آخرین اخبار بین الملل

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

پایگاه‌های دفاع هوایی سوریه هدف حمله اسرائیل قرار گرفت

وزارت دفاع سوریه اعلام کرد حملات امروز اسرائیل پایگاه‌های دفاع هوایی را در جنوب سوریه هدف قرار داد. به گزارش ایسنا؛ وزارت دفاع سوریه اعلام…

چرا آمریکا جزئیات عملیات موصل را افشا کرد؟



اخبار,اخبار بین الملل ,گروه تروریستی داعش

اعلام زود هنگام جزئیات عملیات نظامی موصل برای بیرون راندن داعش از این شهر که واکنش وزیر دفاع عراق را نیز به دنبال داشته، سئوالات زیادی پیرامون اهداف سیاسی و پشت پرده آمریکا از این کار ایجاد کرده است.

واشنگتن اصرار دارد که به همگان بگوید، این آمریکاست که نقش اصلی در عملیات موصل را بازی می‌کند و نیروهای عراقی بدون حمایت پنتاگون توان اجرای این عملیات را ندارند، مساله‌ای که میزان صداقت این کشور در نبرد با داعش را زیر سوال می‌برد.

 روزنامه السفیر لبنان در تحلیلی به دلایل پنهان این اقدام آمریکا پرداخته است و می‌نویسد: مقامات نظامی آمریکا اعلام کرده‌اند که عملیات نظامی نیروهای عراقی علیه پایگاه‌های داعش در شهر موصل برای فرار از موج گرمای تابستان پیش از ماه مبارک رمضان در ماه‌های آوریل و مه یعنی در اوایل بهار امسال خواهد بود.

 

این گونه اظهار نظرهای پیش از موعد و فاش کردن جزئیات عملیات توسط آمریکایی‌ها تردید‌های زیادی را در ذهن مسئولان عراقی ایجاد کرده به گونه‌ای که چندی پیش خالد العبیدی، وزیر دفاع این کشور به اظهار نظرهای مسئولان واشنگتن درباره این نبرد سرنوشت ساز واکنش نشان داد و تاکید کرد که "این عراق است که زمان حمله به موصل را تعیین می‌کند نه آمریکا."

چندی پیش روزنامه وال استریت ژورنال به نقل از دو مسئول عالی رتبه وزارت دفاع آمریکا برخی جزئیات عملیات موصل را فاش کرد و نوشت: آنها (عراقی‌ها) پیشنهاد داده‌اند در این عملیات در کنار ارتش عراق، نیروهای آمریکایی برای کمک به انجام حملات هوایی دقیق و برنامه‌ریزی شده به پایگاه‌های داعش حضور داشته باشد.

 

یکی از مسئولان مرکز فرماندهی آمریکا نیز تعداد اعضای داعش در شهر موصل را در حدود 2000 تن برآورد کرده و گفته است، نیروهایی که قرار است به مواضع داعش درموصل یورش ببرند قرار است در حدود 20 تا 25 هزار نظامی و در قالب پنج لشکر ارتش عراق که درحال حاضر تحت آموزش هستند و سه لشکر پشتیبانی پیشمرگ‌ها باشند. البته این مسئول نظامی آمریکا در سخنان خود به نقش نیروهای داوطلب مردمی که پیش از این برای حضور در نبرد علیه داعش، اعلام آمادگی کرده بودند، اشاره‌ای نکرد.

این موضع مسئولان نظامی آمریکا در سایه حمایت سیاسی در داخل این کشور و از سوی جناح‌های مختلف صورت گرفت که هنوز بر افزایش دخالت آمریکا در عراق تاکید دارد به عنوان مثال، کای گرانگر، رئیس کمیسیون فرعی تامین اعتبار عملیات خارجی پارلمان آمریکا بر لزوم دادن اولویت‌ کمک‌ نظامی و اسلحه به اردن و تجهیز نظامی کردهای عراقی برای نبرد با داعش تاکید دارد.

اینجا سوالاتی درباره اهداف پنهانی آمریکا از اعلام پیش از موعد جزئیات عملیات موصل که برخلاف روال‌ عادی است، ایجاد ‌می‌شود اما جواب مسئول آمریکایی که گفت "نمایش توانمندی نیروهای عراقی در این عملیات و میزان اهمیت این عملیات برای آنهای بسیار مهم است"، خود مفهومی بیش از این سوال را در بر می‌گیرد.

