به خاطر "سکس و خشونت" یا "شریعت"!



اخبار,اخبار بین الملل ,گروه تروریستی داعش

 

اخبار بین الملل - داعش چرا در پی احیا برده داری است؟
به خاطر "سکس و خشونت" یا "شریعت"!

گروه تروریستی داعش زنان و کودکان دختر را به بردگی می‌گیرد. این گروه اخیرا در مجله آنلاین خود "دابق" به صورت رسمی اعلام کرد بسیاری از این زنان و کودکان را برای بردگی می‌فروشد. آنها مدعی هستند با این زنان بر اساس شریعت رفتار شده است. گزارش ها اما از وضعیت دردناک زنان و کودکان به اسارات گرفته شده حکایت می‌کند.

رواج گسترده به بردگی گرفتن زنان توسط داعش از "سنجار" (شنگال) شروع شد. هنگامی که پس از حملات داعش به منطقه سنجار در کردستان عراق، تروریست‌ها تعدادی زیادی از زنان و کودکان ایزدی را از خانواده‌هایشان جدا و آنها را مجبور به ازدواج با اعضای خود کردند. تنها عده انگشت شماری توانستند از بند داعش بگریزند.

 

یکی از زنانی که توانسته از دست نیروهای داعش فرار کند، از اسارت تعداد زیادی زن در خانه‌های بزرگ و سوءاستفاده‌های جنسی از آن‌ها با بدترین رفتارها پرده برداشت. این زنان پس از اسارت بین نیروهای داعش به عنوان غنائم جنگی تقسیم می‌شدند. پس از آن‌که جنگجویان داعش از این زنان سیر می‌شدند، جایشان را به گروه جدیدی از زنان می‌دادند.

به اسارت گرفتن زنان و سوءاستفاده از آن‌ها تازگی ندارد. پیش از داعش و در ماه‌های گذشته نیز شورشیان "بوکوحرام" تعداد زیادی دختر و زن جوانِ نیجریه‌ای را ربودند و آن‌ها را به بردگی گرفتند. پس از مدتی بوکوحرام در ویدئویی ادعا کرد، دختران ربوده شده همگی مسلمان شده‌اند.

زنان جنس دوم!
در موریتانی برده‌داری زنان با وجود منع‌های قانونی به صورت مخفیانه وجود دارد. اما اگر بخواهیم به خاورمیانه اشاره کنیم، رفتار گروه طالبان با زنان افغانستانی، سنگسار کردن آن‌ها و ایجاد انواع ممنوعیت‌ها برایشان نمونه خوبی است که به تحقیر و در اختیار گرفتن زنان اشاره می‌کند. اعدام، سنگسار، ضرب وشتم، تجاوز جنسی، هتک حرمت، ازدواج اجباری، ازدواج اطفال، جلوگيری از تحصیل دختران، ممانعت از کار کردن زنان در خارج از منزل و... اعمالی است که طالبان در رابطه با زنان در افغانستان اعمال می‌کرد که همگی نوعی از برده‌داری محسوب می‌شود.

با توجه به گزارش دفتر هماهنگی امور انساندوستانه سازمان ملل، هزاران خانواده عراقی از خانه‌هایشان رانده شده‌اند. مجله آنلاین گروهِ داعش نیز با "اسلامی" خواندن برده‌داری اعلام کرده است که اسیران ایزدی را (که تعداد زیادی از آن‌ها را زنان و دختران تشکیل داده‌اند) برای برده‌داری می‌فروشد.

دیده‌بان حقوق بشر نیز به جدا کردن دختران عراقی از خانواده‌یشان و جهاد نکاح و ازدواج اجباری آنان با جنگجویان داعش اشاره کرده که به صورت متداومی در حال انجام است.

اخبار,اخبار بین الملل ,گروه تروریستی داعش

 
آلدا زنی ایزدی است که پس از 38 روز اسارت توانسته از دست گروه داعش بگریزد. روایت آدلا، روایتی دردناک از وضعیت اسفبار زنان عراقی اسیر دست داعش است. او می‌گوید که در تمام مدتی که اسیر بوده، هر روز تعداد زیادی زن به ازدواج نیروهای داعش درمی‌آمدند.

 

آدلا و زنان دیگر که از دست داعش فرار کرده‌اند همگی از بردگی‌ جنسی‌شان توسط افراد این گروه سخن می‌گویند.

