آخرین اخبار بین الملل

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

پارلمان بریتانیا لایحه انتقال پناهجویان به رواندا را تصویب کرد

پارلمان بریتانیا با تصویب لایحه انتقال پناهجویان از این کشور به رواندا، مسیر قانونی برای این اقدام را هموار کرد. ریشی سوناک، نخست‌وزیر…

داعش در دروازه‌های بغداد منتظر چیست؟



اخبار,اخبار بین الملل ,گروه تروریستی داعش

 

اخبار بین الملل - داعش در دروازه‌های بغداد منتظر چیست؟

چندین ماه است که ناظران مسائل عراق منتظر شروع تحرکی از جانب داعش علیه بغداد هستند. این به سر نیامدن انتظارات، ناشی از عدم وجود چنین فرصتی برای داعش نیست. در ماه ژوئن، داعشی‌ها با استفاده از 75 خودرو دست به رژه‌ای پر سر و صدا در ابوغریب زدند که تنها 15 مایل با سفارت آمریکا در بغداد فاصله دارد. حتی گاهی ضروری به نظر می‌رسید که باید کاری کرد تا داعش نتواند فرودگاه بغداد را ببندد. پس داعش منتظر چیست؟

در روزهای اخیر بسیاری از رسانه‌ها هشدار می‌دهند که داعش به دروازه‌های بغداد رسیده است. داعش در استان الانبار در غرب بغداد به پیروزی‌های مهمی دست یافته و ممکن است که تصور شود بعد از این نوبت بغداد خواهد بود. برگزاری جلسه‌ای بین مقامات نظامی 21 کشور در پایگاه هوایی سنت اندروز آمریکا هم نمی‌تواند به این موضوع بی‌ارتباط باشد.

به گزارش «تابناک»، مایکل نایتز تحلیل‌گر آمریکایی با ذکر مقدمه فوق در تحلیلی برای موسسه واشنگتن نوشته: ولی اوضاع به این بدی هم نیست. واقعیت این است که داعش و پیشینیان ان همیشه در بغداد حضور داشته‌اند. بغداد و حومه‌های آن که به کمربند بغداد موسوم است از سال 2003 به این سوی، محل درگیری بوده‌اند.

از ابتدای سال 2014 به این سوی، داعش با اشغال شهر سیصد هزار نفری فلوجه تهدیدی مستقیم علیه بغداد ابجاد کرده است. این شهر تنها 25 مایل با فرودگاه بین‌المللی بغداد فاصله دارد. ولی بغداد بعد از سقوط موصل در ژوئن 2014 مانند دیگر شهرها دچار ترس و وحشت نشد.

دلیل این مساله این است که موصل شهری با اکثریت سنی بودند، نیروهای امنیتی غالبا شیعه در این شهر غیب شدند و این شهر با جمعیت‌های بزرگ شیعه فاصله زیادی دارد. بغداد شهری با اکثریت شیعه است، هفت میلیون نفر جمعیت دارد و کانون خیزش‌های مردمی در مقابله با خطر داعش است. مائو گفته است که نیروهای چریکی باید مانند ماهی که در میان آب دریا شنا می‌کند در میان مردم شناور باشد. مساله این است که داعش تمی‌تواند این ماجرا را در بغداد تکرار کند.

در واقع، خطری که در پاییز امسال بغداد را تهدید می‌کند، پیروزی‌های داعش در دیگر نقاط نیست بلکه شکست‌های آن در دیگر نقاط است. از شمال تا مرکز عراق، داعش به وسیله ترکیبی از قبایل سنی، شبه نظامیان شیعه، سربازان عراقی، مشاوران ایرانی و نیروی هوایی آمریکا به چالش کشیده شده است. داعش در تلاش است تا کنترل خود را بر این مناطق حفظ کند. با وجود پیشروی‌های محدود در کوبانی، مشکلات داعش در مناطق مختلف ممکن است، به این گروه انگیزه باز کردن یک جبهه جدید علیه بغداد را بدهد.

