اشاره می کند که تصویر ساخته شده از ایران به عنوان یک "اهریمن" توسط دولت قبلی محافظه کار کانادا در دوران نخست وزیری استفن هارپر بوده است و به نظر می رسد علت اصلی افشای محل تولد منصف توسط نشریه مذکور نیز به دلیل نزدیکی او با این دیدگاه باشد. 

 

کلارک نیز اشاره می کند نگاهی تبعیض آمیز و نژادپرستانه درباره این موضوع ایجاد شده است. او می گوید:"اگر منصف، زاده کشوری در ناحیه قفقاز بود تردید دارم کسی معترض می شد و یا خواستار تحقیق درباره محل تولد او می شد"! 

 

مریم منصف کیست؟  

او سیاستمدار کانادایی افغان تبار است و متولد نوامبر سال 1984 میلادی است. او یکی از اعضای حزب لیبرال به رهبری جاستین ترودو نخست وزیر فعلی در مجلس عوام کانادا بوده است. در خاطرات زندگی او امده که مشخص نشده که پدر خانم مصنف توسط نیروهای ارتش شوروی در مرز کشته شده یا توسط راهزنان. عموی او سال ها قبل در دانشگاه کابل به فعالیت سیاسی ضد کمونیستی می پرداخته است. مادر او ثریا به همراه دختران شان به دلیل خطر اخراج از ایران به دلیل حضور غیر قانونی به کانادا می روند. این سفر از طریق ایران و پاکستان و اردن انجام شد. منصف مدرک لیسانس خود را در رشته علوم روانشناسی از دانشگاه ترنت دریافت کرده است. 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------