ویدئویی که داغ عراقی ها را تازه تر کرد



اخبار,اخبار بین الملل ,بحران در عراق

 

اخبار بین الملل - ویدئویی که داغ عراقی ها را تازه تر کرد

فیلم و تصاویر ویدئویی منتشرشده در عید فطر بر روی شبکه های اجتماعی، داغ مادران قربانیان پایگاه هوایی اسپایکر در استان صلاح الدین عراق را تازه کرده و حالا به کابوس شبانه آنان تبدیل شده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، یک زن میانسال عراقی روز دوشنبه گذشته در مقابل وزارت دفاع این کشور در بغداد همراه صدها تن از خانواده های دانشجویان پایگاه هوایی اسپایکر بی تابانه فریاد می زد و جملات اعتراض آمیزی می گفت که در هیاهوی بحث و جدل های سایر خانواده ها با ماموران مستقر در آن حوالی درهم می آمیخت و گم می شد.

او آمده بود تا نشانی از فرزندش بگیرد. هر بار که سوال می کردی ، به جای حرف ، هق هق گریه تحویل می داد. پسر نوجوانش که مادر را همراهی می کرد، گفت او حالا دو هفته ای است که خواب ندارد.

پسر گفت: مادر تا قبل از انتشار آن ویدئوی لعنتی در شب عید، کمتر بی قراری می کرد، اما از آن شب تا حالا با کابوس های شبانه از خواب می پرد و دقایق طولانی ضجه می زند و گریه می کند.

پدران و مادران دانشجویان اسپایکر می گویند تا آخر راه را خواهند رفت، چرا که بچه هایشان بی گناه با دستهای بسته کشته شده اند و هنوز از سرنوشت بسیار از آنها اطلاعی در دست نیست.

حادثه اسپایکر زمانی رخ داد که داعش بعد از 20 خرداد گذشته بر موصل سیطره یافت و کنترل شهرهایی مانند تکریت را به دست گرفت.

اسپایکر، یک پایگاه هوایی در حومه شمالی تکریت است که از گذشته های دور از مهمترین پایگاههای ارتش عراق بوده و یک مرکز آموزشی با سابقه داشته است.

آمریکایی ها بعد از اشغال عراق در سال 2003 میلادی نام این پایگاه هوایی را به یاد خلبان کشته شده آمریکایی در جنگ خلیج فارس، ˈاسپایکرˈ نهادند.

بر اساس اطلاعات موجود، نیروهای داعش با کمک برخی عشایر منطقه و شماری از فرماندهان اسپایکر، زمینه های سقوط این پایگاه را فراهم کردند و 2500 دانشجوی زیر 22 سال در حال آموزش آن را بدون اسلحه به دام انداختند.

روایات زیادی در باره آنان وجود دارد؛ برخی می گویند همه را یک جا اعدام کرده اند و برخی نیز مدعی هستند که برخی ها را اعدام و بقیه را در مخفی گاههایشان نگهداری می کنند و حتی احتمالا تعدادی از آنان با البغدادی بیعت کرده و نزد داعش هستند.

هنوز معلوم نیست که این روایات چه میزان صحت دارد، اما منابع محلی عشایری گفته اند که از اعدام جمع بسیاری از آنان، احتمالا حدود 1700 دانشجوی شیعه این پایگاه مطمئن هستند و انتشار فیلم ویدئویی در روز عید فطر نیز این احتمال را تقویت کرده است.

اکنون هرچه زمان می گذرد و هیاهوی بحران روزهای اول ورود داعش به شمال عراق فروکش می کند، داغ مادران و پدران اسپایکر به سان آتش فشان، صفحات روزنامه ها را می سوزاند.

در بغداد تاکنون دستکم هفته ای دو تا سه بار مادران و پدران اسپایکر تجمع می کنند. صدها خانواده در دیوانیه نیز که 400 تن از پسران اسپایکر از اهالی این استان بوده اند، تاکنون چند تجمع برگزار کرده اند.

