انقلاب سلطنتی در عربستان / ملک سلمان از ترسِ ایران زلزله ای بی سابقه در ریاض به پا کرد



اخبار,اخبار بین الملل ,عربستان سعودی

ملک سلمان با تغییر مسیر جانشینی و در پیش گرفتن یک سیاست خارجی جسورانه، خود را درگیر تصمیم هایی کرده است که پیشینیانش از آنها دوری می کرده اند.

روزنامه دیلی تلگراف نوشت: ملک سلمان با تغییر مسیر جانشینی و در پیش گرفتن یک سیاست خارجی جسورانه، خود را درگیر تصمیم هایی کرده است که پیشینیانش از آنها دوری می کرده اند.

به گزارش انتخاب، حاکمان سعودی معمولا امتیاز می دهند و از تصمیم گیری های بزرگ خودداری می کنند. اگر هم تغییر سیاسی ایجاد شود، روند آن بسیار کند است به ویژه اگر پادشاه پیر و بیمار باشد.

این فرض عادی در مورد سیاست های عربستان سعودی بود که اکنون ملک سلمان با سرعتی قابل توجه آن را دگرگون کرده است. این پادشاه ضعیف 79 ساله که در ماه ژانویه تازه بر تخت نشسته است، با تغییر ناگهانی مسیر جانشینی خود نسخه سعودی از یک انقلاب سلطنتی را به اجرا درآورد.

تاکنون سلطنت بین پسران عبد العزیز بن سعود، بنیانگذار این پادشاهی که در سال 1953 درگذشت، دست به دست می شده است از این رو پیشینیان پادشاه کنونی سرسختانه در برابر انتقال پادشاهی به نسل بعدی مقاومت می کنند.

وقتی که 37 پسر بن سعود به جناح های مختلف تقسیم و دچار اختلاف شدند، تصور کنید اگر صدها نوه بخواهند برای رسیدن به تاج و تخت با یکدیگر بجنگند، آنگاه چه روی خواهد داد؟


اما ملک سلمان با تعیین یکی از نوه های بن سعود به عنوان پادشاه بعدی این مشکل را به جان خرید. مقرن، جوانترین پسر در قید حیات بن سعود قرار بود وارث سلطنت باشد اما اکنون پادشاه با بی رحمی او را کنار زده است. شاهزاده سعود الفیصل، وزیر امور خارجه نیز پس از 39 سال از سمت خود برکنار شد.

برکناری سعود الفیصل با اتخاذ سیاست های قاطعانه تر همزمان شده است. ماه گذشته ملک سلمان بمباران یمن را آغاز کرد که یکی از بزرگترین عملیات نظامی در تاریخ عربستان محسوب می شود. عربستان همچنین به منظور آسیب رساندن به اقتصاد روسیه و ایران تصمیمی مهم برای کاهش قیمت نفت اتخاذ کرده است.

عربستان که تا پیش از این بسیار محتاط بود و همواره تلاش می کرد در سایه اعمال نفوذ کند اکنون آشکارا از هر اهرمی برای قدرت نمایی استفاده می کند.

به اعتقاد نویسنده علت این تغییر رویه ترس از ایران است. اما رقابت با تهران مسئله جدیدی نیست آنچه جدید است برآورد عربستان از موضع آمریکا است. در گذشته سران عربستان احساس می کردند می توانند برای برقراری نظم در خاور میانه و تامین امنیت کشورشان به آمریکا اطمینان کنند.

اما اکنون ملک سلمان بر این باور است که این دوران به پایان رسیده است. وی معتقد است آمریکا در حال عقب نشینی از منطقه و رها کردن عربستان به حال خود است. از این رو تصمیماتی که پیشینیان سلمان از اتخاذ آنها خودداری می کردند اکنون اجتناب ناپذیر به نظر می رسند. 

 

اخبار بین الملل - انتخاب

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------