اوباما به چه کسانی پاسخ داد



اخبار,اخبار بین الملل ,باراک اوباما

 

اخبار بین الملل - لس آنجلس تایمز گزارش داد
اوباما به چه کسانی پاسخ داد

باراک اوباما طی مصاحبه ای که روز دوشنبه به روی آنتن رفت در دفاعی تمام قد از سیاست خارجی خود، عادی سازی روابط با کوبا را عامل تقویت نفوذ آمریکایی در این کشور دانست و تاکید کرد که استراتژی های دیپلماتیکش برای مهار روسیه و ایران کارآمد هستند.

به گزارش فرارو به نقل از لس آنجلس تایمز، رئیس جمهوری آمریکا در مصاحبه خود به منتقدانی پاسخ داد که سیاست خارجی اش را ساده لوحانه توصیف کرده بودند. وی این عقیده را که رهبران بین المللی مانند ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه او را فریب می دهند را رد کرد.

اوباما در صحبت های خود به بحران اقتصادی رو به رشد روسیه و سراشیبی افت ارزش روبل طی هفته های اخیر اشاره کرد. کارشناسان این افت را ناشی از سقطو قیمت نفت می دانند اما معتقدند تحریم هایی که دولت اوباما علیه روسیه وضع کرده، فقدان اعتماد در اقتصاد این کشور را موجب شده است.

وی در مورد پوتین گفت: «موجی از داستان ها در مورد پوتین وجود دارد که او استاد شطرنج است و در حال پیشی گرفتن از غرب است، مطرح می شود. در حال حاضر او در حال ریاست ارز سقوط کرده کشورش، بحران مالی و یک انقباض شدید اقتصادی است. به نظر نمی رسد این شرایط کسی باشد که از من یا ایالات متحده آمریکا پیشی گرفته باشد.»

در طول این مصاحبه که روز جمعه پیش از سفر رئیس جمهور و خانواده اش به هاوایی انجام شده، اوباما گفت که از اینکه گفته به جای اتکای کامل بر قدرت نظامی آمریکا، تا آنجا که بتواند مشکلات را از طریق دیپلماتیک حل می کند، راضی است.

وی در ادامه افزود: «در بخشی از حوزه سیاست خارجی این تصور شتابزده وجود دارد که اگر نخست شلیک کنیم و بعد در مورد بیاندیشیم، قدرت مان را نشان داده ایم. من با این عقیده مخال هستم.»

وی گفت که برای مثال تحریم های بین المللی علیه ایران در کنار مذاکرات برای متوقف کردن برنامه هسته ای باعث شده روند این برنامه کند شود.

اوباما تصریح کرد: «از زماینکه ما مذاکرات با ایران را آغاز کرده ایم، این نخستین دوره یک سال و نیمه طی یک دهه اخیر است که تهران طی آن برنامه هسته ای خود را توسعه نداده است.»

او تاکید کرد که علاوه بر این گشایش مذاکرات دیپلماتیک با کوبا-همانطور که وی هفته گذشته اعلام کرد- پس از چندین دهه بن بست، فرصت پیگیری یک استراتژی جدید را به آمریکا می دهد.

رئیس جمهوری آمریکا در ادامه افزود: «قریب به 50 سال است که سعی کرده ایم ببینیم آیا می توانیم این رژیم را از طریق منزوی کردن، سرنگون کنیم. این رویکرد جواب نداد. اگر ما مشارکت داشته باشیم، فرصت نفوذ بر روند وقایع را در زمانیکه تغییرات نسلی در این کشور اتفاق خواهد افتاد را خواهیم داشت.»

سناتور جان مکین از جمله افرادی بود که تصمیم بهبود روابط با کوبا را مورد انتقاد قرار داده و گفت که با عدم وقوع هرگونه پیشرفتی از سوی دولت کمونیست، آمریکا «حامی 50 سال ظلم و ستم و سرکوب در کوبا» خواهد بود.

سناتور لینسی گراهام نیز رویکرد جدید اوباما در قبال کوبا را مورد انتقاد قرار داده و پیش بینی کرد که کنگره اقداماتی برای سد کردن مسیر وی داشته باشد.
اخبار بین الملل - فرارو

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------