آیا ریاست‌جمهوری در روسیه هم موروثی می‌شود؟



اخبار,اخبار بین الملل , گروه تروریستی داعش

 

اخبار بین الملل - پوتین: شاید 2018 باز هم نامزد انتخابات شدم
آیا ریاست‌جمهوری در روسیه هم موروثی می‌شود؟

رئیس‌جمهور روسیه با تاکید بر اینکه مسکو در عرصه جهانی منزوی نیست و منزوی نخواهد شد، خطر تبعات فاجعه‌بار تحریم‌های غرب برای اقتصاد روسیه را بی‌اهمیت شمرد.

ولادیمیر پوتین، در مصاحبه با خبرگزاری ایتارتاس که امروز (یکشنبه) منتشر شد، گفت: از نظر ما پرده آهنین نابود شده است. ما تحت هیچ شرایطی این مسیر را ادامه نمی‌دهیم و هیچکس نمی‌تواند در اطراف ما دیوار بسازد. این غیرممکن است. پرده آهنین نام بخش‌بندی مرزی اروپای پس از جنگ جهانی دوم در ۱۹۴۵ و در جنگ سرد به دو بخش اروپای غربی و کشورهای عضو پیمان ورشو بود. با پایان جنگ سرد در ۱۹۹۱ پردهٔ آهنین نیز برچیده‌ شد.

رئیس جمهوری روسیه تصریح کرد، قصدی برای کشمکش با غرب یا تشکیل دوباره پرده آهنین ندارد اما کشورش برای منافع ژئوپلتیکی و تحقق دستورالعمل‌ها برای بهبود شرایط‌اش تلاش می‌کند. وی ادامه داد: ما نیازی به رقابت با هیچ کشور غربی یا کشمکش با آن‌ها را نداریم بلکه به دنبال تحقق بخشیدن آرام به دستورالعمل‌های خود برای بهبود شرایط هستیم.

رئیس جمهوری روسیه با اشاره به بوریس یلتسین، نخستین رئیس جمهوری فدراسیون روسیه گفت: او در ابتدای امر در چشم غربی‌ها با عنوان فردی مورد قبول واقع شد اما پس از آنکه از یوگسلاوی دفاع کرد و به دنبال منافع کشورش در منطقه بالکان دست به اقداماتی زد، تبدیل به دشمنی برای غرب شد. امروز نیز ما با توجه به اوضاع پیرامون اوکراین و دفاع از شهروندان روس در این کشور به نمونه‌ای از دشمن غرب تبدیل شده‌ایم همانطور که در آغاز پیدایش فدراسیون روسیه پس از فروپاشی شوروی کشور با آن مواجه بود. تلاش برای منافع ژئوپلتیکی در شرایط کنونی و حل مشکلات اقتصادی، کشمکش‌های دفاعی و مسائل اجتماعی بسیار اهمیت دارد و ما باید تلاش کنیم تا منافع مردم خودمان را حفظ کنیم.

پوتین ادامه داد: روسیه به دنبال ایجاد حصاری بر گرد خودش برای در امان ماندن از رخدادهای جهانی نیست. در برهه‌ای از تاریخ کشورهای جهان هر کدام تلاش کردند تا خودشان را از مابقی جهان منزوی کنند و دور نگه دارند و پیامدهای ناگواری برایشان به وجود آمده که مهمترین آن‌ها فروپاشی بوده است. بنابراین ما بار دیگر در این مسیر گام برنمی‌داریم و برای خودمان حصاری درست نمی‌کنیم.

رئیس جمهوری روسیه در ادامه سخنانش تاکید کرد: مسکو آماده است تا در راستای منافع ملی خودش و با نگاهی به نتایج گفت‌وگوها با کشورهای دیگر وارد مذاکره شود.
پوتین گفت: اگر بخواهیم فقط دست بر روی شانه‌های یکدیگر بگذاریم، همدیگر را دوست قلمداد کنیم، سفر کنیم و در نشست‌هایی نظیر گروه هشت حضور یابیم و از ارتباطات و برخوردهای غیر رسمی این چنینی تنها هدف کنار هم نشستن را دنبال کنیم، در حالی که نسبت به منافع‌مان مسوولانه عمل نکنیم و توجهی به موضع روسیه برای حل و فصل مسائل کلیدی مختلف نداشته باشیم، فایده‌ این کارها چه می‌تواند باشد؟

وی افزود: من رئیس جمهور روسیه شده‌ام نه برای اینکه جاه طلبی‌های شخصی‌ام را ارضا کنم. اگر منافع روسیه نادیده گرفته شود، من این سمت را نمی‌خواهم. بنابراین لازم است که ما به صورت اصولی اما آشکار و حتی می‌توان گفت به صورت شریک، تمام مشکلات را به بحث بگذاریم و به نتیجه برسیم. امیدوارم این در عمل هم همین‌طور شود. وی تاکید کرد که وی از سرد شدن روابط با غرب هراسی ندارد. رئیس جمهوری روسیه هم‌چنین گفت: رهبری جهان به واسطه توانایی‌ها و ظرفیت‌های یک کشور در زمینه‌های سیاسی، اقتصادی و دفاعی تعیین می‌شود.

