سفر غیرمنتظره جان کری به مصر



اخبار,اخبار بین الملل ,سفر جان کری به مصر

 

اخبار بین الملل - سفر غیرمنتظره جان کری به مصر

ˈجان کریˈ وزیر امور خارجه آمریکا روز یکشنبه در یک سفر غیرمنتظره وارد مصر شد تا به عنوان بلندپایه ترین مقام آمریکایی از زمان به قدرت رسیدن ˈعبدالفتاح السیسیˈ به عنوان رییس جمهوری این کشور، با وی دیدار و گفت و گو کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از قاهره، کری قرار است در جریان این سفر السیسی را برای برقراری آزادی های بیشتر سیاسی تحت فشار گذارد و با وی در مورد چالش های امنیتی گفت و گو کند.

کری در جریان سفر خود به قاهره که تنها چند ساعت قبل از عزیمت به امان طول می کشد، با ˈسامح شکریˈ وزیر امور خارجه جدید مصر نیز دیدار می کند.

یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا در مورد سفر کری به خبرنگاران گفت: آمریکا به نوبه خود برای موفقیت آمیز بودن مرحله گذار در مصر، تمایل بسیاری دارد.

واشنگتن بارها از السیسی و رهبران نظامی مصر خواسته است این کشور را به مسیر دمکراسی بازگردانند و وعده های انقلاب را تحقق بخشند.

مقام آمریکایی افزود: نگرانی هایی از بابت وضع قانون جدید در مصر برای کنترل تجمعات، نبود فضایی برای ابراز مخالفت، محاکمه های گروهی و صدور احکام مرگ وجود دارد.

هیچ یک از اعضای ارشد کابینه آمریکا به نشانه ناخشنودی از روش به کار گرفته شده از جانب رهبران مصر، در مراسم تحلیف السیسی که پیشتر در ماه جاری برگزار شد، شرکت نکردند.

مقام یاد شده آمریکایی گفت که کری قرار است در جریان سفر خود تاکید کند که واشنگتن همچنان خواستار برقراری حکومت قانون در مصر است، چنانچه قرار باشد روابط واشنگتن و قاهره بهبود یابد.

براساس این گزارش، از زمان برکناری ˈمحمد مرسیˈ رییس جمهوری پیشین مصر در سال گذشته، دولت این کشور حامیان وی را سرکوب کرده که این مساله به کشته شدن بیش از یکهزار و 400 نفر در جریان درگیری های خیابانی و بازداشت دست کم 15 هزار تن شده است.

مقام های آمریکایی هشدار داده اند که واشنگتن همچنان از بابت تاکتیک های دوگانه دولت مصر حتی با وجود پذیرش این مساله که این کشور یک مرحله گذار بسیار دشوار را مورد قبول قرار داده، به شدت نگران است.

سفر جان کری به مصر یک روز پس از تایید حکم اعدام بیش از 180 تن از حامیان اخوان المسلمین از جمله ˈمحمد بدیعˈ رهبر این گروه انجام شده است.

مقام های آمریکایی همچنین اعلام کردند که واشنگتن یک قسط از حدود 572 میلیون دلار کمک مالی خود به دولت مصر را تقریبا 10 روز پیش پس از گرفتن چراغ سبز از کنگره، آزاد کرده است. آمریکا از ماه اکتبر (آبان ماه 1392) پرداخت این کمک مالی را به حال تعلیق درآورده بود.

مقام های آمریکایی چندی پیش خبر دادند که قصد دارند اعطای کمک نظامی واشنگتن به قاهره به ارزش سالانه یک میلیارد و 500 میلیون دلار را از سر گیرند. فرستادن 10 فروند بالگرد آپاچی به مصر برای مقابله با عملیات ضد تروریسم در صحرای سینا، بخشی از این کمک را در بر می گیرد.
اخبار بین الملل -  ایرنا

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------