دختر جوان ایزدی دیگری که اهل روستای کوجه است و توانسته از اسارت داعش بگریزد، از انتخاب روزانه سه زن برای امیر داعش سخن می‌گوید.

به گزارش بی‌بی‌سی، بسیاری از زنان ایزدی که به عنوان غنیمت‌های جنگی به سوریه منتقل شده‌اند، هر یک به ازای 1000 دلار به فروش می‌رسند که منبع درآمدی برای گروه داعش است.

سوزان عارف (فعال حقوق بشر) در گزارشی در دویچه وله می‌گوید که قیمت زنان مسیحی به غنیمت گرفته شده از زنان ایزدی بالاتر است. در همین گزارش با 5 نفر خواهر ربوده شده که توسط شیوخ طایفه‌های سنی موصل و فلوجه خریداری و بعد آزاد شده‌اند، گفتگو شده است. این 5 نفر علاوه بر توصیفی که به سختی از شرایط زجرآورِ دوران اسارتشان می‌کنند، از ترسشان از آینده می‌گویند و اینکه نمی‌دانند چه در انتظارشان هست؛ سنگسار و محاکمه آینده‌ دردناکی است که این دختران بخاطر لکه ننگی که بر دامنشان افتاده، برای خودشان متصور هستند.

جهاد نکاح و برده‌داری زنان و دختران، اقدامی است که گروه داعش آن را راهی  برای رسیدن به اسلام می‌نامد و معتقد است براساس قوانین شریعت عمل می‌کند.

راهی به سوی شریعت و یا سوء استفاده از زنان؟
سئوال کلیدی اینجاست که آیا این گروه با هدف شریعت علیه زنان اقدام می‌کند و یا همه این اعمال نشانگرِ استفاده ابزاری از زن با رویکردهایی مردسالارانه است؟ مسلما هیچ کدام از اقدامات داعش را نمی توان با قوانین شریعت توجیه کرد. جمعی از پژوهشگران و مسلمانان جهان در نامه‌ای با امضای بیش از صد روحانی و محقق اسلامی به ابوبکر البغدای (خلیفه داعش) با اشاره به فرمان‌های اسلامی، اقدامات گروه داعش را غیراسلامی خواندند.

اما تنها منابع و شخصیت‌های اسلامی نیستند که رفتارهای گروه تروریستی داعش را غیر دینی و غیرمذهبی خوانده‌اند. اخیرا روزنامه اورشلیم پست، که یک رسانه یهودی است، در تحلیلی از دلایل جذابیت داعش و راه‌های مقابله با آن نوشت. این روزنامه در تحلیل خود آورد: برای درک بهتر اعمال و رفتار این گروه نباید به سراغ دین و مذهب رفت. روان‌شانسی بهترین ابزار را برای درک افراط‌گرایی و چگونگی خنثی ‌کردن آن ارائه می‌دهد و نه الهیات.

اورشلیم پست، در تحلیل خود، انگیزه‌ها و دغدغه‌هایی غیر دینی را دلیلی بر رفتار گروه داعش می‌داند. این رسانه با ارائه تحلیلی روان‌شناسی رسیدن به سکس و خشونت را منشاء رفتار با زنان عراقی توسط داعش می‌داند. جذابیت داعش ریشه در تمایلات فردی برای چیزی دارد که در روانشناسی به آن "احساس اهمیت و مورد توجه قرار گرفتن" می‌گویند؛ همان‌چیزی که در تبلیغات سیاسی افراطی شبه‌نظامیان با هوشمندی مورد بهره برداری قرار می‌گیرد.

داعش مراکز همسریابی ایجاد کرده، جایی که زنان برای ازدواج با شبه‌نظامیان داعش در آنجا ثبت‌نام می‌کنند. زنان و دختران عراقی اسیر شده که به زور به برده‌های جنسی تبدیل شده‌اند در فاحشه‌خانه‌ها تحت اداره افراط‌گرایان زن زندگی می‌کنند. در قوانین داعشی تجاوز به کافران مشروع تلقی می‌شود و در فتواها درباره "جهاد نکاح" اقدامات خشونت‌آمیز علیه زنان ترغیب می‌شود.

بسیاری از کارشناسان معتقدند، اقدامات ضدِ زن گروه داعش، و آنچه در رفتار داعش با زنان عراقی و سوری نمود پیدا می‌کند، سکس و خشونت است، نه قوانین شریعت.
اخبار بین الملل - فرارو

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------