آخرین اخبار بین الملل

حمله تروریستی به مسکو،اخبار بین الملل،خبرهای بین الملل

مقام روسی: مهاجمان حمله تروریستی مسکو تا آخر عمر در محفظه‌ای شبیه به تابوت با ابعاد ۴ در ۶ متر خواهند بود

دبیر اجرایی کمیسیون نظارت عمومی روسیه از مجازاتی بسیار سخت برای عاملان حمله تروریستی به حومه مسکو خبر داد. به گزارش مهر به نقل از تاس،…

افشای گزارش پنتاگون درباره نقش آمریکا و متحدانش در ظهور داعش



اخبار,اخبار بین الملل , گروه تروریستی داعش

از همان ابتدای شکل گیری و سپس توسعه فعالیت های گروه تروریستی داعش، بسیاری از تحلیلگران بین المللی به این موضوع اشاره می کردند که ظهور این گروه، نتیجه سیاست های آمریکا و هم پیمانانش در سطح منطقه خاورمیانه است. یک گزارش مربوط به وزارت دفاع آمریکا که به تازگی از حالت محرمانه خارج شده، صحت این موضوع را به روشنی نشان می دهد.

به گزارش تابناک به نقل از پایگاه اینترنتی Middle East Eye، یک گزارش وزارت دفاع آمریکا که به تازگی از طبقه بندی محرمانه خارج شده، ضمن بیان حقایقی تکان دهنده درباره گروه تروریستی داعش، نشان می دهد که استراتژی آمریکا در سوریه مستقیماً در شکل گیری این گروه نقش داشته است.

این سند محرمانه پنتاگون که از طریق یک نهاد حقوقی مستقر در واشنگتن به نام «دیده بان قضایی» منتشر شده، افشا می کند که ظهور گروه تروریستی داعش در عراق و سوریه، دستکم سه سال پیش از سوی وزارت دفاع آمریکا پیش بینی شده بود. در این گزارش داخلی که در میان نهادهای اطلاعاتی آمریکا توزیع شده، ظهور این گروه تروریستی به عنوان نتیجه تلاش های غرب برای براندازی دولت بشار اسد در سوریه معرفی شده است.

اما با این وجود، دولت های غربی به هماهنگ کردن ارسال کمک های مالی، نظامی و لجستیکی برای گروه های افراط گرا در سوریه از طریق متحدان خود از جمله عربستان سعودی، قطر، امارات، اردن و ترکیه ادامه داده اند.

این سند که تاریخ آن اوت 2012 است، بیان می کند که گروه های عمده مسئول شورش ها در سوریه، شامل سلفی ها، اخوان السلمین و القاعده عراق هستند. بلافاصله پس از این عبارت، چنین بیان می شود که این گروه ها از طرف یک ائتلاف به رهبری غرب، یعنی «کشورهای غربی، کشورهای منطقه خلیج فارس و ترکیه» حمایت می شوند.

یکی از نکات جالب این سند آن است که بر خلاف اظهارات رسمی مقامات آمریکایی، در سرتاسر آن میان گروه های شورشی به اصطلاح «میانه رو»، همچون ارتش آزاد سوریه و گروه های افراط گرا و همچنین میان گروه های شورشی و گروه های اپوزیسیون تفاوتی در نظر گرفته نشده است.

در عوض، این سند نشان می دهد که نیروهای اپوزیسیون که مشغول مبارزه با دولت اسد هستند، از ترکیبی از نیروهای افراطی تشکیل شده اند. درباره نقش القاعده عراق در اوضاع سوریه نیز اشاره شده که این گروه تروریستی، از همان ابتدا از اپوزیسیون سوریه حمایت می کرده؛ زیرا بر این اعتقاد بوده که بشار اسد سنی ها را در سوریه هدف قرار می دهد.

در بخش دیگری از سند مذکور، آشوب های سوریه به عنوان یک «شورش فرقه ای» معرفی شده که ماهیت شدیداً فرقه گرایانه آن سبب شده «داوطلب»هایی از سراسر منطقه، برای حمایت از گروه های سنی در سوریه به این کشور رفته و با مخالفان دولت سوریه همراه شوند.

جالب اینجاست که دقیقاً در همان ماهی که این گزارش تهیه شده، بی بی سی، آسوشیتدپرس و دیگر منابع خبری از افزایش حملات فرقه گرایانه ارتش آزاد علیه شیعیان در سوریه خبر دادند. امری که نشان می دهد این گروه نیز به شدت تحت تأثیر و نفوذ افراطیون قرار داشته است.

گفتنی است در اوایل سال 2013، گروه های تکفیری توانستند کنترل میدان های نفتی سوریه در حسکه و دیرالزور – که اکنون مرکز فعالیت های داعش در سوریه است – را به دست بگیرند. سند تازه افشا شده پنتاگون نشان می دهد که از همان نیمه سال 2012، دولت آمریکا انتظار وقوع چنین امری را داشته است. در این سند با اشاره به اینکه نیروهای شورشی تلاش دارند بر مناطق شرقی سوریه (حسکه و دیرالزور) مسلط شوند، نحوه حمایت کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس و ترکیه از این تلاش ها نیز شرح داده شده است.

افزون بر این، در گزارش پنتاگون مستقیماً هشدار داده شده که تسلط بر حسکه و دیرالزور، می تواند سبب شکل گیری یک موجودیت سیاسی مشخص از گروه های افراط گرا در شرق سوریه شود: «اگر اوضاع از کنترل خارج شود، احتمال استقرار یک قلمرو سلفی رسمی یا غیر رسمی در شرق سوریه وجود دارد و این دقیقاً همان چیزی است که قدرت های حامی این گروه ها خواستار آن هستند. هدف آن ها، منزوی کردن رژیم سوریه است که به عنوان عمق استراتژیک توسعه سرزمینی شیعه در نظر گرفته می شود».

به این ترتیب، وزارت دفاع آمریکا سه سال پیش آشکارا تأیید کرده که احتمال شکل گیری یک «قلمرو سلفی» در سوریه وجود دارد و این نتیجه ای است که کشورهای حامی مشخصاً به دنبال آن هستند تا از توسعه نفوذ شیعیان در منطقه جلوگیری کنند. همان گونه که پیشتر در همین سند اشاره شده، کشورهای غربی، ترکیه و کشورهای عرب منطقه، حامیان اصلی این تلاش ها بوده اند.

از جمله دیگر نکات مهم مورد اشاره در این سند، اعلام این هشدار است که در صورت شکل گیری چنین قلمرو سلفی در سوریه، «عواقبی وخیم» در انتظار عراق خواهد بود؛ زیرا زمینه مساعدی برای بازگشت القاعده به مناطق سابق تحت کنترل خود در موصل و رمادی و شکل دهی یک عملیات مشترک در عراق و سوریه فراهم می شود.

در این گزارش همچنین به این امکان اشاره شده که گروه های وابسته به القاعده «ممکن است از طریق متحد شدن با دیگر گروه های تروریستی در عراق و سوریه، شکل گیری یک دولت اسلامی را اعلام کند که خطر هولناکی را متوجه یکپارچگی عراق و تمامیت سرزمینی این کشور می کند». با این حال، آمریکا بدون توجه به این موضوع، به حمایت مالی و تسلیحاتی خود از گروه های تروریستی در سوریه ادامه داده و زمینه شکل گیری شرایط وخیم کنونی را در منطقه فراهم کرده است.

اخبار بین الملل - تابناک

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------