پوتین هواپیمای مالزی را ساقاط کرده/ او جنگ سرد را شروع کرد



اخبار,اخبار بین الملل ,تحولات در اوکراین

 

اخبار بین الملل - برژینسکی:
پوتین هواپیمای مالزی را ساقاط کرده/ او جنگ سرد را شروع کرد/ نتانیاهو خطای فاحشی کرد، باید برای مشروعیت بخشیدن به خواست های فلسطینیان قدم برداشت

زبیگنو برژنسکی مشاور امنیت ملی آمریکا در دوران ریاست جمهوری جیمی کارتر گفت نتانیاهو با حمله به غزه اشتباهی بسیار بزرگ مرتکب شده و اسرائیل را منزوی کرده است.

به گزارش انتخاب به نقل از شبکه تلویزیونی سی ان ان، برژنسکی درباره تحولات در اوکراین گفت ما باید از این حقیقت آگاه باشیم که این دوران، دوران تاریخی مهم و تعیین کننده ای است. اگر کاری را که باید انجام دهیم، انجام دهیم، اگر مصمم باشیم و روشن عمل کنیم و در عین حال انعطاف پذیری هایی نیز نشان دهیم، هنوز می توانیم به پوتین این شانس را بدهیم که خود را بار دیگر به جامعه جهانی بازگرداند. ما در واقع با استفاده اولیه از نیروی نظامی بر سر مسائل ارضی در اروپا از زمان جنگ جهانی دوم روبرو هستیم.

وی ادامه داد به نظر من در صورتی که متحد باشیم، می توان وی را ترغیب کرد که دست از این کار بردارد. این بدان معناست که رهبری رئیس جمهور آمریکا و اقدامات مداوم و همراهی سران اروپایی نیز باید وجود داشته باشد. چالشی عمده پیش روست ولی این چالش تعیین کننده است.

برژنسکی درباره ساقط شدن هواپیمای مسافری مالزیایی و لزوم به محاکمه کشیده شدن عاملان آن در دادگاه بین المللی رسیدگی به جنایات جنگی گفت: بله، ذهنیت من این است که پوتین چنین کاری کرده است. وی هنوز می تواند بگوید که اقدام برای ساقط کردن این هواپیما به دست قلدرهای زیر دست وی با تسلیحاتی که وی در اختیار آنان قرار داده بود، بسیار فراتر از منظور و مقصود اوست. این اقدامی غیر قانونی و جنایتکارانه است و کسانی که در این اقدام دست داشتند به دادگاه بین المللی سپرده می شود. وی می تواند مداخله نظامی خود در اوکراین را نیز به حال تعلیق در آورد، چیزی که باعث درگیری نظامی بین غرب و شرق می شود.

مشاور سابق امنیت ملی کاخ سفید گفت: اینها اقداماتی هستند که وی می تواند انجام دهد، در صورتی که وی این کار ها را انجام ندهد، در واقع انسجام نظام بین المللی و امنیت اروپا را به چالش می کشد.

برژنسکی درباره بی میلی برخی کشورهای اروپایی برای سخت گیری های بیشتر با روسیه با توجه به وابستگی آنان به گاز این کشور گفت: احساس من این است که افکار عمومی در اروپا بیدار شده است. این حادثه به اندازه ای از نظر انسانی فاجعه بار و بی رحمانه و غیر ضروری بود که اروپایی ها شروع به حرکت کرده اند. با این حال هر کدام از سران کشورهای اروپایی نیز نقشی برای بازی کردن دارند. مرکل، صدر اعظم آلمان و صدر اعظم پیش از وی از جمله بنیانگذاران استقلال آلمان از گاز روسیه هستند.

وی گفت: به نظر من رئیس جمهور اولاند باید این را درک کند که در حال حاضر نباید تجهیزات پیشرفته را برای کمک به روسیه ارسال کند. دیوید کامرون نخست وزیر انگلیس نیز باید با این حقیقت روبرو شود که لندن به لاس وگاس مبادلات مالی روسیه تبدیل شده است. اینها مسئولیت هایی هستند که این افراد باید با آن روبرو شود ولی در واقع در زمانی بسیار تعیین کننده برای آینده این نظام یعنی نظام جهانی قرار داریم.

