ضربۀ مهلک به داعش؟



اخبار,اخبار بین الملل , گروه تروریستی داعش

متن کادر وسط اخبار اینجا کپی شودوزیر دفاع آمریکا اعلام کرد کشته شدن ابوسیاف «ضربه‌ای مهلک» به داعش بود. اما طبق ادعای نیویورک تایمز، ابوسیاف تنها یک «سرکرده متوسط» بود و داعش می‌تواند در مدت زمانی نسبتا کوتاه فرد دیگری را جایگزین وی کند.

به گزارش آتلانتیک، نیروهای عملیات ویژه «دلتا فورس» ارتش آمریکا که جمعه شب با بالگردهای شاهین سیاه و هواپیمای ترابری شینوک از مرزهای سوریه گذشتند، موفق شدند ابوسیّاف یکی از سرکرده های ارشد داعش را بکشند؛ ابوسیاف یکی از مسئولان اصلی عملیات تروریستی این گروه در رابطه با منابع نفتی و گازی بود.

عملیات نیروهای آمریکایی در نزدیکی شهر دیر الزور با درگیری تن به تن همراه بود، اما در نهایت به کشته شدن سیاف و دستگیری ام سیّاف همسر عراقی وی منجر شد. نیروهای آمریکایی همچنین در این عملیات یک دختر ایزدی (از اقلیت های عراق) را یافتند که احتمالا توسط سیاف ها به بردگی گرفته شده بود.
 
دولت باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا روز شنبه با انتشار بیانیه ای این ماموریت را یک موفقیت توصیف و اعلام کرد هیچ یک از نیروهای آمریکایی و یا غیرنظامیان سوری در این عملیات آسیب ندیدند.

با این حال، این حمله حاکی از برخی دشواری های راهبردی پیش روی آمریکا در مبارزه علیه گروه تروریستی داعش بود. همانطور که جاشوا کیتینگ نیز پیشتر در مجله «اسلیت» (Slate) اشاره کرده است، آمریکا عموما برای کشتارهای هدفمند از حملات توسط هواپیماهای بدون سرنشین استفاده می کند و نه نیروهای زمینی؛ با توجه به این مسئله، ماهیت عملیات جمعه شب نشان می دهد که هدف از آن احتمالا دستگیری ابوسیاف بوده است و نه کشتن وی.

مقامات آمریکایی بر این باور بودند که این جنگجوی اهل تونس با ابوبکر البغدادی سرکرده گوشه گیر گروه تروریستی داعش ارتباط مستقیم و همچنین از درآمدهای داعش از منابع انرژی اطلاعات داشته است. از این رو، مرگ ابوسیاف در پی درگیر شدن وی با نیروهای آمریکایی عملا دست دولت آمریکا را از یک منبع اطلاعاتی کلیدی در گروه تروریستی کوتاه کرده است.
 
مسئله دومی که آمریکا در عملیات علیه داعش با آن مواجه است مقاومت در برابر همکاری با بشار اسد رئیس جمهور سوریه است. در سال 2012 و زمانی که به نظر می رسید تظاهرات بهار عربی به سقوط دولت بشار اسد منجر می شود، باراک اوباما آشکارا برکناری اسد از ریاست جمهوری سوریه را خواستار شد.

اما اسد در پی مقابله گسترده با مخالفان خود، هنوز در قدرت است. اکنون پس از گذشت سه سال، روسای جمهور دو کشور در شرایطی قرار گرفته اند که با دشمنی مشترک یعنی داعش مبارزه می کنند. آمریکا و سوریه به طور غیرمستقیم به یکدیگر کمک کرده اند، اما هر دو طرف مدعی هستند که واشنگتن پیش از حمله به خانه ابوسیاف با دمشق رایزنی و هماهنگی های لازم را به عمل نیاورده است.
 
اشتون کارتر وزیر دفاع آمریکا در پی خبررسانی در مورد عملیات جمعه شب اعلام کرد کشته شدن ابوسیاف «ضربه ای مهلک» به داعش بود. اما طبق ادعای نیویورک تایمز، ابوسیاف تنها یک «سرکرده متوسط» بود و داعش می تواند در مدت زمانی نسبتا کوتاه فرد دیگری را جایگزین وی کند. در این حال، داعش همچنان به پیشروی های ارضی خود ادامه می دهد و مناطق بیشتری را اشغال می کند.

جنگجویان داعش در عراق شهر رمادی را اشغال کردند؛ رمادی شهری بزرگ است که در فاصله 60 مایلی (حدود 97 کیلومتری) غرب بغداد قرار دارد. در سوریه نیز تهدید محاصره شهر باستانی پالمیرا که نام آن در فهرست بناهای تاریخی یونسکو نیز به ثبت رسیده است توسط نیروهای گروه تروریستی داعش وجود دارد.

 

اخبار بین الملل - دیپلماسی ایرانی

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------