بیعت‌کنندگان با خلیفه داعشی چقدر خطرناکند؟



اخبار,اخبار بین الملل ,گروه تروریستی داعش

 

اخبار بین الملل - بیعت‌کنندگان با خلیفه داعشی چقدر خطرناکند؟

اگر ایالات متحده به داعش حمله کند و کسی که با داعش بیعت کرده در آمریکا زندگی کند، این فرد ممکن است بدون هیچ برنامه‌ریزی قبلی در خاک آمریکا به اقدامات خشن دست بزند. فردی در غنا با داعش بیعت کرده، مشکلی نیست؛ می‌تواند به اسم داعش به سفارت آمریکا در این کشور، شهروندان و یا شرکت‌های آمریکایی حاضر در این کشور حمله کند، داعش هم از زیر بار مسئولیت کار وی شانه خالی نخواهد کرد و مثل همیشه مسئولیت آن را هم بر عهده خواهد گرفت.

ایالات متحده در هفته‌های اخیر تلاش کرد ائتلافی از کشورهای منطقه تشکیل دهد تا با استفاده از آنها برنامه‌های خود در برابر داعش را پیش ببرد. وزیر خارجه آمریکا به بسیاری از کشورهای منطقه سفر کرد تا آنها را به همراهی با آمریکا تشویق کند. ایالات متحده به دلیل بی‌اعتمادی به این کشور، در بعضی از کشورهای منطقه و از جمله در مصر چیزی جز حمایت لفظی به دست نیاورد. مقامات مصری در مواضع خود از این ائتلاف اعلام حمایت می‌کنند ولی از پیوستن به ان خودداری کرده‌اند و ترجیح داده‌اند به جنگی که خودشان با آن درگیر است بپردازند.

به گزارش «تابناک»، محمود سالم در تحلیلی برای ال‌مانیتور نشان داده است که مصر با چه خطر بزرگی از جانب داعش مواجه است.

به نوشته این تحلیلگر مصری، مصر شاید به نبردی که خود در آن درگیر است توجه بیشتری دارد و شاید هم از پراکنده کردن نیروهای نظامی خود در زمانی که به آنها نیاز دارد پرهیز کرده ولی واقعیت این است که اکنون جبهه نبرد با داعش به همه جا کشیده شده است. هدف داعش در استفاده وسیع از شبکه‌های اجتماعی تنها این نیست که عده‌ای را به مهاجرت به سرزمین‌های تحت اشغال خود تشویق کند، بلکه هدف آن این است که مردم را به افراط‌گرایی در مقابل حکومت‌های محلی خودشان وادار کند که از نظر داعش غیراسلامی هستند. همان گونه که در لیبی دیده می‌شود، تنها راه گسترش قلمرو داعش این نیست که سرزمین‌های مجاور خود را تصرف کند.

با در نطر گرفتن مفهوم بیعت، اوضاع بسیار پیچیده‌تر خواهد بود. بیعت به این معنا نیست که الزاما فرد بیعت کننده باید به سرزمین‌های تحت اختیار داعش برود یا این که در ساختار تشکیلاتی آن قرار گیرد. بیعت به معنای شناسایی متقابل و وفاداری حتی به قیمت خون فرد است. با سوگند بیعت، فرد بیعت‌کننده، خلیفه را به عنوان حاکم خود به رسمیت می‌شناسد و بنابراین دشمنان خلیفه به دشمن فرد نیز تبدیل می‌شوند.

برای مثال، اگر ایالات متحده به داعش حمله کند و کسی که با داعش بیعت کرده در آمریکا زندگی کند، این فرد ممکن است بدون هیچ برنامه‌ریزی قبلی در خاک آمریکا به اقدامات خشن دست بزند. فردی در غنا با داعش بیعت کرده، مشکلی نیست؛ می‌تواند به اسم داعش به سفارت آمریکا در این کشور، شهروندان و یا شرکت‌های آمریکایی حاضر در این کشور حمله کند، داعش هم از زیر بار مسئولیت کار وی شانه خالی نخواهد کرد و مثل همیشه مسئولیت آن را هم بر عهده خواهد گرفت.

