روایت نقشه‌ها از جنگ با داعش در عراق



اخبار,اخبار بین الملل , گروه تروریستی داعش

افزایش دایره نفوذ داعش در مناطق مختلف سوریه و عراق در هفته های گذشته نگرانی‌ها از قدرت گیری دوباره این گروه تروریسی را افزایش داده است. مقامات نظامی ایران در دو روز گذشته هشدارهایی درباره رسیدن جنگ به مرزهایی ایران داده اند و از سوی دیگر وزیر دفاع آمریکا از نحوه مبارزه ارتش عراق با داعش به شدت انتقاد کرده است.

روز گذشته فرمانده نیروی زمینی ارتش در سخنانی از خنثی سازی اقدامات داعش در مرز کشور خبر داد و در ادامه از مقامات کشور استدعا کرد برای تقویت نیروی زمینی ارتش و سپاه بودجه بیشتری اختصاص دهند.

سرلشگر قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران روز گذشته در سخنانی نسبت به وضعیت منطقه هشدار داد و آمریکا متهم کرد که در عراق برا مبارزه با داعش اقدامی نکرده است.

در همین حال روز گذشته اشتون کارتر وزیر دفاع آمریکا به تندی از عملکرد ارتش عراق در جنگ با داعش انتقاد کرد و گفت: "به نظر می‌آید آنچه رخ داده این است که نیروهای عراقی هیچ تمایلی برای نبرد از خود نشان نداده‌اند."

 سوال این است که چرا هشدارها نسبت به پیشروی داعش افزایش یافته است؟

برای پاسخ به این سوال باید ابعاد میدانی جنگ در چند هفته گذشته در سوریه و عراق را بررسی کرد. گروه تروریستی داعش پس از شکست سنگین در جبهه شمال سوریه برای تصرف شهر کردنشین کوبانی و پس از عقب نشینی از شهر استراتژیک تکریت، پیش بینی  می شد قدرتش رو به افول است.

در حالی که دولت عراق مذاکره و رایزنی و طرح نقشه برای آزادسازی موصل را در دستور کار قرار می داد، ناگهان شهر کلیدی غرب عراق یعنی رمادی در استان پهناور انبار سقوط کرد. هنوز مشخص نیست که چرا ارتش عراق نتوانست در مقابل نیروهای داعش مقاومت کند.

 

اخبار,اخبار بین الملل , گروه تروریستی داعش

 مناطقی که هم اکنون دولت عراق با نیروهای داعش درگیر است


رمادی در 110 کیلومتری بغداد قرار دارد و از طرف دیگر این شهر نزدیکترین پایگاه داعش به شهرهای نجف اشرف و کربلا است.

از طرف دیگر به نظر می رسد داعش با مقاومت سرسختانه در شهر نفتی بیجی سعی دارد کمربند استراتژیک شرق به غرب عراق را ایجاد کند. داعش با حفظ بیجی می تواند به فکر پیشروی به سمت طوزخورماتو و خانقین باشد.

خانقین شهری که در مرز ایران قرار دارد و سال گذشته ارتش عراق توانست با حمایت ایران آن را از سیطره داعش خارج کند.

اگر داعش به سمت خانقین پیشروی کند، کمربند مهمی از شرق به غرب عراق را در اختیار خواهد داشت.

خطر شکل گیری این کمربند تحت سیطره داعش زمانی اهمیت پیدا می کند که پیشروی داعش در سوریه را بررسی کنیم. هفته گذشته داعش توانست شهر پالمیرا در نزدیکی مرز عراق را به کنترل درآورد.

 

اخبار,اخبار بین الملل , گروه تروریستی داعش

کمربند استراتژیک شرق به غرب عراق


این اتفاق پس از آن رخ داد که نیروهای دولتی سوریه از این شهر عقب نشینی کردند. برخی تحلیلگران این عقب نشینی را تاکتیکی توصیف کرده اند. اما مسئله ای که وجود دارد این است که داعش با تصرف رمادی و پالمیرا (تدمر)این امکان را دارد قلمرو تحت اشغال خود در عراق را به سوریه متصل کند.

این مسئله سقوط پالمیرا را از نقطه نظر استراتژیک با اهمیت می کند. پالمیرا در نزدیکی  گذرگاه مهم مرزی سوریه و عراق (قائم و ابوکمال) قرار دارد. گذرگاهی که به استان  انبار راه دارد.

گفته می شود داعش اکنون کنترل یک سوم عراق و 50 درصد سوریه را در دست دارد.

 

اخبار,اخبار بین الملل , گروه تروریستی داعش

 داعشی در امتداد خطی مستقیم در حاشیه فرات قلمرو خود را از عراق به سوریه وصل کرده است. مناطق تحت کنترل داعش با رنگ سیاه و مناطقی که در انها درگیری وجود دارد رنگ قرمز مشخص است.

 

اخبار,اخبار بین الملل , گروه تروریستی داعش

 نقاط سیاه رنگ تحت تسلط داعش، سبز؛ دولت عراق و بنفش پیشمرگه ها

 

اخبار بین الملل - فرارو

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------