هیاتی از استان الانبار که ماه پیش به واشنگتن رفت، اعلام کرد که مسئولان الانبار در این سفر از آمریکایی‌ها خواستند برای مشارکت در حفظ امنیت مرزها، نیروهای زمینی خود را در استان الانبار و در نزدیکی مرز عراق سوریه مستقر کنند.

صباح کرحوت، رئیس شورای استانداری الانبار که از جمله حاضران در این هیات و در خواست کنندگان حضور نیروهای زمینی آمریکا در استان بود در گفت‌وگو با روزنامه السفیر گفت که طرف آمریکایی به وی اطمینان داده که نیروهای خود را به زودی به الانبار اعزام خواهد کرد اما تاکنون این امر صورت نگرفته است.

کرحوت افزود: نزدیک به 300 کارشناس آمریکایی وارد شهر حبانیه در غرب بغداد شده‌اند. اعزام این نیروها علاوه بر نظامیانی است که پنتاگون در حال حاضر در پایگاه عین الاسد الانبار مستقر کرده است.

روزنامه نیویورک تایمز نیز به نقل از یک منبع نظامی آمریکایی نوشت: به محض باز پس‌گیری شهر موصل و خارج شدن آن از کنترل داعش طبق برنامه، مدیریت آن را افسران سابق پلیس و عشایر عراق برعهده خواهند گرفت و همچنین یک لشکر از نیروهای مقابله با تروریسم عراق که به زودی تحت آموزش نیروهای ویژه آمریکا قرار می‌گیرند، نیز در نقاط مختلف شهر موصل مستقر خواهند شد.

این منبع نظامی افزود: در حال حاضر تمام تلاش‌ها بر کنترل داعش و ممانعت از قیام مجدد آن متمرکز است.

این اظهارات مقامات آمریکایی با خواسته‌های مقامات محلی عراق که خواهان حضور نیروهای آمریکایی در این کشور هستند و نیروهای آمریکایی را منجی این کشور از چنگال داعش می‌دانند، همراه شده است. کرحوت نیز در گفت‌وگو با السفیر به این نکته اشاره کرد و گفت: ما مشارکت نیروهای آمریکایی را عامل نجات استان الانبار و دیگر استان‌ها می‌دانیم.

وی تاکید کرد به دلیل قدیمی بودن سلاح‌ها و نبود برنامه‌های نظامی قدرتمند هیچ قدرت زمینی توان مقابله با داعش را ندارد.

این مسئول محلی استان الانبار افزود: ما در زمینه همکاری با نیروهای آمریکایی تجربه طولانی داریم و این تجربه به سالهای 2006 و 2007 زمانی که برای آزادی تعداد زیادی از شهرها از کنترل القاعده و بخش‌هایی از استان صلاح الدین وارد میدان نبرد شدیم، باز می‌گردد.

با نگاهی به اظهارات مسئولان نظامی آمریکا و نیز موضع‌گیری‌های مقامات محلی عراقی چنین به نظر می‌آید که واشنگتن می‌خواهد از حساسیت عملیات موصل برای بازکردن مجدد پای نیروهای زمینی خود در بخش‌هایی از عراق سوء استفاده کند. آمریکایی‌ها هیچ نامی از شبه نظامیان شیعه و نیروهای مردمی نمی‌برند و پیروزی کردها و ارتش عراق در عملیات موصل را نیز به حضور پر رنگ و فرماندهی عملیات از سوی پنتاگون منوط کرده‌اند.

فاش کردن اطلاعات مربوط به عملیات موصل نشان از این دارد که واشنگتن برای رسیدن به مقاصد خود حتی حاضر است مسیر این عملیات را دست کم برای مدتی به نفع داعش پیش ببرد و جان نزدیک به دو میلیون ساکن این شهر را به خطر بیاندازد تا ارتش عراقی ناگزیر دست نیاز به سوی آمریکا دراز کند و آن زمان پنتاگون به عنوان یک ناجی وارد کارزار شود و داعش را شکست دهد. البته این "سخاوتمندی" آمریکا یقینا با استقرار مجدد نیروهای این کشور در عراق همراه خواهد بود.
اخبار بین الملل - ایسنا

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------