مصری‌های با ذهنیت جهادی که قصد گسترش داعش به مصر را دارند و ارتباط خاصی با «دولت اسلامی» ندارند، چگونه می‌توانند به برآورده شدن هدف خود کمک کنند. آنها متوجه خواهند شد که برای این کار سه چیز نیاز دارند، نیروی انسانی، پول و سلاح. با توجه به نارضایتی‌ها و خیالات این روزهای تندروهای مصری که با جذابیت‌های خیال‌پردازانه داعشی همراه شده، پیدا کردن افراد مناسب کار سختی نیست. می‌ماند مساله پول و سلاح. داعش که برای کسی به صرف ادعای همراهی با داعش پول نخواهد داد. راه به دست آوردن پول چیست؟ همان سه راهی که داعش برای پول در آوردن مورد استفاده قرار می‌دهد:

1- آدم‌ربایی: سریع‌ترین راه برای پول در آوردن آدم‌ربایی و درخواست باج است و به همین دلیل عراق در ده سال گذشته شاهد شیوع وحشتناک آدم‌ربایی بوده است. هر کسی که در ماه‌های اخیر اخبار مصر را پیگیری کرده باشد، رشد عجیب موارد آدم‌ربایی و باج‌گیری‌های بزرگ به خصوص برای آزادی کودکان ربوده شده بوده است.

2- بیرون انداختن اقلیت‌های دینی و غارت اموال آنها: این پدیده در کشوری مانند مصر که از طایفه‌گری رنج می‌برد پدیده‌ای شایع است. در حالی که چنین حوادثی پیش از این در مصر علیا شایع بود، اخیرا به حومه‌های قاهره هم کشیده شده است، جایی که یک خانواده مسیحی مجبور شدند از خانه خود که میلیونها لیره مصری ارزش داشت دست بردارند و آن را در اختیار خانواده مسلمانی قرار دهند که با آنها درگیر بوده‌اند. و این در حالی است که پلیس هم مانع این کار نشده است.

3- قاچاق سلاح: این روش هم پول و هم سلاح را فراهم خواهد کرد به ویژه این که کشوری مانند مصر با کشورهای مانند مصر و سودان که دولت کارآمدی هم ندارند مرزهایی بسیار طولانی دارد. در 24 جولای، بیست و یک سرباز مصری در پاسگاهی در نزدیکی مرز لیبی کشته شدند. مهاجمین پرچم‌های داعش را نصب کردند و فرار کردند و یک توئیتر وابسته به داعش مسئولیت این اقدام را بر عهده گرفت. افراد بدبین به حکومت مدعی هستند که مهاجمین در واقع قاچاقچیان سلاح بوده‌اند و نه وابستگان داعش. دلیلی ندارد که نتوان باور کرد که قاچاقیان سلاح و وابستگان داعش در واقع یکی هستند.

با در نظر گرفتن این سه روش که همین حالا هم مورد استفاده قرار می‌گیرد، بهترین مکان در مصر برای ظهور وفاداران به داعش کجاست؟ سرراست‌ترین پاسخ صحرای سینا است ولی پاسخ درست مصر علیا یعنی سرزمین حاصلخیز اطراف رود نیل از صحرای نوبیون در جنوب مصر تا مصر سفلی در شمال مصر است. این منطقه هم سلاح دارد، هم افراد تندرو و هم این که دولت کنترل زیادی بر آن ندارد.

 

این جا همان جایی است که جهاد اسلامی مصر به رهبری الظواهری و جماعت اسلامی مصر در اواخر دهه 1970 و ابتدای دهه 1980 از ان ظهور کردند؛ ان هم در شرایطی که نه شبکه‌های اجتماعی وجود داشتند و نه رویای پیوستن به خلافت قوی بود. تصور می‌شود این کار اکنون بسیار آسانتر باشد.
اخبار بین الملل - تابناک

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------