مشاور اسبق امنیت ملی آمریکا درباره همکاری روسیه در حوزه هایی مانند برنامه اتمی ایران و سوریه و احتمال شروع جنگ سردی جدید گفت: باید بگویم که این ما نیستیم که جنگ سرد را شروع کرده ایم. پوتین این جنگ را شروع کرد و خود را در یک مخمصه بزرگ انداخت. حتی بسیاری از حلقه های نزدیک به پوتین نیز اکنون نگران تضعیف جایگاه روسیه در جهان هستند. این کشور از نظر اقتصادی رو به زوال گذاشته است و این نگرانی نیز هست که احتمالا این کشور به چین وابسته و در عین حال منزوی و بی اعتبار شود.

وی تصریح کرد: به نظر من هنوز فرصتی برای بازگرداندن روند فعلی وجود دارد، در کنار تاکید بر گزینه های خود، باید تلاش کنیم تا مشکلاتمان را در صورتی که می توانیم، خودمان حل کنیم. باید ببینیم جایگزین دیگر چه خواهد بود؟ اینکه بگذاریم جنگ در اروپا شروع شود؟ اینکه روسیه بعد از اوکراین سراغ کشورهای بالتیک برود؟ آیا گزینه های و ترجیح های ما اینها هستند؟

حمله به غزه

برژنسکی درباره حمله اسرائیل به غزه و اینکه آیا راهبرد اسرائیل که به گفته نتانیاهو، هدف از آن خلع سلاح غزه است موفق خواهد بود یا نه، گفت: به نظر من وی اشتباهی بسیار جدی مرتکب می شود. پذیرش حماس و حضور آن در رهبری فلسطینی در واقع تاییدی بر عزم این رهبری برای دنبال کردن یک راه حل صلح آمیز با اسرائیل است. این یک گزینه واقعی است و باید روی آن پای فشرد. به جای آن نتانیاهو تلاشی گسترده برای سرکوب حماس را برگزید، با قتل سه نوجوان  اسرائیلی، وی بلافاصله و بدون اینکه سندی را نشان دهد، حماس را متهم کرد و از این مساله استفاده کرد تا افکار عمومی را آماده و این حمله به غزه را که تا کنون بسیار مرگبار بود، توجیه کند. به نظر من وی اسرائیل را منزوی می کند و آینده خود را به خطر می اندازد.

وی گفت: به نظر من باید این را به صورت کاملا روشن بگوییم که اینها اقداماتی هستند که ما کاملا آن را رد می کنیم و حمایتی از آن به عمل نمی آوریم و ما و همه جامعه جهانی وادار می کند گام هایی را برای مشروعیت دادن به خواست های فلسطینی ها در سازمان ملل برداریم.

برژنسکی درباره نوع واکنش دولت اوباما به بحران هایی که به صورت همزمان در نقاط مختلف دنیا روی می دهد، گفت: حقیقت این است که در این دور، رئیس جمهور در این مسائل در مقایسه با مسائل داخلی که دشوار تر نیز هستند، اختیارات بیشتری دارد. این حوزه ای است که وی موضع آینده کشور را تعریف می کند و از این رو باید رهبری و پیش گامی را داشته باشد. من از مواضع وی حمایت می کنم ولی احتمالا می توانست در پیشبرد و ترویج این مواضع و تحمیل آن به دیگران بیشتر کار کند، اینکه نشان دهد از ابتکارهایی که وزیر امور خارجه اش دنبال می کنند، حمایت می کند و اگر در برابر آن سرکشی شود، پیامدهایی در پی خواهد بود. به نظر من این نقش رئیس جمهور در این دوران چالش ساز است.

وی افزود: امید دارم که بتوانیم ائتلافی را با وجود دیدگاه های متفاوت ایجاد کنیم ولی اتفاقی که در اوکراین روی داد می توانند نوعی پیش دستی در این مسائل ایجاد کنند و برای همین موضع هوشمندانه و جمعی با اروپا در برابر روسیه بسیار نیاز است. در صورتی که به دنبال نتایج مثبت باشیم، موضعی محکم ضروری است.

اخبار بین الملل - انتخاب

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------