چگونه رژیم اسرائیل در همه جبهه‌ها در جنگ غزه شکست خورد؟



اخبار,اخبار بین الملل , رژیم اسرائیل

 

اخبار بین الملل - تحلیل «المانیتور»:
چگونه رژیم اسرائیل در همه جبهه‌ها در جنگ غزه شکست خورد؟

هرچند از روز گذشته بار دیگر تهاجم رژیم اسرائیل به غزه آغاز شده، اما از سوی دیگر، گفته می شود تلاش ها برای یافتن راه حلی از طریق مذاکرات با میانجی گری مصر نیز ادامه دارد. با این حال، با گذشت چند هفته از آغاز دور جدید درگیری ها، اکنون خود محافل اسرائیلی نیز درباره هزینه و فایده های این موضوع به بحث می پردازند و از شکست رژیم اسرائیل در همه جنبه ها سخن می گویند.

به گزارش «تابناک»، سایت تحلیلی «المانیتور» در مطلبی به بررسی نتایج تهاجم رژیم اسرائیل به غزه پرداخته و می نویسد هرچند هنوز برای بیان اینکه دستاوردهای هر یک از طرفین دقیقاً چه بوده زود است، اما یک نکته کاملاً آشکار است و آن اینکه رژیم اسرائیل بهای بسیار سنگینی را در این جریان پرداخته است.

در جریان جنگ اخیر، نه تنها رژیم اسرائیل 64 سرباز و چهار فرد غیرنظامی خود را از دست داد، بلکه اقتصاد و همچنین موقعیت بین المللی این رژیم نیز با آسیب مواجه شد. صنعت گردشگری این رژیم عملاً فلج شد و اقتصادش به مدت بیش از یک ماه با بحران مواجه گردید. همه این ها مواردی است که قابل بازگشت نیست.

در اوج عملیات رژیم اسرائیل در غزه، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر این رژیم با لحنی مبارزه جویانه اعلام کرد تا زمانی که غزه به طور کامل خلع سلاح نشود، از پذیرش هرگونه موافقتنامه ای برای آتش بس خبری نخواهد بود. با این حال، به نظر می رسد اکنون رژیم اسرائیل پرچم سفید خود را بالا برده است. در حال حاضر، هیچ گونه تغییری محسوسی در توازن قوای دو طرف به وجود نیامده و حماس نیز ضمن تثبیت موقعیت خود در غزه، قدم های مهمی در راستای شکستن محاصره این منطقه برداشته است.

افزون بر این، آنچه اکنون کشورهای خارجی با عنوان «بازسازی غزه» از آن یاد می کنند نیز نکته مثبتی برای حماس به شمار می رود؛ زیرا مبالغ ارسالی از سوی این کشورها، تحت نظارت حماس صرف شده و در راستای تقویت استحکامات در این منطقه مورد استفاده قرار خواهد گرفت. از جنبه راهبردی، این موضوع را می توان یک ناکامی واقعی برای رژیم اسرائیل دانست.

چند روز پیش، یکی از مقامات ارشد اسرائیلی که همین اواخر به حلقه اصلی تصمیم گیری در این رژیم ارتقا یافته، اظهار داشته که در جریان جنگ اخیر، رژیم اسرائیل آنچه در طول 40 سال در عرصه بین المللی به دست آورده بود را از دست داد و از جنبه راهبردی، متحمل خسارت عظیمی شد. دکترین نظامی رژیم اسرائیل که از سوی دیوید بن گوریون، نخستین نخست وزیر این رژیم طرح شده بود، بر یک اصل کلی استوار است: دستیابی به یک نتیجه قاطع از طریق کشاندن میدان جنگ به قلمرو طرف مقابل و نیز ایجاد بازدارندگی.

اکنون یک مقام اسرائیلی می گوید از این اصول چیز زیادی برای رژیم اسرائیل باقی نمانده است. یک نکته بسیار مهم این است که بر خلاف نبردهای متعدد قبلی، این بار میدان نبرد دقیقاً به قلمرو سرزمین های اشغالی کشیده شد. حماس خود را برای حمله زمینی ارتش اسرائیل آماده کرده بود و در مقابل، با استفاده از تونل های راهبردی خود، فضای مانوری را در میدان طرف مقابل به دست آورد. بسیاری از تلفات رژیم اسرائیل در قلمرو خودش اتفاق افتاد. حماس با استفاده از تونل های خود، عنصر غافلگیری را در مواجهه با رژیم اسرائیل پیاده کرد.

