چرا داعش مصمم به تحریک غرب است؟



اخبار,اخبار بین الملل , گروه تروریستی داعش

 

اخبار بین الملل - واشنگتن پست:
چرا داعش مصمم به تحریک غرب است؟

ایمن الظواهری، رهبر القاعده در نامه سال 2005 خود به ابومصعب الزرقاوی به او توصیه کرده بود که دیگر ویدئویی از بریدن سر افراد منتشر نکنند.

به گزارش فرارو به نقل از واشنگتن پست، ظواهری در نامه خود نوشته بود: «به شما می گویم که ما در میانه یک نبرد هستیم و بیش از نیمی از این نبرد در میدان رسانه ها صورت می گیرد.» وی در آن دوره نگران از دست رفتن حامیان القاعده عراق در میان مسلمانان و لطمه ای بود که به نام القاعده وارد می شد. اما توصیه وی جانشینان زرقاوی یعنی رهبران داعش که اجازه می دهند بی رحمی هایشان به منافع شان لطمه بزند را نیز شامل می شد.

داعش بیش از هر چیز خواستار تاسیس دوباره یک خلافت در خاورمیانه است. برای این کار باید چنگال خود بر متصرفاتش در عراق و سوریه را محکم کند، دشمنان را از خود دور نگه دارد و بر تعداد حامیانی که مشتاق زندگی تحت تفسیر متعصبانه آن از قوانین اسلام هستند، بیافزایند.

یکی از مطمئن ترین راه های این گروه برای حفظ دستاوردهایش این است که از وحشیگری های علنی نه تنها علیه مسلمانان، بلکه علیه قدرت های غربی اجتناب کند. غربی ها و به خصوص افرادی با ملیت های آمریکایی و انگلیس را به قتل نرساند و علیه تاسیسات آمریکایی و انگلیسی مرتکب جنایت نشود. عملیات های تروریستی علیه اروپا و شمال آمریکا انجام ندهد. اجازه ندهد جنگجویان انگلیسی زبان، غرب یا رهبران آنها را تهدید کنند. آمریکا، انگلیس و دیگر متحدان شان تمایل چندانی به یک جنگ بی پایان ندارند، به خصوص علیه گروهی که هرچقدر هم وحشتناک و متعصب باشد، حمله مستقیمی به خاک شان نداشته است. تهدید بی ثباتی منطقه ای یا آزار و اذیت یک جمعیت اقلیتی مانند ایزدی ها ممکن است واکنش برخی غربی ها را به دنبال داشته باشد اما اگر داعش غرب را به طور مستقیم تحریک نکند، فرصت خوبی را برای تامین منافع غرب فراهم کرده است.

با این حال داعش نمی تواند در مقابل تمایلات بی رحمانه خود ایستادگی کند. ویدئوی 16 نوامبر که بریدن سر یک امدادگر آمریکایی به نام پیتر کاسیگ را به نمایش می گذاشت، در کنار گردن زدن بیش از 10 سرباز سوری، تهدیدی وحشیانه بود و تهدید مستقیم باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا و دیوید کامرون، نخست وزیر انگلیس را نیز در پی داشت.

بی شک این تهدیدات در میان نیروهای بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه که شاهد بریده شدن سر هم رزمان خود در این ویدئو بودند نیز احساس شد. این ویدئو همچنین ممکن است تاحدودی به جذب نیرو توسط داعش کمک کند. آنها اینبار در تلاشی مسلم به دنبال نمایش درخواست بین المللی خود برای جذب نیرو هستند- در میان جنگجویان داعش افرادی از ملیت های انگلیسی و فرانسوی به چشم می خورند.

با این حال بخش گسترده تری از مردم از نمایش عمومی بی رحمی های داعش وحشت کرده و می ترسند. رهبران اسلامی در سطح جهان، چه میانه رو و چه تندرو، علیه این گروه صحبت کرده اند. در این میان بی رحمی های داعش باعث متحد شدن مردم آمریکا و انگلیس علیه این گروه شده است. چندی پیش از بریده شدن سر جیمز فولی، خبرنگاه آمریکایی در ماه آگوست و استیو ساتلوف در ماه سپتامبر، 52 درصد آمریکایی ها موافق حملات هوایی علیه داعش بودند. اواخر اکتبر اما این رقم به 76 درصد افزایش یافت. با وجود آنکه نظرسنجی سی ان ان حاکی از موافقت 45 درصدی آمریکایی ها با اعزام نیروی زمینی به عراق یا سوریه بود، به این نکته نیز اشاره می کرد که اگر داعش به سفارت آمریکا در بغداد حمله کند، حمایت از اعزام نیروی زمینه به 72 درصد می رسد.

این تغییر قابل توجه در افکار عمومی، انجام حملات هوایی که پیشروی های داعش را بیش از پیش سخت کرد را تسهیل کرد. استراتژی فعلی آمریکا مطمئنا نواقص خود را دارد و از میان آنها می توان به اتکای این کشور به نیروهای جنگی غیرقابل اعتمادی مانند ارتش آزاد سوریه و ارتش عراق اشاره کرد اما مشارکت کامل آمریکا احتمال ممانعت از پیشروی های داعش را افزایش می دهد.

چرا داعش از منافع خود دفاع نمی کند و از طعمه قرار دادن دشمنان خود با اقدامات وحشیانه دست بر نمی دارد؟ مشکل، ایدئولوژیک است. همانطور که ظواهری در نامه سال 2005 خود به زرقاوی پیش بینی کرده بود، «و واکنش شما که درست است، ممکن است این باشد: چرا ما نباید وحشت را در قلب های صلیبیون و یاران شان بکاریم؟» داعش نیز مانند زرقاوی یک نبوت آخرالزمانی که تقابل نهایی میان مسلمانان و کافران را به تصویر می کشد را ترویج می کند. این گروه برای به دست گرفتن کنترل شهر دابق که مجله انگلیسی زبان شان نیز با همین اسم منتشر می شود، به سختی جنگیدند زیرا در باورهای آنها «این منطقه در نبردهایی که منجر به فتح قسطنطنیه و بعد رم می شود، نقش تاریخی خواهد داشت.» ویدئوی کاسیگ در دابق تهیه شده بود و بیانات سال 2004 زرقاوی مبنی بر اینکه «جرقه در عراق زده شده و شعله آن به خواست خداوند تا سوزاندن ارتش صلیبی در دابق ادامه خواهد داشت» را نقل می کرد.

به نظر می رسد چنین اظهاراتی، چیزی بیش از تبلیغات باشد؛ این حرف ها بازتاب باورهای واقعی این گروه است. به همین دلیل باید در انتظار تداوم وحشیگری های داعش و حملاتش به اهداف غربی باشیم. اگر داعش استراتژی خود را تغییر دهد و ضدیت با غرب را متوقف کند که البته غیرمحتمل به نظر می رسد، غرب نیز باید از کاهش فشارها برحذر باشد. توجه کافی نکردن به تحولات عراق به خیزش داعش کمک کرد. اگر غرب از جنگ با داعش منحرف شود، همدست ناخواسته تولد یک کشور تروریستی در قلب خاورمیانه خواهد بود.
اخبار بین الملل - فرارو

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------