پوتین افزود: مقابله با فساد در روسیه نیازمند زمان و اقدامات مناسب است و نباید در این راه از اشخاص غیرقابل دسترس و ناکارآمد استفاده کرد. روسیه مشکلات مربوط به فساد مالی را از گذشته به ارث برده است؛ زمانی که دولت درباره مقابله با فساد هیچ اقدامی را در نظر نگرفته بود. پوتین در ادامه عنوان داشت که قصد ندارد رئیس جمهور مادام العمر روسیه باشد چرا که آن را گزندی برای کشورش می‌داند با این حال وی این احتمال را که در سال 2018 بار دیگر در انتخابات نامزد شود، رد نکرد.

رئیس جمهوری روسیه هم‌چنین در بخش دیگری از سخنانش هشدار داد: کاهش قیمت نفت به طور مصنوعی در نهایت گریبان‌گیر کسانی خواهد شد که به این مساله دامن زده‌اند. ولادیمیر پوتین اظهار داشت که به اعتقاد وی کاهش قیمت نفت به این علت رخ داده که آمریکا شروع به استخراج نفت و گاز از منابع پایه خود کرده است.

پوتین خاطرنشان ساخت: اگر تلاشی عمدی برای کاهش قیمت انرژی در حال انجام است، این تلاش‌ها در نهایت به کسانی ضربه خواهد زد که شروع کننده آن بودند. وی افزود: این ابدا به این معنی نیست که تحریم‌ها، کاهش شدید قیمت نفت و ارزش پول ملی تنها برای ما نتایج منفی و تبعات فاجعه بار به همراه خواهد داشت. یک همچنین اتفاقی رخ نخواهد داد.

پوتین در ادامه تصریح کرد: مشکلات افزایش پیدا کرده و در حال حاضر چنین مشکلاتی وجود دارند و همچنان افزایش خواهند داشت و وضعیت بدتر خواهد شد اما این اتفاق تنها در روسیه نخواهد افتاد بلکه در کشورهای شرکای ما نیز از جمله در کشورهای تولیدکننده گاز و نفت اتفاق خواهد افتاد.

پوتین با تاکید بر اینکه اقدام آمریکا در استخراج نفت و گاز از منابع پایه‌اش باعث کاهش قیمت نفت شده، گفت: اما این تولید قرار است ما را به کجا برساند؟ برآوردها حاکی از آن است که قیمت نفت به 65 تا 83 دلار در هر بشکه می‌رسد. اکنون قیمت نفت به زیر 80 دلار در هر بشکه رسیده است. شاید عربستانی‌ها به طور خاص می‌خواهند رقبای خود را بکشند.

پوتین در ادامه گفت: تولید نفت افزایش یافته است و لیبی و همین‌طور عراق به رغم همه مشکلات نفت بیشتری تولید می‌کنند و مهم نیست که چنین چیزی عجیب به نظر می‌رسد، نفت غیرقانونی در بازار با قیمت 30 دلار در هر شبکه ظاهر شده است. نفتی که گروه داعش در حال فروختن در بازار سیاه است. عربستان استخراج نفت را افزایش داده است، در این میان مصرف به دلیل دوران رکود و یا بهتر بگویم رشد اقتصادی جهانی با سرعتی کمتر از آنچه که پیش بینی شده با کاهش رو به رو به رو شده است.

پوتین تصریح کرد: بیایید فرض کنید که اقدامات هدفمند شرکا نیز در بازار جهانی انرژی در حال اجرا است. آیا ما می‌توانیم چنین پیش فرضی داشته باشیم؟ بله می‌توانیم. رئیس جمهور روسیه در آخر همچنین بر این مساله تاکید کرد که به خاطر گذران وقت با دخترانش و داشتن دوستانی بسیار صمیمی که هیچ گاه و تحت هیچ شرایطی وی را ترک نکردند، احساس تنهایی نمی‌کند.

اخبار بین الملل - بهار

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------