همان مقام اسرائیلی می گوید که نکته مهمتر، این است که جنگ اخیر بدون ایجاد بازدارندگی پیش رفت؛ زیرا نه حماس متحمل خسارتی جدی شد و یک درگیری نظامی تمام عیار میان حماس و ارتش اسرائیل رخ داد. در این جریان، حماس توانست در عرصه هایی با نیروهای اسرائیلی وارد نبرد شود که برایش کاملاً آشنا بود.

در حقیقت، رژیم اسرائیل تصمیم گرفت با دست زدن به عملیات زمینی، در عمق خاک غزه وارد عملیات شود. در این ماجرا، این رژیم توانست شماری از تونل های حماس را از بین ببرد، اما در نهایت، ناچار شد با حماس بر سر میز مذاکره بنشیند. این در حالی است که مقامات اسرائیلی پیشتر اعلام کرده بودند به هیچ وجه با حماس وارد مذاکره نخواهند شد.

اما این هم پایان ماجرا نیست. در جریان عملیات اخیر رژیم اسرائیل در غزه، روابط این رژیم با آمریکا نیز دستخوش تحولات منفی شد. بحران اعتماد متقابل میان واشنگتن و تل آویو، طی این یک ماه به اوج خود رسید و جنبه ای آشکار پیدا کرد. طی روزهای آینده، جان کری، وزیر خارجه آمریکا، برای بررسی همین تحولات در روند روابط دو طرف به تل آویو سفر خواهد کرد.

یک مسئله مهم دیگر در همین زمینه، بایکوت رژیم اسرائیل از سوی اروپایی هاست. از ابتدای آغاز دور دوم ریاست جمهوری باراک اوباما، آمریکا و کشورهای اروپایی تصمیم گرفته بودند به روند صلح میان فلسطین و رژیم اسرائیل تحرکی جدید ببخشند. اما با آشکار شدن شکست این روند، اکنون اروپایی ها تصمیم گرفته اند با اتخاذ اقداماتی در برخی حوزه ها، از جمله اعمال برخی تحریم های اقتصادی، رژیم اسرائیل را تحت فشار قرار دهند.

اقدام اروپا در تحریم ورود مواد لبنی از سرزمین های تحت تصرف رژیم اسرائیل، یکی از همین اقدامات است که به تازگی انجام گرفته است. در شرایط کنونی، آمریکا نمی تواند تحریمی را علیه رژیم اسرائیل اعمال کند، زیرا این امر به معنای پایان روابط راهبردی میان واشنگتن و تل آویو خواهد بود. به همین دلیل است که اوباما اکنون اقدام غیرمستقیم را ترجیح داده و تلاش می کند از پشت پرده اقدامات را هدایت کند.

بر اساس شنیده ها، تحریم رژیم اسرائیل، از 18 ماه پیش از سوی آمریکا و اروپا برنامه ریزی شده بود. در این راستا، از یک سو اروپایی ها نقش «شخصیت بد» ماجرا را ایفا کرده و به اعمال تحریم می پردازند و از سوی دیگر، اوباما با بیان اینکه قدرتی برای کمک به رژیم اسرائیل در این زمینه ندارد، عملاً به روند مذکور یاری می رساند. به این ترتیب، فشارها بر رژیم اسرائیل تشدید شده و اقتصاد این رژیم ضربه خواهد خورد.

در حال حاضر، تحریم اروپا تنها شامل مواد لبنی و فرآورده های دامی می شود. مرحله بعدی، تحریم ورود میوه، سبزیجات، ماکیان و برخی اقلام دیگر است. هرچند خسارت وارده به اقتصاد رژیم اسرائیل در مرحله کنونی چندان قابل توجه نیست، اما روند ایجاد شده بسیار مهم است. برای نخستین بار، اروپایی ها از تهدید صرف دست برداشته و در عمل، واردات کالاهای اسرائیلی را تحریم کرده اند.

به هر حال، تحریم اروپا اکنون آغاز شده و بر خلاف آنچه رژیم اسرائیل تلاش دارد از طریق تبلیغات وانمود کند، این نه یک اقدام «یهود ستیزانه»، بلکه اقدامی سیاسی است. این اقدام از سوی مهمترین دوستان رژیم اسرائیل، یعنی اروپا و آمریکا برنامه ریزی شده تا به واسطه سیاست های نتانیاهو، بر دولت اسرائیل فشار وارد شود. در این شرایط، رژیم اسرائیل گزینه های چندان زیادی را مقابل خود نمی بیند.
اخبار بین الملل - تابناک

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------