اهالی بابل نیز روز چهارشنبه در مقابل استانداری اجتماع کرده و خواستار روشن شدن وضعیت 250 تن از پسران این استان شدند.

آنها که پلاکاردها و تصاویر فرزندانشان را حمل می کردند، از مقامات خواستند برای روشن شدن وضعیت فرزندانشان اقدام فوری کنند.

ˈحسین حاکم جوادˈ پدر یکی از دانشجویان اسپایکر گفت:ˈ اطلاعی از سرنوشت بچه ام ندارم، خدا کند زنده باشد!ˈ.

ناظران در باره علت بی توجهی نسبت به فاجعه دانشجویان اسپایکر که به خشم خانواده ها انجامیده ، به دلایل زیادی اشاره می کنند؛ از جمله بحران عمیق امنیتی!

آنها می گویند دولت عراق در تمام 70 روز گذشته با چندین بحران روبه رو بوده که هر کدام از آنها می توانست یک دولت مقتدر با ثبات را سرنگون کند.

برخی ها معتقدند جریان های سیاسی ، بویژه کردها و سنی ها ، از ابتدا تمایل زیادی به طرح مساله نداشته اند، چرا که در این ماجرا، کردها دچار مشکل نیستند و سنی ها نیز نه تنها در لیست قربانیان، کسی را ندارند، بلکه برخی عشایر و اهالی سنی استان صلاح الدین نیز متهم به همکاری با داعش در قتل عام اسپایکر هستند و بنابراین، ترجیح می دهند این فاجعه در سکوت به فراموشی سپرده شود.

با این حال، فشار پدران و مادران در هفته های اخیر تا حدودی اثر کرده است. طی دو روز گذشته تحرکاتی در پارلمان و دولت صورت گرفته و نوید پیگیری های جدی را می دهد.

وزیر حقوق بشر عراق روز چهارشنبه یک کنفرانس خبری برگزار کرد و در آن خبر داد که پرونده اسپایکر را به ژنو می برد.

مهندس محمد شیاع السودانی گفت که پرونده قربانیان پایگاه هوایی در صلاح الدین را به صورت یک لایحه تنظیم شده به جلسه اضطراری شورای حقوق بشر ویژه عراق خواهد برد و علیه عاملان این جنایت به عنوان جنایتکاران جنگی شکایت خواهد کرد.

جلسه اضطراری شورای حقوق بشر با اصرار دولت عراق قرار است با هدف بررسی پرونده هایی مانند پایگاه هوایی اسپایکر، زندان بادوش و محاصره شهر آمرلی توسط داعش برگزار شود.

آمرلی شهری ترکمن نشین با مذهب عمدتا شیعه، در شرق تکریت در استان صلاح الدین قرار دارد و اکنون مدت دو ماه است که بدون آب و آذوقه در محاصره داعش قرار دارد، به گونه ای که اخیرا مقامات عراق نسبت به وقوع یک فاجعه انسانی در این شهر هشدار داده اند.

خانواده های قربانیان نیز بیکار ننشسته اند. تلاش های آنان در دو ماه گذشته باعث شد اسامی و تصاویر تعدادی از جنایتکاران اسپایکر روی شبکه های اجتماعی قرار بگیرد.

روز چهارشنبه بیشتر خبرگزاری های عراق این تصاویر و اسامی را همراه یک ویدئوی مربوط به کشتار دسته جمعی توسط داعش پخش کردند؛ همان فیلمی که روز عید فطر توسط داعش در فضای مجازی پخش شد. این افراد از طریق شبکه های مردمی شناسایی شده اند.

عراقی ها اعتقاد دارند که کشتارها در پایگاه اسپایکر، زندان بادوش در موصل ، راندن اجباری اقلیت های مذهبی در شمال عراق از جمله مسیحیان و ایزدی ها و محاصره شهر آمرلی ، از جمله اقداماتی است که با حوادث نسل کشی در بوسنی و رواندا در دهه 90 میلادی برابر می کند. 

اخبار بین الملل - ایرنا

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------