آخرین اخبار بین الملل

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

وضع تحریم‌های جدید علیه نفت ایران در بسته کمک‌های مالی آمریکا به اسرائيل و اوکراین

قانونگذاران آمریکایی پس از حمله موشکی و پهپادی تهران به اسرائیل، در بسته کمک مجلس نمایندگان برای اوکراین و اسرائیل و دیگر متحدان این کشور،…

پس از داعش چه خواهد شد؟



اخباربین الملل,خبرهای بین الملل,داعش

حیدر العبادی، نخست وزیر عراق اعتقاد دارد این کشور توانایی شکست و بیرون راندن گروه داعش را از تمامی خاک عراق در سال آینده دارد. من گمان می کنم آنچه نخست وزیر عراق به آن امید بسته است امکان پذیر است و توانایی فزاینده نیروهای ارتش عراق و نیز شکست های پی در پی داعش نیز این پیش بینی را تقویت و تأیید می کند. شکست های داعش منجر به عقب نشینی بی وقفه این گروه طی نه ماه گذشته شده است.

به گزارش  تیک، به این ترتیب این گروه به نوبت از تعدادی از مواضع، اماکن و شهرهای مهم در عراق بیرون رانده می شود بدون این که قادر باشد در خلال این دوره زمانی، هیچ کدام از مواضع و اراضی از دست داده خود را بازپس بگیرد. این امر نشان دهنده کاهش قدرت گروه داعش و ضعف فزاینده این گروه است که از سوی ناظران نظامی آمریکایی دنبال کننده رویدادهای عراق نیز تأیید می شود. به گفته مقامات آمریکایی، جنگجویان داعش از خطوط مقدم فرار می کنند و فرماندهان این گروه تروریستی در نتیجه عملیات حذف فیزیکی که شمار زیادی از آن ها را در برگرفته است، روحیه خود را از دست داده اند. نشانه هایی دال بر این وجود دارد که عملیات آزاد سازی شهر موصل نزدیک است و نیروهای عراقی به پاکسازی بیشتر روستاها و شهرک های کوچک پیرامون این شهر از نیروهای داعش بدون مواجه با مقاومت جدی از سوی آنان موفق شده اند.

آنچه در عراق اتفاق می افتد نزدیک است در سوریه نیز تکرار شود در آنجا داعش دچار شکست های پی در پی است که این گروه را به تخلیه مناطق گسترده ای از اراضی سوریه از جمله مواضع راهبردی مهم وادار می کند. آخرین این مناطق شهر تدمر با آثار تاریخی آن بود که بر اثر حمله نیروهای زمینی سوریه با پشتیبانی هوایی نیروی هوایی روسیه صورت گرفت. این پشتیبانی پس از آزادسازی تدمر همچنان با هدف قطع راه امداد رسانی اصلی به سایر مناطق تحت اشغال داعش در سوریه در استان دیر الزور و از جمله چاه های نفت واقع در شرق این کشور ادامه دارد. همچنین آشکار است این پیشروی ها راه را برای بازپس گیری شهر رقه سوریه هموار می کند، شهری که ابوبکر البغدادی آن را پایتخت داعش در میان بیابان های سوریه اعلام کرده است. همانند عراق، به نظر نمی رسد مشکل بزرگی مانع بیرون راندن داعش به صورت نهایی از خاک سوریه وجود داشته باشد.

با وجود این پیش بینی های خوش بینانه درباره نزدیک بودن پایان داعش در هر دو کشور عراق و سوریه که امکان پذیر به نظر می رسد؛ ابهام و نگرانی زیادی درباره سرنوشت برخی مناطق آزاد شده چه در عراق یا سوریه وجود دارد. به این ترتیب که کردستان عراق چشم طمع به تصرف شهر کرکوک دارد تا این شهر به جای اربیل پایتخت خود اعلام کند و کُردهای سوریه آرزوی ایجاد منطقه خودمختار را در مرزهای سوریه و ترکیه دارد که کوبانی پایتخت آن باشد. تُرک ها نیز در کمین شهر موصل نشسته اند. این گونه مسائل، همه را به طرح این پرسش وادار می کند که پس از داعش چه خواهد شد؟

 

اخبار بین الملل - تیک

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------