آخرین اخبار بین الملل

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

سوناک: پیروزی پوتین امنیت تمام اروپا را تهدید خواهد کرد

نخست وزیر انگلیس با حمایت از ادامه جنگ در اوکراین مدعی شد: پیروزی «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه در اوکراین امنیت تمام اروپا را تهدید…

رییس پلیس شریعت آلمان کیست؟ (+عکس)



اخبار بین الملل - رییس پلیس شریعت آلمان کیست؟ (+عکس)

حضور کوتاه اما خبرساز سلفی‌ها در خیابان‌های شهر ووپرتال آلمان با جلیقه‌هایی که بر روی آنها "پلیس شریعت" نوشته شده بود، در کانون توجه قرار گرفت. رئیس "پلیس شریعت" آلمان کیست؟ همراهان و هدف او تا چه حد نگران‌کننده هستند؟

در تصاویری که از گشت‌زنی "پلیس شریعت" در خیابان‌های تاریک شهر ووپرتال آلمان منتشر شده، رفتار ارشادکنندگان بی‌خطر و دوستانه به نظر می‌رسد. "سراغ قمار نرو، سراغ مواد مخدر نرو، پا در راه نادرست نگذار". این‌ها جملاتی هستند که یکی از "مأموران" در حالی که برادرانه دست بر شانه مخاطب گذاشته، بر زبان می‌راند.

به گزارش دویچه وله، این "مأمور" ۳۳ ساله سون لاو (Sven Lau) نام دارد. او مبتکر ایده "پلیس شریعت" است. لاو در شهر مونشن‌گلادباخ در ایالت نوردراین-وستفالن آلمان به دنیا آمده و بزرگ شده و زمانی مأمور آتش‌نشانی بوده است.

لاو یکی از چهره‌های شناخته‌شده جریان سلفی در آلمان است؛ جریانی که صدای آن هر روز بلندتر می‌شود. او در زادگاه خود، مونشن‌گلادباخ، مدیر یک مسجد و زمانی رئیس انجمن بنیادگرای "دعوت به بهشت" بود.

پیر فوگل (Pierre Vogel) هم‌کیش و همسنگر سون لاو و یکی از هواداران سرسخت گسترش قوانین مبتنی بر شریعت اسلام است. او حتی در میزگردهای کانال‌های تلویزیونی که هزینه آن را مالیات‌دهندگان آلمانی می‌پردازند هم از عقاید خود دفاع کرده است.

 

اخبار,اخبار بین الملل , رییس پلیس شریعت آلمان

 
سون لاو هر چند به‌عنوان واعظی نفرت‌پراکن یا مبلغ رفتار خشونت‌آمیز شناخته نمی‌شود، اما مأموران اداره امنیت داخلی و پلیس جنایی آلمان سال‌هاست که او را زیر نظر دارند.

ابتکار خبرساز لاو – "پلیس شریعت" – البته تنها اقدام از این دست نبوده است. تابستان ۲۰۱۳ هم اخباری از فعالیت "پلیس مذهبی" در یکی از مناطق شهر بن، پایتخت پیشین آلمان منتشر شد. در این منطقه از شهر که مشکلات اجتماعی فراوانی دارد، گروهی از اسلامگرایان تندرو تلاش کرد خواست خود را به زور به کرسی بنشاند.

به نوشته پایگاه اینترنتی اشپیگل به نقل از گزارش پلیس، "پلیس مذهبی" بن قصد داشت دختران جوان را به سرکردن چادر وادار کند. اعضای این گروه همچنین یک نوجوان پسر را کتک زدند چون در یک مهمانی نوشیدنی الکلی نوشیده بود. البته "پلیس مذهبی" بن بر خلاف "پلیس شریعت" ووپرتال از رفتار خود تصویربرداری نکرد. این اقدام چندان هم خبرساز نشد.

سون لاو در مقابل بیشتر تلاش می‌کند مخاطبان خود را دوستانه جذب کند. رفتار او شبیه منش برادر بزرگتر و باتجربه‌تر است؛ رویه‌ای که لزوما به معنی بی‌خطر بودن پیامدهای آن نیست. به‌ویژه این‌که لاو در بازی با رسانه‌ها و افکار عمومی ورزیدگی خاصی دارد.

او به خوبی می‌داند که اقدامات خشن تروریست‌های داعش در سوریه و عراق انزجار افکار عمومی در آلمان را برانگیخته‌اند. ناظران می‌گویند سون لاو با به راه انداختن "پلیس شریعت" در چنین شرایطی با یک تیر دو نشان را هدف گرفته است: از یک سو پایگاه جدید او – مسجد ووپرتال – شلوغتر می‌شود. از سوی دیگر اسلامگرایان معتقدی که نوک پیکان انزجار عمومی را به سوی باورهای خود می‌بینند، ساده‌تر به سوی او جذب می‌شوند.

هر دو این عوامل به تثبیت موقعیت سون لاو کمک می‌کنند.

سون لاو روز شنبه  فایل ویدیویی کوتاهی روی پایگاه اینترنتی خود منتشر کرد که در آن "پلیس شریعت" اقدامی یک‌باره توصیف شده است. بر این اساس، "پلیس شریعت" در آلمان هرگز وجود خارجی نداشته و افرادی که در تصاویر دیده شده‌اند تنها برای چند ساعت جلیقه‌های نارنجی‌رنگ را به تن کرده‌اند: «ما می‌دانستیم که این اقدام مورد توجه قرار می‌گیرد». او می‌گوید می‌خواسته با این حرکت توجه‌ها در آلمان را به قانونگذاری بر اساس شریعت اسلام جلب کند.

سلفی‌ها سال‌هاست در آلمان فعالیت می‌کنند. موفقیت آنان روزافزون بوده است. آنها تلاش می‌کنند با پخش‌کردن تراکت‌های تبلیغاتی، پخش وسیع قرآن به زبان آلمانی به صورت رایگان یا حضور در مدارس و برگزاری گردهمایی‌های بزرگ، نظر مردان جوانان را به باورهای بنیادگرایانه خود جلب کنند.

قانون در حکومت مورد نظر این جریانات مبتنی بر شریعت اسلام است؛ اصول آن هم از قرآن و سیره پیامبر اسلام برآمده‌اند. بر این اساس، بین نهاد دین و نهاد دولت جدایی وجود ندارد و قوانین جزایی، حقوق خانواده و قوانین مذهبی برگرفته از شریعت هستند. 

اخبار بین الملل - عصرخبر

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------