اتحاد اعضای طالبان افغانستان و پاکستان با داعش



اخبار,اخبار بین الملل,گروه تروریستی داعش

 

بسیاری از اعضای پایین رده طالبان از این موضوع گلایه‌مند هستند که چرا فرماندهان بلندپایه آن گروه فرمان حمله در افغانستان و پاکستان به مظنور براندازی دولت‌ها و برقراری دولتی مبتنی بر شریعت را صادر نمی‌کنند و همین موضوع انگیزه لازم برای پیوستن آنان به گروه داعش بوده است.

"مشتاق یوسف زی" خبرنگار شبکه خبری "ان بی سی" امریکا با انتشار گزارشی به جزئیات پیوستن صدها تن از جنگجویان طالبان به‌خصوص شاخه پاکستان آن گروه به داعش اشاره کرده است. او در این گزارش نشان می‌دهد که بسیاری از اعضای پایین رده طالبان از این موضوع گلایه‌مند هستند که چرا فرماندهان بلندپایه آن گروه فرمان حمله در افغانستان و پاکستان به مظنور براندازی دولت‌ها و برقراری دولتی مبتنی بر شریعت را صادر نمی‌کنند و همین موضوع انگیزه لازم برای پیوستن آنان به گروه داعش بوده است.

به گزارش خرداد، خبرنگار "ان بی سی" در ادامه گزارش خود می‌افزاید: "سه نفر از فرماندهان نظامی پاکستان موضوع پیوستن نیروهای طالبان به داعش را تایید کرده‌اند. مفتی حسن سوانی که مدعی عهده داری مقام معاونت رهبر داعش در پاکستان است در این باره می‌گوید: "عملیات نظامی در وزیرستان شمالی که توسط ارتش پاکستان انجام می شود به ما کمک زیادی کرده است. صدها تن از شبه نظامیان گروه های خود را ترک کرده و به ما پیوسته‌اند. در آغاز ما مشکلاتی در زمینه چگونگی سازماندهی منابع داشتیم." سواتی که خود پیش‌تر رهبری طالبان پاکستان را در شهر "پیشاور" برعهده داشته است در زمره کسانی است که مخالف گفت‌وگوهای صلح طالبان با دولت پاکستان هستند."

این مقام بلندپایه داعش در پاکستان اشاره می‌کند رهبری گروه برعهده "حافظ سعید خان" است که هدایت عملیات و نیروها را از "بلوچستان" پاکستان برعهده دارد؛ منطقه‌ای که از نظر اقتصادی فقیر است و در بی‌قانونی به سر می‌برد. سواتی و خان و در ماه اکتبر تاسیس شاخه جدید داعش در پاکستان را اعلام کردند. این هفته داعش در نشریه هفتگی خود پاکستان و افغانستان را تحت عنوان استان "خراسان" معرفی کرد."

خبرنگار "ان بی سی" در ادامه گزارش با دو نفر از اعضای داعش شاخه پاکستان و چهار تن از اعضای طالبان در افغانستان مصاحبه کرده است. مصاحبه‌کنندگان نخواسته‌اند نام‌شان فاش شود. در این مصاحبه "سواتی" مدعی شده که تاکنون 10 هزار جنگجو به نیروهایش پیوسته‌اند و در حال آموزش‌دیدن در کل منطقه هستند. با این حال، هیچ‌گونه شواهدی وجود ندارد که صحت ادعای او را اثبات کند.

خبرنگار "ان بی سی" در بخش پایانی این گزارش اشاره می‌کند که استراتژی سازماندهی و عملیات نیروهای داعش رد پاکستان از طریق تشکیل گروه‌های ده نفره از مردان جنگجو و هدایت حملات علیه نیروهای ارتش پاکستان است.

یکی از فرماندهان طالبان در ولایت "ننگرهار" افغانستان نیز در ماسی تلفنی به خبرنگار "ان بی سی" گفته که تنها تعداد معدودی از اعضای طالبان شاخه افغانستان به داعش پیوسته‌اند و در این باره می‌افزاید: "تنها تعداد کمی از اعضای طالبان که از فرماندهان خود ناراضی هستند به داعش پیوسته‌اند اما مابقی در حال بحث در این باره هستند و تصمیم‌گیری در این باره را به زمان مناسب موکول کرده‌اند."

پیش‌تر در ماه اکتبر شبه‌نظامیان وابسته به گروه داعش حملاتی را در افغانستان علیه جنگجویان طالبان آغاز کردند که به کشته شدن بیش از 100 نفر انجامید.
اخبار بین الملل - خرداد

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------