پایانی بر بحران روسیه نیست!



اخبار,اخبار بین الملل , بحران روسیه

 

اخبار بین الملل - دیلی تلگراف:
پایانی بر بحران روسیه نیست!

سازمان همکاری و توسعه اقتصادی اعلام کرد با سقوط قیمت نفت به محدوده به 50 دلار در هر بشکه، بحران روسیه پایانی نخواهد داشت.

به گزارش فرارو به نقل از تلگرام، سازمان همکاری و توسعه اقتصادی هشدار داد که با توجه به تحریم های فلج کننده غرب و روند نزولی قیمت نفت که باعث شده روسیه به لبه پرتگاه چشم بدوزد، هیچ پایانی برای بحران اقتصادی روسیه وجود ندارد.

کاترین مان، اقتصاددان ارشد این سازمان گفت روسیه که به دلیل الحاق کریمه به خاک خود با تحریم های شدید غرب روبرو شده و نمی توان هیچ پایانی را برای مشکلات اقتصادی اش متصور بود، به جدایی کامل از جهان نزدیکتر شده است.

وی روز یکشنبه در گفتگو با دیلی تلگراف گفت: «خیلی سخت است که بگوییم چه عاملی می تواند روسیه را به مسیر درست بازگرداند. پایان این بازی خودکفایی است و یک اقتصاد برای قطع ارتباط با اقتصاد جهانی، برای کشاورزی و تولید موادغذایی در زمین های خود، برای مصرف انرژی تنها در قلمروی خود و برای وارد نکردن لباس و ماشین آلات از دیگر کشورها نیازمند بازسازی های سختی است.»

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه همین حالا هم اعتراف کرده که تحریم های اعمال شده علیه کشورش منجر به دو سال سختی اقتصادی خواهد شد و وزرای کابینه را مجبور کرده در تعطیلات کریسمس طی ماه ژانویه نیز همزمان با دست و پنجه نرم کردن سیاست مداران با بحران این کشور، در محل کار خود حاضر شوند.

مان با اشاره به اینکه خروج روسیه از بحران با تداوم تنش ها بر سر اوکراین دشوار بود، گفت: «استراتژی بهتر یک استراتژی ژئوپولتیک است و اینطور به نظر می رسد که پوتین در مسیر گام برمی دارد. اما به نظر نمی رسد که شاهد تغییری در این زمینه باشیم.»

مان همچنین بر این عقیده است که اگر کشورهای عضو اوپک همچنان به عرضه نفت ادامه دهند و نرخ رشد همچنان کند باشد، قیمت نفت سال آینده به بشکه ای 50 دلار خواهد رسید.

به گفته وی اگر کارتل تولیدکنندگان نفت همچنان به «استراتژی» عرضه نفت در سایه افت تقاضا ادامه دهند، قیمت نفت برنت طی سال آینده به حدود 50 دلار خواهد رسید.

با وجود آنکه این مسئله اهرم تقویت کننده ای برای اقتصادی توسعه یافته خواهد بود، مان می گوید تداوم عرضه بیش از تقاضای نفت به کشورهای تولیدکننده از جمله روسیه که انرژی 25 درصد تولید ناخالص داخلی و 70 درصد صادراتش را تشکیل می دهد، آسیب رسان خواهد بود.

بر اساس برآوردهای اولیه اتاق فکر مستقر در پاریس افت اخیر قیمت نفت از 115 دلار به 60 دلار در هر بشکه به رشد یک درصدی اقتصاد 34 کشور توسعه یافته کمک خواهد کرد.

مزیت آن برای کره جنوبی که به منظور تامین 97 درصد از نیازهای انرژی خود به واردات متکی است، معادل 2.7 درصد تولید ناخالص داخلی این کشور خواهد بود، در حالیکه انتظار می رود این رقم در مورد انگلیس نیم درصد تولید ناخالص داخلی یا حدود 9 میلیارد پوند به پول امروز باشد.

با این حال به گفته مان کشورهایی مانند نروژ که برای رشد اقتصادی به شدت به درآمدهای نفتی متکی هستند، طی سال 2015 تا سقف 6.5 درصد افت تولید ناخالص داخلی مواجه خواهند شد.

سازمان توسعه و همکاری اقتصادی در محاسبات خود اعلام نکرده که اقتصاد رسویه چطور تحت تاثیر افت قیمت نفت قرار خواهد گرفت اما بر اساس گزارش بانک مرکزی این کشور اگر قیمت نفت حدود 60 دلار بماند، تولید ناخالص داخلی طی سال آینده افتی 5 درصدی خواهد داشت.

اخبار بین الملل - فرارو

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------