در اوایل ماه جاری میلادی، پیشمرگه‌های کرد به همراه افراد قبیله الشمر با یکدیگر در نبردی برق‌آسا علیه داعش در شهر مرزی ربیعه همکاری کردند. در ضلوعیه در 45 مایلی شمال بغداد افراد قبیله جبوری به همراه نیروهای ارتش عراق و شیعیان عضو گروه حزب‌الله علیه داعش دست به پیشروی زدند.

در نزدیکی کرکوک، افراد قبیله سنی العبیدی همکاری با شیعیان ترکمن و نیروهای کرد علیه داعش را شروع کرده‌اند. برای اولین بار از ماه ژوئن، دولت مرکزی عراق توانسته تانک‌ها و ستون تدارکات خود را بین بغداد و کرکوک به راه اندازد و این به نیروهای امنیتی امکان داده که جبهه جدیدی را علیه جناح شرقی داعش باز کنند.

البته این در شرایطی است که داعش در بغداد داعش دست به پیشروی‌هایی زده است. ولی مساله اصلی این است که واکنش داعش به خیزش قبایل سنی به طور کلی بسیار خشن و امیخته‌ای از ترور و بمب‌گذاری‌های انتحاری بوده است.

صرف نظر از آن چه که در استان الانبار می‌گذرد، داعش به وارد کردن ضربه‌ای جدی در جایی دیگر نیاز دارد. چندین ماه است که ناظران مسائل عراق منتظر شروع تحرکی از جانب داعش علیه بغداد هستند. این به سر نیامدن انتظارات، ناشی از عدم وجود چنین فرصتی برای داعش نیست. در ماه ژوئن، داعشی‌ها با استفاده از 75 خودرو دست به رژه‌ای پر سر و صدا در ابوغریب زدند که تنها 15 مایل با سفارت آمریکا در بغداد فاصله دارد. حتی گاهی ضروری به نظر می‌رسید که باید کاری کرد تا داعش نتواند فرودگاه بغداد را ببندد.. پس داعش منتظر چیست؟

مساله این است که داعش نمی‌تواند کلانشهر بغداد را به کنترل خود در آورد و تلاش خود را صرف تحکیم تسلط بر مناطق شمالی و غربی عراق کرده است.

یکی از فرصت‌های پیش روی داعش می‌تواند شورش در مناطق سنی‌نشین بغداد باشد. این مناطق به سرزمین‌های تحت کنترل داعش نیز نزدیک هستند. داعش نمی‌تواند از چنین شورشی انتظارات زیادی داشته باشد، بلکه هدف اصلی می‌تواند ایجاد جنگ طایفه‌ای در عراق باشد.

داعش همچنین می‌تواند به عملیات‌های تروریستی عظیم متوسل شود. مانند حمله بزرگ به زندان ابوغریب در جولای سال گذشته که به فرار 800 زندانی منجر شد. فرودگاه بین‌المللی بغداد هم می‌تواند مورد حمله قرار گیرد. به تازگی روشن شده است که عملیات بی‌سابقه هلی‌کوپترهای آپاچی آمریکایی در ابتدای ماه جاری میلادی ناشی از این بوده که داعش به وضعیتی رسیده بوده که می‌توانسته تهدیدی مستقیم علیه فرودگاه ایجاد کند.

ولی از همه گزینه‌ها، محتمل‌تر این است که داعش در تدارک حملات بزرگ در موعد عاشورا و اربعین است. در این دوره، جمعیت زیادی از شیعیان پیاده به سوی کربلا راه می‌افتند و مسیر حرکت آنها می‌تواند به شدت به وسیله داعش با ابزارهایی مانند، حملات خمپاره‌ای، بمب‌گذاری و عوامل انتحاری تهدید شود. در سالهای گذشته، همین مناسبت‌ها موعد اصلی نشان دادن قابلیت‌های نیروهای امنیتی عراق بوده است.
اخبار بین الملل - تابناک

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------