آخرین اخبار بین الملل

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

وضع تحریم‌های جدید علیه نفت ایران در بسته کمک‌های مالی آمریکا به اسرائيل و اوکراین

قانونگذاران آمریکایی پس از حمله موشکی و پهپادی تهران به اسرائیل، در بسته کمک مجلس نمایندگان برای اوکراین و اسرائیل و دیگر متحدان این کشور،…

استفاده داعش از جدیدترین تکنولوژی ارتباطی



اخبار,اخبار بین الملل , گروه تروریستی داعش

 

اخبار بین الملل - جوکار در نشست «بررسی تاکتیک‌های رسانه‌ای داعش» اعلام نمود ;
استفاده داعش از جدیدترین تکنولوژی ارتباطی

یک پژوهشگر حوزه رسانه گفت: گروه تروریستی داعش بر خلاف عقاید سلفی خویش از جدیدترین تکنولوژی‌های ارتباطی و رسانه‌های اجتماعی بهره‌برداری می‌کند.

به گزارش فارس، جوکار پژوهشگر حوزه رسانه در نشست تخصصی «بررسی تاکتیک‌های رسانه‌ای داعش» که در دانشکده خبر برگزار شد، گفت: امنیت منطقه، هویت حقیقی اسلامی ساکنان خاورمیانه و همچنین قومیت‌های مختلف حاضر در این بخش از غرب آسیا از سوی گروه داعش مورد تهدید قرار گرفته‌اند.

این پژوهشگر حوزه رسانه افزود: برای هیچ‌کس شکی نمانده که دست حمایت و هدایت سرویس‌های اطلاعاتی غربی پشت سر داعش، النصره و گروه‌های مشابه آنها است.

وی یادآور شد: شاهد هستیم که این گروه‌ها اینگونه عیان و بی حد خشونت به خرج می‌دهد و گروه گروه از کشورهای مختلف عربی و اروپایی افراد جدید به صفوف آنان می‌پیوندند، علت این مسئله را باید در بحران هویتی کنونی موجود در کشورهای اسلامی و همچنین کشورهای غربی یافت که البته دو تحلیل جامعه شناختی متفاوت دارند.

جوکار ادامه داد: گروه‌های اجتماعی که در فضای کنونی سرکوب شده و یا ارضا نشده‌اند به فضای آرمان‌شهری که تصور می کنند گروه‌های تروریستی همچون داعش ساخته اند می‌روند، برای اینکار به راحتی با آنان ارتباط می‌گیرند و به راحتی هم از قلب اروپا به مناطق تحت سیطره آنان منتقل می‌شوند.

این پژوهشگر گفت: آنچه امروز در حال وقوع در خاورمیانه است را ساموئل‌ هانتینگتون 20 سال قبل به رشته تحریر درآورد و بیان کرده بود که نزاع تمدنی بین تمدن غربی، تمدن اسلامی و تمدن آسیای شرقی خواهد بود.

وی تصریح کرد: دهه 1970 میلادی شاهد تحرکات گروه های مختلف تروریستی بودیم و برای مثال بمبی را در آلمان منفجر می‌کردند، روزنامه‌های آلمانی هم به آن می پرداختند ولی همچون اکنون نبود که چنین واقعه ای به سرعت و تغریبا آنی در همه دنیا منتشر شود.

جوکار افزود: واقعه 11 سپتامبر و موج فعالیت‌های تروریستی پس از آن در زمانی اتفاق افتاد که پیشرفت‌های ارتباطی رخ داده و پوشش و گستره رسانه‌ها بصورت جدی رشد کرده بود.

پاین فعال رسانه‌ای تصریح کرد: القاعده اولین گروه تروریستی بود که از صحنه انفجار بمب و صحنه هایی همچون سر بریدن دشمنان خویش فیلم تهیه می‌کرد و این فیلم‌ها را در اختیار شبکه الجزیره قرار می‌داد تا منتشر شوند.

وی ادامه داد: این حرکت آنان یک موجود شدید عملیات روانی به راه انداخت، هدف هم این بود که گروه تروریستی بگویند من هستم و حضور دارم.

جوکار بیان کرد: در ادامه ابومصعب الزرقاوی کسی که پدر داعش امروزی محسوب می‌شود، اولین فردی بود که فیلم‌های عملیات تروریستی خویش را در اینترنت و در سایتی که انصار الاسلام نام داشت، منتشر کرد.

این پژوهشگر حوزه رسانه گفت: باید در نظر داشته باشیم که آن زمان یعنی سال 2004 زیرساخت‌های اینترنت در دنیا و بویژه خاورمیانه بسیار ضعیف تر از اکنون بود، آپلود و دانلود چنین فیلم‌هایی شاید ساعت‌ها طول می‌کشید ولی زرقاوی از این امکان استفاده می‌کرد و بشدت هم موثر بود.

وی یادآور شد: گروه‌های تکفیری ایدوئولوژی سلفی‌گری دارند یعنی به دنبال بازگشت به گذشته هستند ولی می‌بینیم که از جدیدترین تکنولوژی‌های ارتباطی بهره‌برداری می کنند.

جوکار خاطرنشان کرد: بر خلاف تصور ما که داعش را یک عده وحشی می‌دانیم این گروه بسیار برنامه‌ریزی شده و هدفمند در حوزه‌های مختلف از جمله در عرصه رسانه‌ای به فعالیت می‌پردازد و آنگونه که فکر می‌کنیم نظام سلسله مراتبی ندارد بلکه در گروه‌های متعدد مجزا به فعالیت می‌پردازند.

پژوهشگر ارشد رسانه گفت: فضای توئیتر به سبب دسترسی آسان و سریعی که به همراه دارد بسیار برای داعش پرکاربرد است، در کشورهای خاورمیانه همچون عربستان نیز بالاترین آمار استفاده از شبکه‌های مجازی به توئیتر اختصاص دارد.

وی افزود: داعش دارای صفحه‌های متعدد توئیتری با کاربرد های مشخص و تعریف شده است، یکی از صفحات آنان صفحه رهبری داعش بود که بیش از 50 هزار دنبال کننده یا فالور داشت که از سوی توئیتر بسته شد.

جوکار بیان کرد: آنان همچنین برای تک‌تک زبان‌هایی که در کشورهای اروپایی مورد استفاده قرار می‌گیرد صفحه دارند و برای همه مناطق یا به قول خودشان ولایت هایی که تصرف کرده‌اند همچون الانبار، موصل و ولایت‌های سوریه صفحه مجزا ایجاد کرده‌اند، صفحات دیگری دارند که محصولات داعش دارای آرم داعش را در اندونزی تبلیغ می‌کنند.

وی گفت: داعش نرم افزاری به نام سحر دارد که کار در فضای توئیتر را برای آنان راحت‌تر می‌کند و با استفاده از این نرم‌افزار به راحتی به اکانت‌های کاربران خویش و مخاطبان آنها دسترسی دارند که چنین اقداماتی رد گیری فعالیت‌های سایبری آنان برای نیروهای ضد تروریستی را دشوارتر می‌کند.
اخبار بین الملل - فارس

 

تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

سایر خبرهای داغ

    ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

    ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------