گزارش «الجزیره» از نقش ویژه ایران در مبارزه با داعش در عراق



اخبار,اخبار بین الملل ,گروه تروریستی داعش

 

اخبار بین الملل - گزارش «الجزیره» از نقش ویژه ایران در مبارزه با داعش در عراق

از چند ماه پیش و همزمان با آغاز پیشروی های گروه تروریستی داعش در عراق، نقش مشاوران و مستشاران نظامی ایران در نبرد با داعش و پیروزی های کسب شده مورد اشاره بسیاری از ناظران و تحلیلگران قرار گرفته بود. سایت شبکه خبری «الجزیره» با انتشار مطلبی از نقش کلیدی مشاوران ایرانی در پیروزی های کسب شده علیه داعش سخن گفته است.

به گزارش «تابناک»، سایت شبکه خبری «الجزیره» در مطلبی به بررسی نقش مشاوران نظامی ایرانی در پیروزی های کسب شده علیه داعش در عراق پرداخته و می نویسد فرماندهان نظامی ایرانی اعزام شده به عراق، نقشی کلیدی در پیروزی های اخیر بر داعش در سرتاسر عراق داشته اند. این نکته ای است که مقامات امنیتی عراقی و همچنین رهبران گروه های نظامی شیعه به آن اشاره می کنند.

الجزیره اشاره می کند که ایران نخستین کشوری بود که به درخواست دولت عراق برای کمک های بین المللی جهت مبارزه با داعش پاسخ داد. پس از آن، ده ها تن از فرماندهان نظامی ایرانی در میدان های نبرد در شمال و جنوب بغداد به نیروهای عراقی پیوستند. نیروهای دولتی عراق با حمایت گروه های نظامی شیعه، نیروهای کرد و فرماندهان نظامی ایران، اخیراً توانستند کنترل شهرهای جلوله و سعدیه در استان دیاله عراق را به دست بگیرند.

چند هفته پیش نیز این نیروها توانسته بودند داعش را از منطقه «جرف الصخر» که یک مسیر تدارکاتی کلیدی برای جنوب بغداد محسوب می شود، بیرون برانند. در این میان، مقامات عراقی و فرماندهان نظامی شیعه این کشور به نقش فرماندهان ایرانی در نبردهای مذکور اشاره دارند؛ اما تأکید می کنند که نقش آن ها صرفاً به عنوان مستشار بوده و به طور مستقیم در نبرد شرکت نداشته اند.

حیدر العبادی، نخست وزیر عراق هفته گذشته در یک مصاحبه تلویزیونی گفت: «ما مستشاران آمریکایی را در عراق داریم... و من این موضوع را پنهان نمی کنم که مستشاران ایرانی نیز حضور دارند». در عین حال، وی نیز تأکید کرده که هیچ نیروی نظامی ایرانی یا واحدهای رزمی سپاه پاسداران در عراق حضور ندارند.

در عین حال، فرماندهان نظامی شیعه عراقی می گویند مشارکت ایرانی ها در نبردهای جلوله، سعدیه و جرف الصخر، نقش تعیین کننده ای در نتیجه این نبردها داشته است. ابوسجاد السعدی، فرمانده بریگاد ابوالفضل العباس که در نبرد جرف الصخر حضور داشته، می گوید: «وقتی آن ها (ایرانی ها) در میدان حاضر می شوند، هیچ کس نمی تواند مقابل ما بایستد و به شکل سحرآمیزی همه چیز – مهمات، اطلاعات، همکاری آسان با واحدهای نظامی و دیگر گروه های شیعه و پشتیبانی هوایی – در دسترس ما قرار می گیرد».

وی می افزاید: «آن ها خودشان مبارزه نمی کنند، بلکه اقدامات ما را سازماندهی می کنند. بدون آن ها، هر گروهی به تنهایی کار می کند و هیچ کدام از فرماندهان نظامی عراقی اطاعت نمی کنند؛ اما اگر آن ها (ایرانی ها) آنجا باشند، همه گروه ها بدون هیچ گله و شکایتی با آن ها هماهنگ می شوند».

بسیاری از فرماندهان نظامی شیعه عراقی که در جلوله، سعدیه و جرف الصخر زیر نظر فرماندهان ایرانی فعالیت کرده اند، می گویند حضور ایرانی ها سبب دستیابی به دو هدف شده است: هماهنگ کردن گروه های نظامی عراقی که بر اقدامات مجزا و جداگانه تأکید دارند و فراهم آوردن پشتیبانی لجستیکی و فنی از نیروهای عراقی.

یک فرمانده ارشد سازمان «بدر» در این زمینه می گوید: «به طور معمول، گروه های زیادی در میدان حضور دارند و به جای همکاری با یکدیگر، به رقابت با هم می پردازند و همین موضوع، در هفته های اول ما را از دستیابی به پیروزی بازداشت». وی می افزاید: «ایرانی ها برای هر گروه در میدان نبرد نقشی تعریف کرده اند؛ به گونه ای که همه آن ها را به همکاری به موازات یکدیگر برای دستیابی به هدف مشترک راهنمایی می کند».

افزون بر این، فرماندهان نظامی شیعه و افسران نظامی عراقی می گویند محور نقش آفرینی لجیستیکی و فنی ایرانی ها، فراهم کردن اطلاعات و همچنین تصاویر هوایی به دست آمده از پهپادهای ایرانی است. عصام السعدی، از دیگر فرماندهان بریگاد ابوالفضل العباس که در نبردهای دیاله شرکت داشته می گوید: «در دیاله، مهمترین چیز، پهپادها بودند. پهپادها به ویژه در چند روز اول اطلاعات فراوانی برای نیروهای ما فراهم کردند که به ما در راستای تدوین نقشه های نظامی و پر کردن شکاف ها یاری رساند».

تحلیلگران و اساتید دانشگاه می گویند سطح مشارکت ایران در نبرد با داعش، هیچ چیز غیرعادی نیست؛ زیرا ایران امنیت عراق را به شدت مرتبط با امنیت ملی خود می داند. بر همین اساس است که ایران، عراق را خط مقدم مبارزه با داعش دانسته و سعی دارد جلوی پیشروی های این گروه را بگیرد.
اخبار بین الملل - تابناک

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------